طیب نیا بازتاب

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب گفت: ما در صنعت فولاد به فرموده رهبر معظم انقلاب نزدیک به قله هستیم، دهه ۴۰۰ در فولادمبارکه دهه کارکردن روی بحث کیفیت، خودتامینی، استفاده کامل از ظرفیت‌ها، نوآوری و بالندگی تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا در برنامه زنده بازتاب شبکه سیمای اصفهان ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رجب و میلاد امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: نظریه پردازان حوزه سازمان شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها را به یک موجود زنده تشبیه می‌کنند و حتی چرخه عمر سازمان‌ها را به چرخه عمر انسان تشبیه می‌کنند.

وی افزود: من اگر بخواهم فولاد مبارکه را به عنوان مولود انقلاب، به انسان تشبیه کنم، این صنعت در دوران جوانی به سر می‌برد، جوانی رشید و مقاوم که علی رغم همه سختی‌ها و مصائبی که تحمل کرده مقاوم‌تر از گذشته در قله قرار گرفته و در نقطه بلوغ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به دوره‌های رشد فولاد مبارکه تصریح کرد: دوره اول دوره ساخت است که به دهه ۶۰ بر می‌گردد، در دوران جنگ تحمیلی نسبت به ساخت این کارخانه در اصفهان با استفاده از خرید و بکارگیری بالاترین تکنولوژی روز دنیا تصمیم‌گیری می‌شود، هر چند در ابتدای امر عده‌ای اظهار ناامیدی می‌کردند و امیدی برای بهره‌برداری از آن نداشتند اما بنیان‌گذاران این شرکت با استفاده از ۵۰۰ هزار تن تجهیزات بزرگ و کوچک که همه وارداتی بودند و برای انتقال بسیاری از آنها پل و جاده اختصاصی ساخته شد، با اراده مستحکم کار را ادامه دادند تا به سرانجام رسید.

وی افزود: بهره‌برداری از فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۱ انجام شد و در آن زمان دغدغه رسیدن به ظرفیت تعیین شده بود و این در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان خارجی به مرور این شرکت را ترک می‌کردند که این امر نیز محقق شد.

طیب‌نیا با بیان اینکه دغدغه بعدی بنیان‌گذاران فولاد مبارکه پس از رسیدن به ظرفیت ۲.۴ میلیون تنی، توسعه بود، گفت: این امر نیز محقق شد به گونه‌ای که میزان تولید فولاد در فولاد مبارکه امروز به ۱۰.۲ میلیون تن، معادل ۳۴ درصد از فولاد تولید شده در کشور رسیده است، هر چند هنوز ظرفیت تولید در فولاد مبارکه به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در گام بعدی و در دهه ۹۰ تحریم‌ها، بومی‌سازی را در سیاست‌های اصلی فولاد مبارکه قرار داد. دشمن فولاد مبارکه را به عنوان پیشتاز در صنعت فولاد در لیست تحریم‌ها می‌گذارد و عنوان «مبارکه» را نیز در تحریم‌های خود اعلام می‌کند و از این رو واردات مواد اولیه و تجهیزات و نقل و انتقال ارز را برای این صنعت محدود می‌کند چرا که دشمن می‌داند خودکفایی کشور در گروی بالندگی این صنعت است و اگر فولاد مبارکه دچار مشکل شود سایر صنایع از خودروسازی و لوازم خانگی گرفته تا صنایع کوچک و صنعت ساختمان دچار مشکل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: این دهه نیز با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به خوبی سپری می‌شود و امروز با بومی‌سازی بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه، تجهیز و مواد مصرفی بالغ بر ۹۰ درصد بومی‌سازی کرده‌ایم و به راحتی می‌توانیم تولید را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در دهه فعلی که ما تولید و دانش تولید را در اختیار داریم؛ به رتبه دهم دنیا در تولید فولاد رسیده‌ایم. جز صنایع موفق هستیم و رشد و توسعه ما در صنعت فولاد بسیار خوب بوده به گونه‌ای که امروز ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌کنیم و این در حالی است که ظرفیت تولید بیش از ۴۰ تن فولاد را داریم.

طیب‌نیا با بیان اینکه خوشبختانه ما در صنعت فولاد به فرموده رهبر معظم انقلاب نزدیک به قله هستیم، ادامه داد: دهه ۴۰۰ در فولاد مبارکه دهه کارکردن روی بحث کیفیت، خودتامینی، استفاده کامل از ظرفیت‌ها، نوآوری و بالندگی تعریف شده است، ظرفیت‌های خوبی در صنعت فولاد ایجاد شده که به دلیل چالش‌های موجود در حوزه‌های تأمین، حمل و نقل و انرژی، امکان استفاده از این ظرفیت‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما برای حل این چالش‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و محدودیت‌هایی که وجود دارد برنامه‌های راهبردی را در دستور کار قرار دادیم، افزود: در بحث انرژی و خودتامینی راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۱۴ مگاواتی را در دستور کار قراردادیم که راندمان این نیروگاه حدود ۲ برابر راندمان نیروگاه‌های فعلی استان است.

وی اضافه کرد: فاز یک این نیروگاه در بازه زمانی ۱۸ ماه و با حضور رئیس جمهور وارد مدار شد که این پروژه رکورد بی نظیر بود و کمتر پروژه‌ای داریم که در این دولت آغاز و به بهره برداری رسیده باشد؛ نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی نیز که تولید برق پاک است در شرق اصفهان در دست احداث است و در سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌توان گفت پروژه‌های حوزه انرژی برق فولاد مبارکه ۲.۵ میلیون تن دی اکسیدکربن در سال را کاهش خواهد داد که این کمک بزرگی به کاهش آلاینده‌های جوی است.

تولید ۲۲ محصول جدید با ارزش افزوده بالا در فولاد مبارکه

طیب‌نیا با بیان اینکه ما طی دو سال گذشته ۲۲ محصول جدید با ارزش افزوده جدید را به سید محصولاتمان اضافه کرده‌ایم، ادامه داد: یکی از این محصولات ورق زنگ نزن است که به زودی به تولید انبوه می‌رسد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی فولاد مبارکه شرکتی مسئولیت پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف شده است، افزود: این به این معنا است که ما نمی‌توانیم به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت باشیم، ما مسئولیت‌پذیر هستیم و برای خلق آینده بهتر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه صنعت فولاد صنعتی مادر و پیشران است و در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت در بالادست و پایین دست فولاد مبارکه فعالیت دارند، گفت: جهت‌گیری ما در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته منجر به حمایت از ۷۰۰ شرکت فعال در این زمینه و خرید ۵ هزار میلیارد تومانی محصولاتشان شده است.

وی ادامه داد: هر حرکت فولادمبارکه به عنوان شرکت پیشران الگو برای دیگر صنایع است، برای مثال فولادمبارکه در زمینه راه‌اندازی نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرد و به دنبال این امر دیگر صنایع و سازمان‌ها برای تولید بیش از یک هزار مگاوات تولید برق خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حوزه‌های نوآورانه، صنعت سبز و … نیز همین روند را شاهد هستیم.

چنانچه ضعفی در صنعت فولاد وجود دارد به مدیران برمی‌گردد

طیب‌نیا در ادامه با بیان اینکه صنعت و به ویژه صنعت فولاد همانطور که در قرآن آمده است برای همه دارای برکت است، افزود: چنانچه ضعفی در این صنعت وجود دارد به مدیران برمی‌گردد، امروز در فولاد مبارکه حدود ۱۰ تن فولاد تولید می‌شود و این در حالی است که این شرکت در وسط شهر قرارداشته و تولیدی پاک و بدون آلایندگی دارد و اگر شاهدیم برخی از صنایع فولادی آلاینده است به عدم توانایی مدیران برمی‌گردد.

وی در خصوص صنعت سبز نیز تصریح کرد: ما در فولاد مبارکه الگوی صنعت سبز بودن را در دستور کار قرار داده‌ایم، در این زمینه الگویی را نیز به رئیس جمهور ارائه داده‌ایم که وی نیز خواستار راه‌اندازی این نهضت در کشور شد، ما نیز این امر را در تولید محصولات و فرایند تولیدات دنبال می‌کنیم؛ ما محصولی را با هزینه و ضایعات کمتر و مقاومت بیشتر و وزن کمتر تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.

اجرای ۲.۳ میلیارد دلار پروژه برای کاهش آلاینده‌ها

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه گفت: ما باید در حوزه فرایند و ضایعات تولید باید به گونه‌ای اقدام کنیم که ضایعات به چرخه تولید بازگردد، باید توجه داشت ۲.۳ میلیارد دلار پروژه‌های در دستور کار فولادمبارکه در راستای کاهش آلایندگی است و این نکته مهم است.

وی تاکید کرد: ما ادعا نداریم که فولاد مبارکه آلاینده نیست اما ادعا داریم که در کشور پیشران و الگوی کاهش آلودگی هوا است، طی ۵۰ روز گذشته میانگین شاخص کیفی هوا در استان ۱۳۴، در شهر مبارکه ۸۴ و در خود شرکت بسیار کمتر بوده است و در بسیاری از روها کیفیت هوا در این منطقه پاک است البته کارهای زیادی را باید انجام دهیم چرا که خود را در قبال منطقه مسئول می‌دانیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه جایگاه صنعت فولاد کشور در رتبه ۱۰ جهان قرار دارد، گفت: باید توجه داشت که در صنعت فولاد هم کشورهای پیشرو و هم کشورهای در حال توسعه سعی دارند روز به روز در آن پیشرفت کنند، اگر می‌بینیم که چین، هند، برزیل، ترکیه و … رتبه برتز در تولید فولاد هستند ما نیز به لحاظ ظرفیت و تولید جایگاه خوبی را داریم، فولاد مبارکه رتبه ۴۴ جهانی را بین شرکت‌های فولادی دارد و برای ارتقا به رتبه بیستم برنامه داریم.

رسیدن به سودآوری ۱۵ میلیارد دلاری در چشم انداز ۱۴۱۰

وی با بیان اینکه برنامه بلندمدتی را برای فولاد مبارکه تعریف کرده‌ایم، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سود این شرکت تا سال ۱۴۱۰ به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید و برنامه شرکت برای سال ۱۴۳۰ را نیز در دست تدوین داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در حوزه صرفه‌جویی ارزی فولاد مبارکه با ۱۴۲ میلیون تن محصولات فولادی از ابتدا تا به امروز ۶۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی را داشته و با صادرات محصولات خود دارای ارزآوری زیادی نیز بوده است، تصریح کرد: سهم GDP فولاد مبارکه در حال حاضر ۱.۵ درصد است و GDP در بخش صنعت نیز ۶.۵ درصد است.

وی درخصوص تأمین منابع آبی مورد نیاز فولادمبارکه نیز ابراز کرد: برای این امر انتقال آب دریای عمان به اصفهان را با حضور دیگر صنایع در دستور کار داریم، در نگاه اول برای اجرای این پروژه ۵ سال زمان پیش بینی شده بود اما می‌توان گفت که این پروژه طی سه ماه آینده از ۵۰۰ کیلومتر و معادل انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین بهره برداری خواهد شد. ظرفیت این خط ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و با راه‌اندازی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مسیر به بهره برداری کامل می‌رسد.

طیب نیا گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین و حتی قابل شرب وارد استان می‌شود و از سویی نیز برداشت‌ها از حوضه آبریز توسط صنایع به صفر می‌رسد، البته باید توجه داشت که برای احیای زاینده رود چندین پروژه کنار هم پیش رود، که ما حاضر به تأمین ورق‌های فولادی این پروژه نیز هستیم و بهره برداری از آن همت مسئولان را می‌طلبد که استاندار اصفهان در این زمینه پیگیری‌های خوبی را داشته‌اند و امیدواریم با کارهای برنامه‌ریزی شده مشکل زاینده رود در این دولت حل شود.

مجوز میدان گازی صادر شود تا ۲ سال آینده به خودتامینی می‌رسیم

وی با اشاره به اینکه در حوزه گاز نیز برای بهره‌برداری از میدان گازی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، افزود: فازمهندسی این پروژه انجام شده و در صورت صدور مجوز تا ۲ سال آینده نیاز خود و دیگر صنایع را برطرف خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص اقدامات فولادمبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز گفت: در این زمینه ما مسئولیت اولیه خود را بیشتر در حوزه کلان و برای رفع بحران آب، تأمین انرژی و رفع نیازهای کشور می‌بینیم، در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز با روش نوینی قعالیت خود را آغاز کردیم، طی بیش از یک سال گذشته برای مناطق مختلف سند پیشرفت و آبادانی با استفاده از نخبگان محلی و کارشناسان تهیه کرده و امروز این روند در حداقل ۱۰۰ روستا در شرق و غرب استان اصفهان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر ظرفیت‌ها، استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌های منطقه‌ای تهیه می‌شود و ما بر روی توانمندسازی و آموزش تمرکز کرده‌ایم، برای مثال در یک منطقه ظرفیت کشاورزی وجود دارد آموزش کشاورزان و تعیین الگوی کشت را دنبال می‌کنیم که بر اساس گزارش‌های موجود راندمان کشاورزی در یک منطقه ۱۰ درصد افزایش داشته است.

طیب نیا در خصوص استفاده از فناوری در فولاد مبارکه نیز افزود: تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است در هر سال تحولات زیادی را در حوزه نوآوری داریم و اگر ما نتوانیم در این زمینه ورود کنیم به راحتی از گردونه پیشرفت عقب می‌مانیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه در فولاد مبارکه طی دو سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر با اعتبار اولیه یک هزار میلیارد تومان راه‌اندازی کرد که در آن از شرکت‌های دانش بنیان و حرکت‌های نوآورانه حمایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه امروز فولادمبارکه با ۱۵ دانشگاه برتر استان تفاهم‌نامه همکاری دارد و در ۵ دانشگاه مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده است، افزود: همچنین در سال جاری از ۱۴۷۰ پایان‌نامه‌ای که ارجاع شد ۴۷۰ پایان‌نامه مورد حمایت قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =