محمد کشتی آرای- عضو هیات مدیره اتحادیه

محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: شنبه روز آرامی برای بازار طلا بود که این آرامش بازار توام با کاهش قیمت‌ها و حباب سکه شد. همچنین به نظر نمی‌رسد روز دوشنبه قیمت جهانی طلا با بازگشایی بانک‌های بین‌المللی تغییر چشمگیری کند و پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت طلا و سکه در شروع سومین هفته دی ماه، با روند نزولی کلید خورد. بهای سکه تمام در روزهای پایانی هفته گذشته یک پله صعود کرد و به بالاتر از ۳۰ میلیون تومان رسید. ولی بازار طلا و سکه روز گذشته با تخلیه هیجانات از بازار ارز و تعطیلی بازارهای جهانی آرایش نزولی به خود گرفت. محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت فعلی بازار طلا به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هفته گذشته شاهد نوسانات افزایشی انس طلا بودیم که این روند صعودی دوام نداشت و در انتهای هفته قبل یعنی جمعه قیمت انس با یک نزول جزئی به محدوده ۲۰۴۶ دلار بازگشت. همچنین نرخ ارز از روز چهارشنبه هفته گذشته باوجود ثبات نسبی قیمت ارز در بازارهای جهانی، بالا رفت. درنهایت قیمت طلا و سکه تحت تاثیر افزایش نرخ ارز صعودی شد.

وی ادامه می‌دهد: پنجشنبه هفته گذشته سکه تمام با قیمت ۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان داد وستد شد. ولی با تعطیل شدن بازارهای جهانی، نزول یک دلاری انس طلا از ۲۰۴۶ دلار به ۲۰۴۵ دلار و افت قیمت ارز در بازارهای داخلی، بهای طلا وسکه نیز کاهشی شد؛ به‌طوری‌که قیمت سکه روز قبل به مرز ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

روز گذشته قیمت‌ دیگر اعضای خانواده نیم سکه نیز نزولی شد و نیمه سکه روی رقم ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان ایستاد. ربع سکه حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و کانال ۱۱ میلیون تومانی را از دست داد تا با رقم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شود. سکه گرمی با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی از کانال شش میلیون تومان خارج شد و قیمت آن به پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. در لحظه تحریر این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود هفت هزار تومان کاهش یافت و با رقم دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

کشتی آرای با اشاره به افزایش تقاضا برای قیمت طلا و سکه در هفته گذشته، بیان می‌دارد: در روزهای پایانی هفته گذشته باتوجه به افزایش قیمت طلا و سکه، تقاضا در این بازار بالا رفت و به دنبال رشد تقاضا حباب سکه به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. ولی روز گذشته به دلیل شروع هفته و کاهش داد وستدها، قیمت‌ها افت پیدا کرد و بازار نیمه راکد شد که نتیجه آن کاهش حباب سکه به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. درمجموع شنبه روز آرامی برای بازار طلا بود که این آرامش بازار توام با کاهش قیمت‌ها شد.

انس جهانی بالا می‌رود؟

انس طلا پرونده سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۲۰۷۶ دلار بست ولی در نخستین معاملات سال جدید میلادی انس طلا با یک گپ منفی بر روی قیمت ۲۰۶۲ دلار باز شد. عده‌ای از معامله‌گران بازار طلا و سکه معتقدند نوسانات نزولی انس با تعطیلی بانک‌های جهانی به مناسب سال میلادی جدید ارتباط دارد و با بازگشایی بانک‌ها در روز دوشنبه انس به مدار صعودی خود باز می‌گردد که این روند بر بازار طلای داخلی تاثیر مستقیم می‌گذارد. ولی آیا روند طلای جهانی از روز دوشنبه با بازگشایی بانک‌های بین‌المللی صعودی خواهد بود؟

کشتی آرای پاسخ می‌دهد: یکی از دلایل افزایش قیمت انس طلا تغییرات سیاسی در حوزه بین‌المللی است. در روزهای گذشته اتفاق خاص و تاثیرگذار بر انس در حوزه بین‌الملل نداشتیم. بنابراین به نظر نمی‌رسد روز دوشنبه قیمت جهانی طلا تغییر چشمگیری کند؛ حتی پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز که مدت‌ها تحت مدیریت بانک مرکزی ثابت مانده، با کاهش همراه شود و در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =