باتری

خودروی JAC Yiwei EV دارای باتریهای یون سدیم با چگالی انرژی ۱۲۰ Wh/kg و قابلیت شارژ مجدد سریع است.

به گزارش ایراسین به نقل از اویل پرایس، باتری های یون سدیم به دلیل فراوانی مواد خام و پتانسیل هزینه های تولید کمتر، مقرون به صرفه تر هستند.
این راهاندازی، نشاندهنده تغییر قابلتوجهی در فناوری باتریهای برقی الکتریکی است که بهطور بالقوه تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی مانند BYD را در جایگاه رهبری بازار جهانی قرار می‌دهد.
به گزارش کایکسین گلوبال، دو خودروساز دولتی چینی خودروهای الکتریکی (EVs) با باتریهای سدیم یونی را روانه بازار کردهاند که جایگزینی برای باتریهای لیتیوم یون معمولی مورد استفاده در اکثر خودروهای برقی هستند.
بخش Yiwei، یکی از زیرمجموعههای جدید EV گروه JAC و با حمایت فولکس واگن، اولین خودروی الکتریکی با باتری یون سدیم را در روز چهارشنبه معرفی کرد.
در سال ۲۰۲۱، فولکس واگن قبل از کنترل کامل مدیریت سرمایه گذاری مشترک EV با ۷۵ درصد سهام، ۱ میلیارد یورو در گروه JAC برای ۵۰ درصد از سهام این خودروساز غول پیکر آلمانی سرمایه گذاری کرد.
مدل JAC Yiwei EV که به تازگی عرضه شده است، دارای سلول های استوانه ای یون سدیم از باتری HiNa است و از ساختار باتری شانه عسلی توسط فناوری ماژول UE JAC استفاده می کند. JAC's UE شبیه باتری محبوب Blade BYD است که در خودروهای برقی فورد، تویوتا و کیا استفاده میشود و همچنین با فناوری CTP (cell-to-pack) CATL قابل مقایسه است.
باتری یون سدیم دارای ظرفیت ۲۵ کیلووات ساعت و چگالی انرژی ۱۲۰ وات ساعت بر کیلوگرم است.
به گفته سازنده، این هاچ بک برقی می تواند در مدت ۲۰ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد با شارژ ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد شارژ شود. در مقایسه، باتری فعلی مدل ۳ تسلا (NASDAQ:TSLA) دارای چگالی انرژی حدود ۲۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم است.

مدل ۳ دیفرانسیل عقب دارای ظرفیت باتری قابل استفاده ۵۷.۵ کیلووات ساعت است که برای هر دو مدل ۳ و مدل ۳ عملکرد بلندبرد، حداکثر ۷۵ کیلووات ساعت است.
انتظار می رود تحویل این خودروی برقی با باتری سدیمی از ماه آینده آغاز شود.
یکی از بزرگترین مزیت های باتری های سدیم یونی این است که آنها به مواد خام فراوان و ارزان متکی هستند. با وجود اینکه هزینه‌ی باتری‌های لیتیوم یونی در حال حاضر به طور متوسط ۱۵۱ دلار در کیلووات ساعت است که حدود ۸۰ درصد ارزانتر از یک دهه پیش است، تحلیلگران معتقدند که برای دستیابی به برابری هزینه با خودروهای سوخت فسیلی، هزینه باید به کمتر از ۱۰۰ دلار در کیلووات ساعت برسد.

این یک محرک اصلی برای افزایش رقابت خودروهای برقی چینی است که به باتریهای LFP (لیتیوم یون فسفات) با قیمت یک سوم کمتر از باتریهای مشابه NMC (لیتیوم نیکل منگنز کبالت) متکی هستند.

بر اساس گزارش InsideEVs، عوامل هزینه، BYD چین را آماده کرده است تا در سال ۲۰۲۴ از تسلا به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در جهان پیشی بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =