• ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
  • کد خبر: 51405
  • readingTime: ۳ دقیقه
سودآورترین بازار

بیت‌کوین با رشد ۱۳۲.۵ درصدی قیمت پرسودترین گزینه برای سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۲ بود. بازار طلا نیز برای سرمایه‌گذاران سودآور بود ولی بازدهی دو بازار خودرو و مسکن در سال ۱۴۰۲ منفی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۴۰۲ سال متفاوتی برای فعالان و سرمایه‌گذاران در بازارهای داخلی بود. برخلاف سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ قیمت‌ها در همه بازارها رشد نکرد. در تعدادی از بازارها بازدهی بیشتر بود و بازارهایی مانند خودرو و مسکن به دلیل رکود سنگین حاکم بر معاملات، بازدهی منفی به ثبت رساندند. بازدهی بازارهای مختلف در سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

بیت‌کوین با بازدهی خیره کننده ۱۳۲ درصدی صعودی‌ترین دارایی به عنوان نمادی از بازار رمزارز در سال ۱۴۰۲ بود، در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب طلای آبشده، سکه امامی و دلار جای می‌گیرند در مقابل مسکن و خودرو داخلی بازدهی منفی داشتند.

بازار سرمایه

شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۲ حدود ۹.۸ درصد رشد کرد، البته این بازدهی مربوط به ۴۵ روز اول سال است. شاخص کل تا ۱۵ اردیبهشت ماه سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند و سپس ریزشی شد. بورس پس از ۱۵ اردیبهشت بین سقف و کف ۴۵ روز اول سال نوسان می‌کرد.

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ بسیاری از شاخص‌ها از رکود در بازار سرمایه خبر می‌داد. برای مثال ارزش دلاری بازار به کف مهمی رسید یا ارزش معاملات خرد به کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان در روز رسید.

بازار طلا

افزایش قیمت دلار در بازار غیر رسمی در کنار شکست سقف تاریخی انس طلا در بازارهای جهانی منجر به بازدهی مثبت در بازار داخلی طلا شد. قیمت سکه امامی در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۲.۶ درصد رشد کرد و سقف جدیدی به ثبت رساند.

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

بازار سکه پس از اردیبهشت ماه در رکود قرار داشت ولی در طول دی‌ماه همزمان با شکست سقف انس طلا و آغاز روند صعودی نرخ ارز در بازار غیررسمی، قیمت سکه امامی نیز صعودی شد و تا پایان سال به سقف ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در بازار طلای آبشده نیز روند قیمتی به همین صورت بود با این تفاوت که بازدهی سالانه طلای آبشده معادل ۲۷.۴ درصد و بیشتر از سکه امامی بود.

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

طلای آبشده در هفته پایانی سال به محدوده ۱۴ میلیون تومان رسید. این قیمت از سقف قیمتی اردیبهشت ماه نیز بالاتر است.

دلار در بازار غیررسمی

دلار در بازار غیررسمی طی اردیبهشت ۱۴۰۲ به کانال ۶۰ هزار تومان رسید و سپس با سرعت زیادی ریزشی شد. دلار خیلی سریع کانال ۵۰ هزار تومان را نیز از دست داد و بیش از ۴ ماه با قیمت ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان معامله می‌شد ولی ۳ ماه پایانی سال نرخ دلار بار دیگر صعودی شد تا اینکه در اسفند سقف تاریخی جدیدی در کانال ۶۱ هزار تومان به ثبت برساند.

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

بازدهی سالانه نرخ دلار در بازار غیررسمی ۱۷.۵ درصد بود. در این بازه زمانی قیمت تتر مقاومت ۶۲ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت.

بیت کوین

بیت‌کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال با بازدهی خیره‌کننده بیش از ۱۳۲ درصدی سودآورترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ بود. تعدادی از رمزارزها مانند سولانا بازدهی به مراتب بالاتری در سال ۱۴۰۲ به ثبت رساندند ولی در مجموع افزایش نرخ تتر و رشد قیمت‌ها در کریپتو کارنسی سود سرمایه‌گذاران این بازار در سال ۱۴۰۲ را بسیار افزایش داد.

سودآورترین بازارها در سال ۱۴۰۲

قیمت بیت‌کوین در اسفندماه به بالاتر از ۷۳ هزار دلار رسید ولی در هفته پایانی سال تا ۶۳ هزار دلار اصلاح کرد. اگر بیت‌کوین سال ۱۴۰۲ را در بازه قیمتی ۷۳ هزار دلار به پایان رسانده بود، بازدهی سال قیمت آن بیشتر از ۱۵۰ درصد می‌شد.

خودرو و مسکن

بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار خودرو و مسکن طی سال ۱۴۰۲ منفی بود. قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در نیمه اردیبهشت ماه سقف زد و در طول ماه‌های بعدی سال هرگز به این سطح نرسید. در روزهای پایانی سال با وجود رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی سطح معاملات در بازار خودرو پایین بود و به دنبال آن قیمت‌ها افزایشی نشد. برای مثال پژو ۲۰۷ اتوماتیک در اردیبهشت به قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید ولی اسفند ماه فروشندگان این اتومبیل را با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد تومان آگهی کردند. در بازار مسکن نیز شرایط به همین صورت بود. قیمت پیشنهادی فروشندگان در ماه‌های گذشته رشد کرد ولی کمتر از فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ بود. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در ۳ محله اصفهان نشان می‌دهد بازدهی مسکن در سال ۱۴۰۲ برابر با منفی ۲۴.۵ درصد بود. این در حالی است که در برخی از مناطق، نرخ مسکن رشدهایی را هم تجربه کرد اما میانگین قیمت مسکن کاهشی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =