• ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
  • کد خبر: 51826
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

در حالی عرضه سنگ آهن در بازارهای بین‌المللی از تقاضا بیشتر است که به گفته کارشناسان به دلیل کاهش تقاضا در چین، قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین سطح خود در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش ایراسین، گزارشی که امروز توسط مرکز GMK منتشر شده در حوزه معاملات آتی سنگ آهن حاکی از این است که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان، برای دوره ۲۵ مارس تا ۱ آوریل ۲۰۲۴، (ششم فروردین تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳) با ۱۲.۲ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۷۴۲ یوان در تن (۱۰۲.۶۶ دلار در هر تن) رسید.

همچنین در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی ماه مه تا اول آوریل ۲۰۲۴، ۱۰.۳ درصد نسبت به قیمت یک هفته قبل کاهش یافت و به ۹۷ دلار در هر تن رسید. بنابراین، قیمت کالاها همچنان به پایین‌ترین سطح خود ادامه می‌دهد.

قیمت سنگ آهن به پایین سطح خود از ماه مه ۲۰۲۳ رسیده است

طبق این گزارش، در ماه مارس، قیمت سنگ آهن در بورس دالیان از ۱۲۱.۱ درصد به میزان ۱۵.۲ درصد و در بورس سنگاپور از ۱۱۳.۳ درصد به میزان ۱۴.۴ درصد کاهش یافت. به این ترتیب قیمت سنگ آهن به تدریج در طول ماه کاهش یافت، اگرچه بازار در نیمه دوم رشد اندکی داشت و به دنبال آن کاهش شدیدی به ۹۷ تا ۱۰۲ دلار در هر تن داشت. بنابراین قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۳ رسیده است.

روند نزولی در بازار سنگ آهن نتیجه کاهش تقاضا در چین، بزرگترین مصرف کننده جهان است

به گفته کارشناسان روند نزولی در بازار سنگ آهن نتیجه کاهش تقاضا در چین، بزرگترین مصرف کننده جهان است. فعالیت کارخانه‌های فولاد در حال زیان ده شدن است و آنها را مجبور به توقف تولید می‌کند. علاوه بر این، ماه گذشته مقامات کشور چین محدودیت‌های زیست محیطی را در برخی مناطق اعمال کردند که بر تولید فولاد نیز تأثیر گذاشت. طبق این گزارش، علیرغم ارائه برخی مشوق‌های اقتصادی از سوی چین در ماه مارس، روند منفی همچنان در بازار مواد خام حاکم بود.

قیمت سنگ آهن در ماه مارس به کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسید؛ کاهش تقاضای چین قیمت‌ها را نزولی کرد

قیمت سنگ آهن

علیرغم داده‌های PMI صنعتی بسیار قوی، معاملات آتی سنگ آهن در واکنش به افزایش قابل توجه عرضه سنگ آهن از استرالیا (به میزان ۳ میلیون تن در هفته گذشته) به طور قابل توجهی کاهش یافت. به گفته کارشناسان، این ممکن است به بازار نشان دهد که برنامه‌های تعمیر و نگهداری شرکت‌های معدنی در سه ماهه اول به پایان رسیده است و از سرگیری عرضه باعث افزایش ذخایر سنگ آهن در بنادر اصلی چین خواهد شد.

طبق این گزارش، واردات مواد خام از برزیل نیز در حال افزایش است. هفته گذشته، محموله‌ها ۱.۸ درصد افزایش یافت. در عین حال، استفاده از ظرفیت فولاد نیز به تدریج در حال افزایش است، اما نرخ رشد عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است.

احتمال تثبیت قیمت سنگ آهن با شروع فصل ساخت و ساز در چین

آن دری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK گفت: کاهش قیمت‌ها به چین و وضعیت اقتصاد آن مربوط می‌شود و لذا اقدامات دولت چین تعیین خواهد کرد که روند منفی فعلی تا چه مدت ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها در چه سطوحی تثبیت خواهند شد.

با این وجود وی معتقد است در کوتاه مدت با ورود کشور به فصل ساخت و ساز، قیمت سنگ آهن تثبیت خواهد شد. رشد مصرف فولاد در چین احتمالاً ضعیف باقی خواهد ماند، اما سود بیشتر در این صنعت در بحبوحه کاهش قیمت مواد خام احتمالاً باعث افزایش تولید خواهد شد.

همچنین دولت استرالیا انتظار دارد با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت سنگ آهن در بلند مدت کاهش یابد. بر اساس گزارش وزارت صنعت، علم و منابع این کشور، انتظار می‌رود قیمت سنگ آهن تا سال ۲۰۲۹ به حدود ۶۸ دلار در هر تن کاهش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =