• ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
  • کد خبر: 47879
  • readingTime: ۲ دقیقه
زغال سنگ

سال ۲۰۲۳ یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌ها در بازار جهانی ‌زغال‌سنگ بود. در این سال پر خبر، تولیدکنندگان داخلی زغال‌سنگ حجم تولیدات خود را افزایش دادند. ضمن اینکه صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان این حوزه در سال جاری افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سال ۲۰۲۳ یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌ها در بازار جهانی ‌زغال‌سنگ بود. ریزش تاریخی قیمت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ با افزایش تقاضا و افزایش عرضه آن در سال بعد همراه شد. قیمت هر تن زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲ از ۴۳۵ دلار ریخت و در سال ۲۰۲۳ به کف ۱۰۰ دلار رسید. با این حال مشکلات حوزه انرژی با افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ همراه بود. کشورهای مختلفی به خصوص چین و انگلیس از زغال‌سنگ برای تولید برق استفاده کردند. این افزایش تقاضا روند ریزشی قیمت زغال‌سنگ را متوقف کرد. تا در نهایت قیمت هر تن زغال‌سنگ در محدوده ۱۳۰ دلار به ازای هر تن سال ۲۰۲۳ را به پایان برساند.

آذر طلایی برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ

در این سال پر خبر، تولیدکنندگان داخلی زغال‌سنگ حجم تولیدات خود را افزایش دادند. ضمن اینکه صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان این حوزه در سال جاری افزایش یافته‌ است. کزغال بزرگترین تولیدکننده در این حوزه طی آذرماه ۲۰۷ میلیارد تومان درآمد داشت. درآمد آذرماه کپرور و کطبس دیگر تولیدکنندگان زغال‌سنگ نیز به ترتیب برابر با ۱۲۶ میلیارد و ۴۶ میلیارد تومان بود. درآمد این تولیدکنندگان نسبت به آذر ۱۴۰۱، میانگین ماهانه ۱۴۰۱ و میانگین ماهانه ۱۴۰۲ به صورت نمودار زیر است:

آذر طلایی برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ

هر ۳ تولیدکننده در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ درآمد بالاتری کسب کرده‌اند. در این بخش درآمد کطبس بیشتر از سایر رقبا افزایش یافته‌ است. ضمن اینکه درآمد آذر ۱۴۰۲ کطبس نسبت به میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۶ درصد افزایش یافت ولی نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد کاهش داشت. درآمد تولیدکنندگان داخلی زغال‌سنگ در آذر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۲ کمتر است و کزغال در این زمینه با افت ۳۵ درصدی سنگین‌ترین کاهش درآمد را به ثبت رساند. درآمد کزغال در آذر ماه نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۱ نیز کمتر بود. با این حال درآمد هر ۳ تولیدکننده در ۹ ماه ابتدایی از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌ است.

درآمد آذر ماه کزغال نسبت به میانگین دو سال گذشته کمتر بود ولی مجموع درآمد ۹ ماه ابتدایی این تولیدکننده نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته‌ است. درآمد کطبس نیز در این بازه زمانی ۵۴ درصد رشد کرده‌ است. در نهایت درآمد کپرور در ۹ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۳ درصد افزایش یافت. رشد درآمد ۹ ماهه این تولیدکنندگان با وجود ریزش شدید قیمت زغال‌سنگ در بازارهای جهانی اتفاق افتاد. تحلیل‌گران مدعی‌اند تقاضا برای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۴ نیز روند صعودی دارد با این حال چینی‌ها با افزایش عرضه زغال‌سنگ در تلاش برای کنترل قیمت‌ها در این بازار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =