• ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
  • کد خبر: 50715
  • readingTime: ۵ دقیقه
آفریقا

در حالی که سرمایه گذاری ها و اکتشافات معدنی سر فصل چشم اندازهای معدنی آفریقا برای سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده اند اما پیشرفت کمتر قابل مشاهده‌ای وجود دارد که نویدبخش تقویت آینده این حوزه باشد.

به گزارش ایراسین، در حالی که سرمایه گذاری ها و اکتشافات معدنی سر فصل چشم اندازهای معدنی آفریقا برای سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده اند اما پیشرفت کمتر قابل مشاهده‌ای وجود دارد که نویدبخش تقویت آینده این حوزه باشد.

منابع معدنی قابل توجه و متنوع آفریقا بلامنازع است و سال جاری احتمالاً شاهد پیشرفت مداوم در اکتشافات و توسعه معادن خواهیم بود. این امر هم در فلزات سنّتی و هم در آن دسته از مواد معدنی مرتبط با انتقال انرژی جهانی خواهد بود. براساس گزارش S&P Global، این قاره دارای بالاترین میانگین عیار ذخایر طلا در جهان است. در عین حال، بیش از نیمی از ذخایر فلزی، منگنز، کبالت و گروه پلاتین سیاره را نیز در خود جای داده است که برای برخی فناوری‌های ذخیره باتری حیاتی هستند.

تا پایان سال ۲۰۲۲، یک پروژه سالم راه ارتباطی از تقریباً ۶۰۰ پروژه که به واسطه طلا و مس- کبالت راهبری می‌شد وجود داشت که شامل زغال سنگ، الماس، فلزات گروه پلاتین و فلزات اساسی نیز می‌شد. هزینه‌های اکتشاف در آن زمان ۱۲ درصد نسبت به سال قبلش افزایش یافت که عمدتاً ناشی از تأمین مالی خارج از کانادا بود که به دنبال آن استرالیا، بریتانیا و آفریقای جنوبی قرار داشتند.

جزایر رفاه

بنابراین هر دلیلی وجود دارد که مطمئن باشیم این معدنکاری صنعتی است که هنوز هم سهم زیادی در توسعه اقتصادی آفریقا دارد، حتی اگر پیشرفت بین کشورها و مناطق نابرابر باشد. شاید سوالات مهمتری درخصوص چشم انداز معدن در سال آینده مربوط به مبنایی باشد که ما برای بلندمدت ایجاد می‌کنیم. همانطور که استخراج معادن در سراسر این قاره رشد کرده، اغلب جزایری از رفاه ایجاد می‌کند که به وضوح از چشم انداز اجتماعی- اقتصادی موجود متمایز است.

معادن نه تنها جویندگان کار و تأمین کنندگان و ذینفعان احتمالی، بلکه معدنچیان غیر رسمی دست کَند را نیز جذب می‌کنند که نتیجه آن طیف وسیعی از اثرات زیست محیطی، اجتماعی و سایر موارد است که مدیریت آنها پیچیده هستند. همچنین این اثرات فقط به صورت محلی قابل توجه باقی نمی‌مانند. از آنجاییکه شرکت‌های مصرف کننده مواد معدنی و مصرف کنندگان نهایی نگران اطمینان از استانداردهای اخلاقی در تأمین هستند، بنابراین شرایط داخل کشور توجه بین المللی را به خود جلب می‌کند. این موضوعات تنها یکی از جنبه‌های اولویت زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG [1]) هستند که اکنون توسط عملیات معدنی مورد توجه قرار می‌گیرند از جمله حقوق بشر، کربن زدایی و محلی سازی زنجیره تأمین.

معدنکاری و جامعه

همانطور که به سال ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم، مهم است که درباره پیشرفت این بخش در رسیدگی به این چالش‌ها نیز فکر کنیم. از تجربه ما در مشاوره SRK قطعاً می‌توان علیرغم وجود مشکلاتی که هنوز حل نشده اند، از پیشرفت‌های معدنکاری تا به امروز تقدیر کرد. برای مثال، در نظر بگیرید که چگونه تمرکز فناورانه صرفاً در زمینه‌هایی مانند مهندسی، معدنکاری و فرآوری تکامل یافته اند. امروزه کسب و کار و معدنکاری به طور کلی درک بسیار گسترده‌تری از اینکه چگونه معدنکاری می‌تواند از اهداف گسترده‌تر اجتماعی حمایت کند و با جامعه تعامل بهتری داشته باشد را در بر گرفته است. این امر منجر به ادغام رشته‌های مرتبط با آب، محیط زیست و

علوم اجتماعی شده که اکنون سهم اساسی در نحوه برنامه ریزی و بهره برداری از معادن دارند. از این نظر معدنکاری همیشه به دلیل پیشرفت در تخصص، رویکرد و فناوری، البته معمولاً با سرعت تدریجی، مختل می‌شود. مهمتر از همه، تغییرات زیادی در طیف گسترده‌تری از زمینه‌های حرفه‌ای رخ داده است زیرا ما رشته‌های بیشتری را برای هدف اصلی خود یعنی معدنکاری مسئولانه و کارآمد به خدمت می‌گیریم. این توسعه‌ی مداوم تخصص در طیف گسترده‌تری از رشته‌ها نیز به پیشرفت در حل چالش‌های پیش از این غیر قابل حل مانند معدنکاری دست کَند کمک می‌کند.

استانداردهای پیشگام یا پیشرو

مؤسسات معدنی نقش مهمی در افزایش مستمر زنجیر زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در کنار پیشرفت‌های فناورانه صنعت داشته اند. استانداردهای رویّه ی کسب و کار همیشه در پرتوی روندهای جهانی در حال توسعه و بازنگری هستند و شرکت‌های پیشرو در این زمینه متعهد به آن هستند و منابع قابل توجهی را برای بکارگیری آنها اختصاص می‌دهند. در حوزه معدن آفریقا، این امر اهمیت ویژه ای دارد زیرا هنوز کشورهای زیادی وجود دارند که چارچوب‌های نظارتی برای کنترل اکتشاف و استخراج مواد معدنی در داخل کشورشان هنوز به خوبی توسعه نیافته است.

اهمیت کدهای صنعتی در این است که می‌توانند سطوح عملکرد را بدون توجه به ظرفیت کشور میزبان برای قانونگذاری و نظارت بر این الزامات افزایش دهند. ما اخیراً نمونه‌ای از این موضوع را با استاندارد جهانی صنعت در مدیریت باطله (GISTM [1]) مشاهده کرده ایم. جایی که این بخش با ذینفعان برای ایجاد الزامات دقیق‌تر و گسترده‌تر همکاری کرد. اعضای شورای بین المللی معدنکاری و فلزات (ICMM [2]) خود را متعهد به رعایت آن کردند و این استانداردها به مرور زمان به معیار جدیدی برای کل این حوزه تبدیل خواهند شد. کمتر کشوری وجود دارد که مقررات ملی یا صنعتی آنها به اندازه استاندارد جهانی صنعت در مدیریت باطله که پیشرفت مهمی را در مدت زمان کوتاهی کسب کرده، ایجاد کرده باشد.

تغییر اولویت‌ها

SRK در طی پنج دهه فعالیت خود در این حوزه کسب و کار، مشاهده کرده که چطور نیازها و اولویت‌های مشتریان معدنکاری تغییر کرده و با گسترش تخصص‌های مرتبط با معدنکاری با کمک گرفتن از سایر رشته‌ها به آن پاسخ داده ایم. نمونه دیگری از آینده نگری اولیه این شرکت، پذیرش علوم اجتماعی در حوزه معدنکاری بود. در اوایل سال ۱۹۹۵ اولین متخصص اجتماعی و توسعه‌ای خود را به کار گرفت که در ادامه به شریک شرکت تبدیل شد و به هدایت استراتژی و تمرکز کمک کرد.

این انتصاب به طور کامل توسط اعضای مؤسس SRK حمایت شد که مدت‌ها پیش از اینکه راه خود را به الزامات انطباق قانونی پیدا کند، این جهت گیری را تشویق کردند. استانداردهای بالا نیز برای استخراج از معادن حیاتی هستند زیرا اثرات ما برخلاف حوزه‌هایی مانند ساخت و ساز که در آن عوامل خارجی منفی تمایل بیشتری به انتشار دارند، بسیار متمرکز هستند. معادن عملیات‌های بزرگ مقیاسی هستند و بسیاری از آنها عمر طولانی دارند. تأثیرات آنها عمیق و متنوع هستند و برای همه قابل مشاهده است.

در سال آینده، صنعت به کار خود، اغلب تحت رادار، برای یافتن راهکارهای یکپارچه ای که به انعطاف پذیری در این بخش کمک می‌کند، ادامه خواهد داد. همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، چنین انعطاف پذیری واقعی مبتنی بر رقابت پذیری هزینه است که در زمینه یک محیط خارجی که به شیوه‌های زیست محیطی و اجتماعی پایدار نیاز دارد، به دست می‌آید. نکته مهم این است که استخراج معادن در تأمین مواد معدنی حیاتی برای جامعه و در گذار آن به شیوه‌های مسئولانه‌تر و پایدارتر به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =