• ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
  • کد خبر: 48126
  • readingTime: ۱ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین در نخستین روز معاملاتی هفته جاری به ۱۳۹ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. نرخ قراضه وارداتی ترکیه از این کاهش پیروی نکرد و به روند صعودی خود ادامه داد ولی قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی ریزشی شدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پلتس در گزارشی اعلام کرد قیمت هر تن سنگ‌آهن در اولین روز معاملاتی هفته جاری به ۱۳۹ دلار کاهش پیدا کرد. در نخستین معامله سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ قیمت هر تن سنگ‌آهن چین تا ۱۴۳ دلار افزایشی شد ولی در این محدوده با فشار فروش سنگینی به ۱۴۱ دلار به ازای هر تن برگشت و این هفته کانال ۱۴۰ دلار را از دست داد. با این حال خوش‌بینی به اقتصاد چین دلیلی شد تا قیمت سنگ‌آهن در طول ۳ ماه گذشته صعودی بوده و از محدوده ۱۰۰ دلار تا ۱۴۳ دلار رشد کند.

کاهش قیمت سنگ‌آهن در حالی اتفاق می‌افتد که مای‌استیل در گزارشی مدعی‌شده روند صعودی قیمت‌ها در این بازار تا انتهای ماه ژانویه ادامه‌دار است. فولادسازان قبل از تعطیلات ۸ روزه سال نو چینی که از ۱۰ فوریه آغاز می‌شود موجودی سنگ‌آهن انبارها را افزایش می‌دهند و این مسئله سالانه با افزایش قیمت سنگ‌آهن همراه است. مای‌استیل در مورد کاهش قیمت سنگ‌آهن در هفته‌گذشته نیز نوشت: موجودی فعلی انبارهای فولادسازان کم است و به نظر می‌رسد به زودی خرید سنگ‌آهن افزایش پیدا می‌کند. آخرین آمارها از کسری سنگ‌آهن در بنادر چین نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. درمقابل این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه برای سنگ‌آهن کاهش تولید فولاد از سوی فولادسازان چینی به دلیل حاشیه سود پایین تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش داده‌است.

با وجود کاهش قیمت سنگ‌آهن در نخستین معامله این هفته ولی قیمت قراضه وارداتی ترکیه با افزایش ۲.۵ دلاری به ۴۲۵ دلار رسید. گزارش‌ها از افزایش شدید تقاضا برای قراضه از سوی فولادسازان ترکیه حکایت می‌کند. تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت قراضه وارداتی ترکیه در ماه ژانویه به فراتر از ۴۳۵ دلار می‌رسد. همین امروز هم قیمت پیشنهادی صادرکنندگان قراضه به ترکیه تا ۴۳۵ دلار افزایش یافته‌است.

ریزش سنگ‌آهن به بازار محصولات فولادی رسید

بازار محصولات فولادی در روز دوشنبه به کاهش قیمت سنگ‌آهن چین واکنش منفی داشت. قیمت میلگرد حدود ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد ولی بازار ورق تقریبا ثابت ماند. آخرین‌قیمت‌های اعلامی از کاهش قیمت شمش فولادی خبر می‌دهد. اگرچه پیش از سال ۲۰۲۴ شمش فولاد فوب دریای سیاه با قیمت ۵۲۵ دلار معامله شد ولی اخبار غیر رسمی نشان می‌دهد قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به محدوده ۵۰۰ دلار کاهش یافته‌ است. با این وجود رشد قیمت قراضه وارداتی ترکیه مانع از کاهش قیمت محصولات صادراتی از این کشور شده‌است. اگر روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در معاملات بعدی ادامه‌داشته باشد احتمالا روند صعودی قراضه وارداتی چین نیز متوقف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =