• ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 49986
  • readingTime: ۲ دقیقه
میلگرد

قیمت میلگرد در ۱۱ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ با کاهش تقاضا به شدت نزولی شد. در بازارهای صادراتی ایران نیز تنش‌های منطقه‌ای بازار میلگرد را راکد کرد. براساس آمار در ۱۰ ماه ابتدایی از سال جاری با وجود افزایش ۲ درصدی صادرات میلگرد، ارزش آن ۹ درصد کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۱ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ روزهای سیاهی برای بازار میلگرد به خصوص میلگرد ایران بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی از نیمه اردیبهشت ماه کاهش یافت و آهن‌فروشان از کاهش شدید تقاضا در بازار آزاد خبر می‌دادند. معاملات بورس کالا نیز مهر تأییدی بر کاهش تقاضا برای میلگرد بود زیرا برای چند ماه متوالی بخش عمده‌ای از عرضه میلگرد بدون مشتری روی دست تولیدکنندگان باد می‌کرد.

اواخر تابستان با کاهش محدودیت‌های توزیع برق عرضه میلگرد به خصوص در بازارهای صادراتی ایران افزایش یافت ولی مهرماه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، تقاضا برای میلگرد را در بازار کشورهای همسایه کاهش داد تا قیمت میلگرد صادراتی ایران به پایین‌ترین قیمت در بازار جهانی میلگرد سقوط کند. در روزهایی که قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن، بازار آتی بندر شانگهای و حتی میلگرد صادراتی ترکیه بالاتر از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد میلگرد صادراتی ایران با قیمتی کمتر از ۴۵۰ دلار نیز در بازار کشورهای همسایه مشتری نداشت. البته ۱۱ ماه گذشته در بازار چین نیز هفته‌های سیاهی برای میلگرد بود زیرا فولادسازان این کشور بابت تولید هر تن میلگرد زیان سنگینی متحمل شدند.

کاهش تقاضا با آشفتگی در بازار جهانی میلگرد و به دنبال آن بازار داخلی میلگرد همراه بود. بر اساس آمار تولید میلگرد در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری ۸۷۸۳ هزار تن بود. این مقدار نسبت به تولیدات سال گذشته ۲.۱ درصد کاهش یافته است. صادرات میلگرد در ۱۰ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۰۴۷ هزار تن بود ولی در ۱۰ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲ درصدی به ۲۰۷۹ هزار تن رسید. با وجود افزایش میزان صادرات میلگرد ولی ارزش این صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش پیدا کرد. از طرفی واردات میلگرد نیز از ۶۹ هزار تن در ۱۰ ماه اول ۱۴۰۱ با کاهش ۵۵ درصدی به ۳۱ هزار تن رسید.

واردات میلگرد از نظر ارزش در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۲۳ درصدی از ۶۲ میلیون دلار به ۴۸ میلیون دلار رسید. همچنین مصرف ظاهری میلگرد در این بازه زمانی با کاهش ۳.۸ درصدی همراه بود. ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۱ مصرف ظاهری میلگرد ۷۰۰۱ هزار تن بود و این عدد در مدت مشابه سال جاری به ۶۷۳۵ هزار تن رسید. تحلیل‌گران چشم‌انداز کوتاه مدت مثبتی برای بازار جهانی میلگرد متصور نیستند. آنها عقیده دارند سیاست مالی بانک‌های مرکزی در کنار تنش‌ها در خاورمیانه مانع از افزایش تقاضا در بازار میلگرد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =