زنجیره فولاد

داده‌های اقتصادی از بازار مسکن چین هرماه بحرانی‌تر از ماه قبل می‌شود و وعده دولت چین برای حل مشکلات تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. همین مسئله اعتماد به اقتصاد این کشور را کاهش داده‌ است تا جایی که سرمایه‌گذاران چینی ماه گذشته ۲ میلیارد دلار در سهام غیرچینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با توجه به مصرف بالای فولاد در چین آیا زنجیره فولاد درگیر بحران جدیدی خواهد شد؟

پایگاه خبری ایراسین، سعید غفاری: بحران در شرکت‌های ساخت‌وساز چینی وارد چهارمین سال پیاپی شد و وعده و وعید دولت چین تا کنون تنها به صورت روانی و کوتاه مدت بر اقتصاد این کشور تأثیر مثبت داشته است. داده‌های اقتصادی از بخش ساخت و ساز چین رابطه مستقیمی و محکمی با زنجیره فولاد و فلزات پایه دارد. بخش ساخت‌وساز چین بزرگترین مصرف کننده فلزات در جهان است و رکود این بخش در طول سال‌های گذشته تقاضا برای فلزات را کاهش داد. فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۳ زیان سنگینی از تولید محصولات فولادی مانند میلگرد داشتند و تولید بیش از نیاز منجر به سرریز محصولات آنها به کشورهای جنوب شرق آسیا شد تا به قول یک نشریه ژاپنی زنجیره فولاد دچار اختلال شود.

دولت چین با آغاز سال ۲۰۲۴ از بسته‌های حمایتی جدید خبر داد و مدعی شد تسهیلات برای بخش ساخت‌وساز افزایش پیدا می‌دهد ولی مگر این وعده‌ها برای اولین بار ارائه شده‌اند؟ سه سال قبل نیز چینی‌ها قول دادند با چنگ و دندان مانع از ورشکستگی اورگراند خواهند شد ولی سرانجام غول ساخت‌و ساز چینی در سال ۲۰۲۳ با بدهی سنگینی اعلام ورشکستگی کرد. اکنون شرایط سایر شرکت‌های ساخت‌وساز چینی مانند کانتری‌گارن خوب نیست. ضمن اینکه آخرین داده‌های اقتصادی از وخامت حال مسکن در چین خبر می‌دهد.

زنجیره فولاد در سوگ بازار مسکن چین / آیا بحران جدیدی در پیش است؟

متوسط قیمت املاک مسکونی نوساز چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرد. از طرفی گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد شروع به ساخت مسکن در چین نسبت به قبل از همه‌گیری کویید ۴۰ درصد کاهش داشت، با این حال قیمت مسکن به سختی تعدیل شده است. تحلیل‌گران با استناد به گزارش صندوق بین‌المللی پول عقیده دارند کاهش قیمت مسکن در چین ادامه‌دار خواهد بود. در این شرایط شرکت‌های ساخت و ساز چینی با چند چالش بزرگ دست‌و پنجه نرم می‌کنند. آنها نقدینگی لازم برای آغاز پروژه‌های جدید را ندارند، زیرا پروژه‌های قبلی با قیمت پایین‌تر نیز فروش نمی‌رود. بسیاری از آنها برای پرداخت بدهی‌های خود به مشکل برخورده‌اند. از طرفی بازار مسکن هر روز جذابیت خود را از دست می‌دهد.

دولت چین در تلاش است تا پرداخت بدهی توسط این شرکت‌ها را به تعویق بیندازد و با پرداخت تسهیلات، تقاضا در بخش مسکن را تحریک کند، ولی هیچکدام از بسته‌های حمایتی تا به امروز اثر معناداری بر داده‌های اقتصادی این کشور نداشت و همین مسئله بدبینی به اقتصاد چین را افزایش داد. ارزش سهام چین در یک دوره کم‌سابقه تاریخی قرار دارد و و شرایط بی‌اعتمادی به اقتصاد چین را نشان می‌دهد.

زنجیره فولاد در سوگ بازار مسکن چین / آیا بحران جدیدی در پیش است؟

سرمایه‌گذاران در چین بازارهای خارجی را به بازار داخلی ترجیح می‌دهند. براساس آمار تنها در طول ماه گذشته ۲ میلیارد از چین خارج‌شده‌است و در نتیجه ورود ETF‌های خارجی هر روز بیشتر می‌شود. ضمن اینکه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شاید خبر خوبی برای چینی‌ها نباشد.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند اگرچه در بلندمدت ولی چینی‌ها در نهایت به مشکلات غلبه خواهند کرد ولی تشدید رکود در بازار مسکن چین به معنای کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی و فلزات پایه است. در واقع زنجیره فولاد باید آماده موج جدیدی از بحران متأثر از رکود بخش مسکن چین باشد. اگر زنجیره فولاد مانند کشتی به‌گل نشسته‌ای باشد که به تازگی در تلاش برای خروج از گل‌ولای بود، با این شرایط باید در انتظار موج جدیدی از گل‌و لای اقیانوس باشد تا بار دیگر کشتی ترک‌خورده زنجیره فولاد را زمین‌گیر کند. در این شرایط فولادسازان در هیچ کشوری از جهان در امان نیستند، زیرا در صورت تشدید بحران در بازار مسکن چین، فولادسازان چینی سیاست‌های زیرفروشی سال گذشته را ادامه خواهند داد. مانند آنچه با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در منطقه رخ داد.

فولادسازان روس پس از آغاز جنگ و به دلیل تحریم‌ها شروع به زیرفروشی محصولاتی مانند اسلب در بازار کشورهای همسایه کردند و همین مسئله برقیمت محصولات تولیدی ایران نیز اثر گذاشت. به گزارش نشریاتی مانند متال بولتن چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ در بازار محصولات فولادی زیرفروشی کردند ولی این شرایط قرار نیست در سال ۲۰۲۴ بهتر شود. این مشکل فقط مربوط به محصولات نهایی نیست زیرا در صورت ادامه بحران مواد اولیه مانند سنگ‌آهن نیز در شرایط بدی قرار می‌گیرند.

این موارد فقط بخشی از مشکلات زنجیره فولاد در صورت ادامه رکود در بازار مسکن چین است. دولت چین وعده داده بر رکود غلبه می‌کند ولی با توجه به شرایط و آنچه داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد زنجیره فولاد باید در انتظار موج جدیدی از بحران‌ها در سال ۲۰۲۴ باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =