محصولات فولادی

متوسط تولید روزانه فولاد خام چین در اواسط ماه ژانویه نسبت به اوایل این ماه با افزایش ۳.۷ درصدی همراه بود در مقابل بررسی‌ها از کاهش تقاضای داخلی چین برای محصولات فولادی طی همین بازه زمانی خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، براساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین موجودی محصولات فولادی در شرکت‌های کلیدی این کشور اواسط ماه ژانویه به ۱۵.۳۵۴ میلیون تن رسید، این مقدار نسبت به اوایل ماه ژانویه ۶.۶۷ درصد افزایش یافته است. اوایل ماه ژانویه موجودی محصولات فولادی در این شرکت‌ها ۱۴.۳۹۴ میلیون تن بود. البته این ذخایر به مراتب کمتر از ژانویه ۲۰۲۳ است.

افزایش تولید روزانه فولاد خام با وجود کاهش تقاضا

متوسط تولید روزانه فولادخام تولیدکنندگان وابسته به انجمن آهن و فولاد چین در اواسط ماه ژانویه به ۲.۰۹۳ میلیون تن رسید، این مقدار نسبت به اوایل ماه ژانویه با افزایش ۳.۷ درصدی همراه بود. با این حساب در روزهایی که انتظار می‌رود تولید فولاد چین کاهشی باشد، فولادسازان این کشور محصولات بیشتری تولید کرده‌اند. سطح تولید روزانه آنها نسبت به اواسط ماه ژانویه در سال ۲۰۲۳ نیز ۸.۱۲ درصد افزایش یافت. آمار انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد تولید فولادسازان این کشور در اواسط ماه ژانویه سال گذشته روزانه ۱.۹۳۰ درصد بود. در مقابل متوسط تولید روزانه فولاد تمام شده در اواسط ژانویه نسبت به اوایل این ماه کاهش یافته است.

چرا تولید فولاد خام در چین افزایش یافته‌است؟ مای استیل در گزارشی درباره این موضوع نوشت: در ماه‌های قبل بسیاری از فولادسازان چینی به بهانه تعمیر و نگهداری، فعالیت کوره‌های بلند ذوب را متوقف یا محدود کرده بودند ولی در طول روزهای گذشته کوره‌های بلند با افزایش ظرفیت کار خود را ادامه دادند و این بهانه‌ای برای افزایش تولیدات در نیمه ماه ژانویه بود. با وجود افزایش تولید، قیمت محصولات فولادی خیز نزولی دارد. نظرسنجی مای‌استیل از ۲۳۷ تجارت‌خانه چین نشان می‌دهد در این بازه زمانی تقاضا در میان مصرف‌کنندگان نهایی محصولات فولادی پایین است. براساس داده‌های این نظرسنجی حجم معاملات روزانه در اواسط ماه ژانویه نسبت به اوایل این ماه با کاهش ۱۱.۶ درصدی همراه بود با این حال تولید روزانه در حال افزایش است.

چینی‌ها امیدوارند با کاهش سیاست‌های انقباضی در سال ۲۰۲۴ تقاضای داخلی برای محصولات فولادی افزایش پیدا کند. در سال ۲۰۲۳ رکود حاکم بر بازار مسکن تقاضای داخلی برای محصولات فولادی را کاهش داد تا صادرات آنها در این زمینه افزایش پیدا کند ولی در سال ۲۰۲۴ درصورت افزایش تقاضا در بازارهای داخلی شرایط به گونه دیگری تغییر خواهد کرد، اگرچه بانک مرکزی چین برخلاف انتظارات نرخ بهره را در ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ ثابت نگه داشت تا همچنان سطح تقاضا برای محصولات فولادی چین پایین باشد. در صورت رکود بازار محصولات فولادی چین و ادامه روند صعودی تولید روزانه فولاد خام در چین، آینده صعودی برای قیمت‌ها پیش‌بینی نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =