• ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
  • کد خبر: 49129
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغال سنگ

مای استیل در گزارشی نوشت توقف تولید ‌زغال‌سنگ در یکی شهرهای چین در کنار بارش شدید برف در شمال این کشور عرضه زغال‌سنگ را در هفته‌های پیش‌رو کاهش خواهد داد و همین مسئله باعث توقف روند ریزشی قیمت زغال‌سنگ خواهد شد. قیمت زغال‌سنگ در طول ۱ ماه گذشته بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت زغال‌سنگ در هفته گذشته با ریزش ۸.۵۲ درصدی به ۱۱۶ دلار به ازای هر تن رسید. بازار زغال‌سنگ در ماه ژانویه کم‌تقاضا و پر عرضه بود و به دنبال آن قیمت زغال‌سنگ در این ماه بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت با این حال مای‌استیل در گزارشی نوشت نوسانات زغال‌سنگ با آغاز ماه فوریه محدود خواهد شد و این روند برای ۲ تا ۳ هفته آینده ادامه‌دار است.

زغال‌سنگ‌ در خواب زمستانی

بررسی‌های مای‌استیل نشان می‌دهد عوامل بنیادی بازار زغال‌سنگ نسبت به ماه ژانویه بهبود یافته است. اواخر ماه گذشته پس از بروز حادثه مرگبار در یکی از معادل زغاسنگ چین، تولید در معادن شهر پینگدینگشان متوقف شد. ضمن اینکه بارش سنگین برف در بخش‌های شمالی چین روند تولید و حمل زغال‌سنگ را مختل کرده است. هواشناسی پیش‌بینی می‌کند شرایط جوی احتمالاً برای هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار است در حالی که سایر تولیدکنندگان این کشور با هدف حفظ سطح تولیدات در تعطیلات ماه فوریه خرید زغال‌سنگ را افزایش داده‌اند.

تعطیلات سال نو چینی از ۱۰ فوریه آغاز می‌شود و تا ۱۷ فوریه ادامه دارد. مای‌استیل مدعی‌شد اکثر معادن زغال‌سنگ که فعالیت آنها متوقف شده‌است پس از ۱۷ فوریه و اعمال استانداردهای سخت‌گیرانه بیشتر در حوزه ایمنی دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردند ولی سطح عرضه زغال‌سنگ تا آن زمان پایین است. با این حال ذخایر فعلی زغال‌سنگ مانع از افزایش قیمت‌ها ناشی از کاهش عرضه خواهد شد. تا اول فوریه ذخایر زغال‌سنگ در ۲۳۰ شرکت مستقل کک‌سازی به ۱۱.۷ میلیون تن رسید این بالاترین میزان ذخیره در طول ۲۳ ماه گذشته است. از طرفی ذخایر زغال‌سنگ ۲۴۷ کارخانه فولاد نیز برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و به سطح ۸.۹۱ میلیون تن رسید. این داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه عرضه زغال‌سنگ در نیمه ابتدایی ماه فوریه کاهشی است ولی ذخایر بالای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ مانع از رشد قیمت آن خواهد شد. مای استیل پیش‌بینی می‌کند با توجه به این شرایط باید منتظر ثبات قیمت و نوسانات محدود قیمت زغال‌سنگ هفته‌های پیش‌رو بود ولی با پایان تعطیلات سال نو چینی احتمال ادامه کاهش قیمت زغال‌سنگ وجود دارد.

زغال‌سنگ‌ در خواب زمستانی

تحلیل‌گران عقیده دارند قیمت زغال‌سنگ اکنون در سطح خطرناکی قرار دارد و اگر توسط خریداران یا فروشندگان تقویت نشود احتمال ادامه ریزش قیمت زغال‌سنگ تا محدوده کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن وجود دارد. پس از افزایش سنگین قیمت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ دولت چین از رشد تولیدات در این زمینه حمایت کرد و اقدامات آنها تا کنون در جهت افزایش عرضه و کاهش قیمت زغال‌سنگ بوده است. چندی پیش بلومبرگ در گزارشی نوشت دولت چین در تلاش است قیمت زغال‌سنگ، فعالیت و حاشیه سود صنایع این کشور را متأثر نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =