• ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
  • کد خبر: 47679
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

گروه محصولات شیمیایی در بازار سرمایه آذرماه پرفروشی را پشت‌ سر گذاشت البته بررسی صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های این دسته نشان می‌دهد میزان درآمد نسبت به آذر ۱۴۰۱ و میانگین سال ۱۴۰۲ افزایش خاصی نداشته‌ است ولی درآمد ۹ ماه اول سال نسبت به ۹ ماه اول سال گذشته صعودی بوده است.

شرکت‌های این دسته نشان می‌دهد میزان درآمد نسبت به آذر ۱۴۰۱ و میانگین سال ۱۴۰۲ افزایش خاصی نداشته‌ است ولی درآمد ۹ ماه اول سال نسبت به ۹ ماه اول سال گذشته رشد صعودی داشته است. درآمد آذرماه این گروه به قرار نمودار زیر است:

دست پر گروه محصولات شیمیایی در آذرماه

در گروه محصولات شیمیایی شرکت‌ها به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند. نمادهای کوچکتر مانند شجم، شغدیر، شبصیر و شپترو به ندرت درآمد ماهانه بالاتر از هزار میلیارد تومان دارند ولی درآمد دسته دوم شرکت‌ها به طور معمول بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان در ماه است. بیشترین درآمد آذر ماه نیز متعلق به بوعلی با رقم ۵ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان بود.

در تعدادی از گروه‌های بازار سرمایه‌ درآمد آذر ماه به طور محسوسی نسبت به سایر ماه‌های سال بیشتر است ولی در بین اغلب شرکت های گروه محصولات شیمیایی اینگونه نیست. نسبت درآمد آذر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین ماهانه سال به قرار نمودار زیر است:

دست پر گروه محصولات شیمیایی در آذرماه

بیشتر شرکت‌های این گروه در آذر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ درآمد کمتری کسب کرده‌اند. درآمد شپترو نسبت به میانگین سال ۵۸ درصد کمتر بود. درآمد نوری نیز به نسبت میانگین ۶۱ درصد کاهش یافته است در مقابل درآمد مارون در آذر ۱۴۰۲ نسبت به میانگین سال ۵۰ درصد رشد داشته است. بوعلی که در آذرماه بالاترین درآمد را در این گروه کسب کرده‌ بود نیز در این ماه ۲۶ درصد درآمد بالاتری نسبت به میانگین سال داشت. درآمد این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی آذر ۱۴۰۱ در بعضی از نمادها رشد و در بعضی کاهش یافته است. نسبت درآمد آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ در این گروه به صورت نمودار زیر است:

دست پر گروه محصولات شیمیایی در آذرماه

درآمد شپترو و نوری در آذر ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌ است، درآمد شرکت‌هایی مانند شغدیر و شبصیر نیز تقریبا ثابت بود و کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت، در مقابل درآمد شجم در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته‌ است. این رشد درآمد در آذر ماه باعث شده تا درآمد ۹ ماه اول این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل صعودی شود.

دست پر گروه محصولات شیمیایی در آذرماه

نسبت درآمد ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ در شپترو و مارون منفی است ولی سایر تولیدکنندگان این دسته در سال جاری درآمد بالاتری کسب کرده‌اند. این رشد درآمد در شگویا به مراتب بالاتر از سایر شرکت‌هاست. درآمد ۹ ماه اول آریا، شاراک و شبصیر نیز بیش از ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یافته‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =