طلا

انس طلا در بازارهای جهانی و طلای آبشده در بازار داخلی طی سال ۱۴۰۲ بارها سقف تاریخی خود را شکستند. انس طلا در این سال نزدیک به ۹.۲ درصد و طلای آبشده بیش از ۲۲ درصد رشد کرد تا ۱۴۰۲ به سال طلایی فلز طلا مبدل شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سقف‌شکنی انس طلا در بازارهای جهانی در کنار رشد قیمت طلای آبشده در بازارهای داخلی در طول ۱۴۰۲ این سال را به عنوان یکی از خاص‌ترین سال‌ها در تاریخ فلز زرد به ثبت رساند. فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ وقتی طلای آبشده با شدت صعودی بود بسیاری از فعالان بازار عقیده داشتند ۱۴۰۲ سال رؤیایی بازار طلا خواهد بود ولی این تصور از نیمه اردیبهشت ماه تغییر کرد. ۱۱ اردیبهشت ماه طلای آبشده به کانال ۱۲ میلیون تومان رسید و تا سقف تاریخی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مانع تکنیکالی دیگری نداشت ولی در همان روز به مدت ۴۱ روز متوالی ریزشی شد و به کانال ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.


۱۴۰۲ سال طلایی بازار طلا/ چشم‌انداز بازار در سال ۱۴۰۳
چرا طلای آبشده در فاصله یک قدمی تا سقف تاریخی بیش از ۲۰ درصد ریخت؟ فعالان بازار وقایعی مانند سیاست‌های بانک‌مرکزی را در این ریزش دخیل می‌دانستند ولی در آن تاریخ انس طلا در بازارهای جهانی نیز با شدت زیادی ریزشی شد. انس طلا از ۱۵ اردیبهشت ماه به مدت ۴۰ روز حدود ۸ درصد از قیمت خود را از دست داد. البته ریزش انس تا هفته دوم مهرماه ادامه داشت و در این مدت از کانال ۲۰۵۰ دلار تا ۱۸۰۰ دلار کاهش پیدا کرد تا اینکه آغاز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه با روند صعودی جدیدی در بازار طلا همراه شد.


۱۴۰۲ سال طلایی بازار طلا/ چشم‌انداز بازار در سال ۱۴۰۳
از اواسط مهرماه انس طلا و سپس طلای آبشده صعودی شدند. انس طلا در آذر ماه سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۲۱۴۸ دلار به ثبت رساند. سپس در طول اسفندماه نیز دست کم پنج مرتبه به سقف بالاتری دست پیدا کرد و تا نزدیک ۲۲۰۰ دلار پیش رفت. طلای آبشده پشت سر انس در اسفندماه بارها سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت و در پایان سال به کانال ۱۴ میلیون تومان رسید. بازدهی طلای آبشده در بازار داخلی بیش از ۲ برابر بالاتر از بازدهی انس طلا در بازارهای جهانی بود.


۱۴۰۲ سال طلایی بازار طلا/ چشم‌انداز بازار در سال ۱۴۰۳
۱۴۰۲ سال تاریخی انس طلا بود و بارها موفق به ثبت سقف بالاتری شد، با این حال تنها ۹.۲ درصد رشد کرد در مقابل طلای آبشده در سال خاص بازار طلا، بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها در بازار طلای آبشده توسط منابع مختلفی اعلام می‌شود. هر منبع مربوط به دسته خاصی از سرمایه‌گذاران است. بعضی از منابع رشد قیمت طلای آبشده در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۲۷ درصد اعلام می‌کنند.

طلای آبشده در سال ۱۴۰۳
آیا روند صعودی قیمت طلای آبشده در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دار است؟ گفت‌وگو با فعالان بازار طلای اصفهان نشان می‌دهد بسیاری از آنها به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا امیدوارند. قنبری یکی از فعالان بازار طلا در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلای آبشده وجود ندارد. فعالان بازار با استناد بر نمودار قیمتی طلای آبشده مدعی‌اند یک الگوی تکرار شوند قابل تشخیص است و براساس این الگو هدف قیمتی طلای آبشده ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان است.


۱۴۰۲ سال طلایی بازار طلا/ چشم‌انداز بازار در سال ۱۴۰۳
قنبری دراین‌باره گفت: طلای آبشده با الگویی شبیه به پرچم حرکت می‌کند و هر زمانی وارد فاز صعودی شده است به اندازه میله پرچم حرکت کرده است، هدف فعلی طلای آبشده براساس این الگو محدوده ۱۸ میلیون تومان است. پیش از این نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی به دنبال نوسانات انس طلا، بازار داخلی ارز و تشدید تقاضا وجود دارد. خوش‌بینی‌ها از افزایش قیمت طلا در بهار پیش‌رو بالاست ولی باید در نظر داشت سال گذشته نیز چشم‌انداز مثبتی از رشد قیمت‌ها در بازار طلا وجود داشت ولی قیمت‌ها ماه‌ها ریزشی بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =