• ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
  • کد خبر: 48058
  • readingTime: ۲ دقیقه
شمش طلا

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: با ضوابط جدید، صادرکنندگان خُرد می توانند به جای رفع تعهد ارزی، شمش طلا وارد کرده و در مرکز مبادله به فروش برسانند.

به گزارش ایراسین، اصغر بالسینی درباره واردات شمش طلا به جای رفع تعهد ارزی اظهار کرد: با ابلاغ ضوابط جدید از سوی بانک مرکزی، تأمین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران شده است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: این مرکز از ابتدای شکل گیری به دنبال شفافیت در بازار و کمک به شکل گیری بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده و همین مساله در خصوص بازار طلا هم وجود خواهد داشت

وی افزود: مرکز مبادله ایران از طریق ورود طلای رفع تعهد ارزی به این مرکز و فروش آن با قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا، به دنبال رونق ورود طلا به کشور از یکسو و رونق معاملات صنف طلا از سوی دیگر خواهد بود.

بالسینی تاکید کرد: کشف قیمت شمش طلا با استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا می‌تواند کمک شایانی به سیاستگذار پولی و ارزی کشور هم کند.

وی تصریح کرد: فعالان صنف طلا به عنوان اصلی ترین بازیگران این بازار به شمار خواهند آمد و می‌توانند از مزایای این بازار بهره مند شوند، ‌سازندگان مصنوعات طلا می‌توانند در این بازار به خرید شمش طلا اقدام کنند.

سخنگوی مرکز مبادله ادامه داد: با این روش ذخایر طلای قابل توجهی را به داخل کشور سرازیر کند و ذخایر طلای بانک مرکزی را تقویت کند.

بالسینی تاکید کرد: در ماه‌های اخیر باوجود واردات میزان قابل توجهی طلا به کشور، به دلیل معیوب بودن چرخه توزیع طلا، عدم وجود بستر امن جهت عرضه طلا و نیز هزینه‌های نامتعارف مبادله، کمبود طلا در صنف طلا و جواهر احساس می‌شود. اصلاح این موارد با استفاده از ایجاد بازار رفع تعهد با شمش طلا در مرکز مبادله ایران میتواند منجر به کاهش و حذف قاچاق شود.

قیمت کشف‌شده‌ طلا براساس قیمت روز و عرضه و تقاضا خواهد بود

سخنگوی مرکز مبادله تاکید کرد: قیمت کشف شده شمش طلا در این مرکز فقط براساس قیمت روز و عرضه و تقاضا خواهد بود و موضوعات مطرح شده در خصوص نرخ طلا براساس نرخ ارز مرکز مبادله درست نیست.

وی ادامه داد: به زودی کف و سقفی برای ورود افراد و شرکت های فعال در زمینه مصنوعات طلا در هر سشن مطالعاتی اعلام خواهد شد و افرادی که کمتر از کف اعلامی شمش بخواهند می توانند از طریق اتحادیه ها اقدام به خرید کنند.

بنابراین گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با ابلاغیه مورخ 7 دی ماه 1402 این بانک مبنی بر «الزام تحویل، عرضه و فروش شمش‌های طلای وارداتی به منظور رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران» سازوکار، سامانه‌ها و نیز بستر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات شمش طلا را طراحی نموده است و صادرکنندگانی که مایل به رفع تعهد ارزی صادراتی با استفاده از واردات شمش طلا هستند، میتوانند از بستر مرکز مبادله ایران اقدام نمایند.

در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی آمده در صورت عدم ارائه تأییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف به شکایت از وارد کننده نزد سازمان تعزیرات حکومتی تحت عنوان عدم ایفای تعهد ارزی شده‌اند.

پیش از این در ضوابط ابلاغی که در تاریخ 29 خرداد سال جاری ابلاغ شده بود، تأمین ارز جهت واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) از محل منابع ارزی وارد کننده، منابع ارزی دیگران و ارز حاصل از صادرات خود و دیگران با رعایت آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها و ضوابط اجرایی مربوطه امکانپذیر بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =