روستا

رویکرد شرکت فولاد مبارکه از توزیع پول و اختصاص بسته‌های حمایتی به درخواست‌کنندگان و نیازمندان، به تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال‌زایی تغییر یافته است که تاکنون بر اساس آن سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها را تدوین کرده تا توانمندسازی مردم روستا در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی را محقق کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فولاد مبارکه با وجود اینکه در صنعت و تولید پیشگام بوده اما در کنار آن نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسئولیت داشته و تحول بنیادینی در حوزه مسئولیت اجتماعی رقم زده‌است که به طور معمول با توجه به بودجه مصوب در مجمع‌عمومی سالیانه شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، همواره فعالیت‌ها و اقداماتی در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه انجام داده است. یکی از رویکردهای این شرکت تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال‌زایی است.

رویکرد شرکت فولاد مبارکه از توزیع پول و اختصاص بسته‌های حمایتی به درخواست‌کنندگان و نیازمندان، به تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال‌زایی تغییر یافته است. این مجموعه طی دو سال گذشته اقدام ویژه‌ای را برای تعدادی از روستاهای استان اصفهان به صورت پایلوت تعریف کرده که در این راستا بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه‌ای مطالعات بسیار خوبی توسط شتاب دهنده «رستا» و با حمایت فولاد مبارکه انجام شده و ثمره این مطالعات، تدوین سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها است تا توانمندسازی مردم روستا در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی را محقق کند.

سند جامع روستاها، بازیگر اصلی پیشرفت و آبادانی

محمدعلی جعفری، مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده پیشرفت و آبادانی رستا در رابطه با تدوین سند پیشرفت و آبادانی می‌گوید: با توجه به مشکلات موجود در روستاهای در نظر گرفته‌شده، طرح‌های مطالعاتی متعدد انجام شد تا در هر روستا با تشکیل یک کانون پیشرفت و آبادانی و نوشتن سند جامع روستا به بازیگر اصلی پیشرفت و آبادانی منطقه تبدیل شویم. در این سند که با همراهی مردم نوشته شده، نظام مسائل ازجمله طرح‌های پیشران اقتصاد منطقه شناسایی شده و تاکنون در دو حوزه کسب‌وکار و فرهنگی اقدامات خوبی شروع شده است.

وی با بیان اینکه این الگو در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و اشتغال طراحی و اجرا شده، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، بازدیدها، جلسات مشاوره، تسهیلگری، رقابت، شتاب‌دهی، رویدادهای جنبی و برنامه‌های متنوع دیگری حول این نظام مسائل برگزار شد و این یعنی آموزش شروع کار مردم برای یک حرکت بزرگ و متحول‌کننده است.

با طراحی و اجرای سند پیشرفت و آبادانی روستا، افراد آموزش‌دیده به پیشران‌های حوزه خود در منطقه تبدیل شده و به تعبیری به‌عنوان یک مربی متخصص آموزش دیده کار خود را آغاز می‌کنند.

تغییر رویکرد فولاد مبارکه در مسئولیت اجتماعی با توانمندسازی مردم روستا

احیای «کاربافی»، ابقای مشاغل خانگی

جعفری یکی از مهم‌ترین مسائل شناسایی شده در روند تدوین این سند را مشکلات بخش اشتغال و گردشگری دانست و افزود: صنایع‌دستی و کشاورزی نوین از جمله مشاغلی است که در مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در این اقدام ویژه مورد توجه قرار گرفت و اکنون حرفه «کاربافی» که یکی از صنایع‌دستی رو به انقراض مناطق مورد هدف بود احیا شد و در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر در این منطقه با سبک و شیوه‌ای مدرن مشغول به حرفه «کاربافی» هستند. این در حالی است که پیش از این تنها چند نفر در حرفه کاربافی فعالیت داشتند.

وی افزود: از دیگر اهداف مهم و مورد توجه حوزه مسئولیت اجتماعی در شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری روی مشاغل خانگی و حمایت‌های لازم در این بخش بوده است. بر همین اساس، تعداد زیادی از مردم به سمت حرفه‌های مختلف ازجمله قلم‌زنی، میناکاری و سایر صنایع دستی سوق پیدا کرده و جوانان و نوجوانان زیادی در ساخت عروسک‌هایی که نمادی از فرهنگ منطقه محسوب می‌شوند، مشغول به فعالیت هستند.

جشنواره روستاپ ۱۴۰۲، شناخت استعداد جوانان روستایی

در همین راستا پس از تدوین سند پیشرفت و آبادانی روستا، رویداد روستاپ ۱۴۰۲ به‌صورت آزمایشی در برخی روستاهای اصفهان توسط شرکت فولاد مبارکه و شتاب دهنده رستا انجام شد. در بخش اجتماعی این رویداد، تدوین ۷۴ سند پیشرفت و آبادانی روستایی، تشکیل و آموزش بیش از ۳۰ صندوق خرد محلی مشارکتی، شروع به کار بیش از ۵۰ پروژه خرد روستایی مشارکتی و شناسایی و ساماندهی بیش از ۸۰۰ نفر در قالب سفیران و راهبران محلی و کانون‌های پیشرفت و آبادانی روستایی انجام شد. در بخش اشتغال نیز، ایجاد ۱۳۰ شبکه شغلی در رسته‌های اولویت‌دار منطقه، برگزاری بیش از ۳ هزار ساعت آموزش و پشتیبانی فعالان اقتصادی منطقه، شناسایی ۲۱ عامل پیشرفت منطقه‌ای، ایجاد بیش از ۲۰۰ شغل جدید در منطقه، توانمندسازی و پشتیبانی بیش از ۴ هزار کشاورز و دامدار با هدف افزایش بهره‌وری در رسته‌های دام و زراعت و مساعدت در احیای بیش از ۳۰ رشته قنات تأثیرگذار در منطقه ماحصل برگزاری این رویداد است.

به گزارش ایراسین، اقدامات گفته شده در تعدادی از روستاهای استان اصفهان به‌صورت پایلوت انجام شد و در سراسر کشور به‌ویژه در نقاطی که شرکت‌های گروه فولاد مبارکه فعالیت می‌کنند، به‌عنوان الگویی نوین در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اجرایی می‌شود. مجموعه فولاد مبارکه مسئولیت خود را تنها منحصر به تولید پاک و یک صنعت وفادار به الزامات محیط زیستی ندانسته و اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز الزامی می‌داند. به گفته مدیرعامل این مجموعه، «رسالت فولاد مبارکه تنها تولید فولاد نیست، بلکه ساختن ایران با تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی است.»

همچنین الگوی نوین مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه مبتنی بر روش پیشرفت منطقه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده که این الگو و رویکرد شرکت فولاد مبارکه قابلیت معرفی در سطح ملی و کشوری را دارد تا عموم مردم جامعه از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =