• ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 49297
  • readingTime: ۳ دقیقه
مسیح فرزانه

اگر بخواهیم فرضیه‌ای برای روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ برای بازار خودرو درنظر گیریم، این فرضیه بدون شک اصلاح قیمتی است. توصیه من به مصرف‌کنندگان واقعی این است که از نوسان‌گیری در آستانه بازار سال جدید پرهیز کنند و خودروی موردنظر خود را بخرند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، مسیح فرزانه، کارشناس حوزه خودرو: وضعیت بازار خودرو و قیمت چهارچرخ‌ها به چهار مؤلفه بستگی دارد که یکی از آن‌ها نرخ دلار محسوب می‌شود. قیمت دلار طی روزهای اخیر در یک روند هیجانی در بازار غیررسمی به بالاتر از ۵۹ هزار تومان رسید. اکنون نرخ دلار در بازار غیر رسمی در مرحله اصلاح قرار دارد و افت دو تا سه هزار تومانی تجربه کرد تا با بهایی حوالی ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان معامله شود. اگر حتی یک عامل یعنی قیمت دلار را در نظر گیریم، رشد چهار تا پنج هزار تومانی آن در روزهای گذشته به خودی خود تأثیر افزایشی بر بازار خودرو می‌گذارد.

آمار تولیدات یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو به شمار می‌رود که آمار اخیر منتشر شده از سوی ایران‌خودرو در بورس از کاهش تولید خودرو نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند. همچنین طبق جدیدترین آمار منتشر شده خودروسازان در سال جاری حدود یک میلیون دستگاه تولید کرده‌اند. در مقابل وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ را لحاظ کرده بود؛ از این‌رو بازار خودرو فقط برای امسال بدون در نظرگفتن کسری سال‌های گذشته حدود ۷۰۰ هزار دستگاه با کاهش تولید مواجه است. زمانی که در حوزه تولید خودروهای داخلی آمار منفی منتشر می‌شود، سیگنال منفی به بازار انتقال خواهد یافت و کاهش تولید تأثیر مستقیم بر قیمت خودرو دارد.

عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت خودرو، واردات آن است که دولت وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه تا خرداد ۱۴۰۲ را داد و مقامات وزارت صمت در مهرماه سال جاری صحبت از واردات ماهانه ۱۰ هزار خودرو کردند. ولی اکنون آمار گمرک از واردات تنها چهار هزار و ۹۹۷ خودروی سواری حکایت می‌کند که از این تعداد یک هزار و ۱۲۰ دستگاه پلاک شده‌اند و به اصطلاح کف بازار قرار دارند. تحقق نیافتن وعده‌های واردات خودرو نه‌تنها در بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی سیگنال منفی صادر می‌کند. از سوی دیگر قیمت خودروهای وارداتی از اهمیت بسزایی برخوردارند زیرا در حال حاضر تویوتا کرولا با قیمتی حوالی دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده از طریق سامانه عرضه می‌شود و این خودرو در بازار با بهایی نزدیک به چهار میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان معامله خواهد شد که این اعداد و ارقام از حاشیه سود دو برابری این خودرو و دلال پسندی این بازار حکایت می‌کند.

در انتها باید به حجم نقدینگی اشاره کرد که طبق جدیدترین آمار حجم نقدینگی کشور هشت هزار هزار میلیارد تومان است. این رقم بسیار قابل توجه بوده و بخشی از آن به خلق پول بدون پشتوانه باز می‌گردد که اکثر اقتصاددانان نسبت به این موضوع و نتیجه آن یعنی تورم افسار گسیخته اخطار می‌دهند. باتوجه به اینکه افزایش نرخ تورم بر بازار کالاهای سرمایه‌ای تأثیرگذار است؛ حجم نقدینگی هشت هزار هزار میلیارد تومانی نیز به بازار خودرو سیگنال افزایش قیمت می‌دهد.

زمان خرید خودرو برای مصرف‌کنندگان

اگر بخواهیم فرضیه‌ای برای روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ برای بازار خودرو در نظر گیریم، این فرضیه بدون شک اصلاح قیمتی است. به نظر من اکنون این بازار اصلاح قیمت را تجربه می‌کند و شاهد کاهش بسیار جزئی بهای اتومبیل‌ها هستیم. در مقابل مؤلفه‌های منفی موجود نشانی از کاهشی بودن قیمت خودروها در آستانه سال جدید ندارند. از طرفی ترسی در دل مصرف‌کننده مبنی بر احتمال تغییر قیمت‌ها چه برای خرید و چه فروش وجود داشته و این افراد در خرید خود تعلل می‌کنند. در نگاه کلی در اقتصاد زمانی که شما کالایی را از مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل می‌کنید و بازار آن با کاهش تولید و واردات با محدودیت مواجه می‌شود، چنین کالایی افت قیمت پیدا نخواهد کرد. شاید روند قیمتی در بازار خودرو اصلاحی شود و نوسان رو به پایین داشته باشد ولی در بلندمدت خبری از کاهش قیمت خودرو نخواهد بود. از طرفی سال آینده امکان رشد نرخ تورم با توجه به کسری بودجه حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت وجود دارد و این موضوع مانع از ریزشی شدن قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌شود. البته ماجرای افزایش واردات و کاهش قیمت‌ها هنوز در گوشه ذهن بعضی از مصرف‌کنندگان وجود دارد. خطاب به این افراد باید گفت اگر این روش قطره‌چکانی واردات ادامه پیدا کند و یا حتی خودروهای تولید داخل به صورت انبوه تولید شوند، در کوتاه مدت در بازار تأثیری ندارد و باید در بلندمدت یعنی حداقل یک تا دو سال آینده انتظار صدور سیگنال منفی به بازار خودرو را داشت. همچنین اجرای طرح‌هایی مانند خودرو برای جانبازان و امثال آن زمانی سبب افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها می‌شود که خودروها به دست مصرف کننده برسد. بنابراین توصیه من به مصرف‌کنندگان واقعی این است که از نوسان‌گیری در آستانه بازار سال جدید پرهیز کنند و خودرو موردنظر خود را بخرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =