فولاد مبارکه

رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در خصوص اقدامات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای کنترل آلودگی هوا گفت: یکی از بزرگترین اقدامات فولاد مبارکه که در حال اجرا است؛ پروژه اصلاح سقف غبارگیر واحد فولادسازی به ارزش حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که با این اقدام میزان انتشار غبار از سقف فولادسازی این شرکت به صفر نزدیک می‌شود.

بهنام کاویانی، رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار ایراسین در خصوص اقدامات محیط زیستی فولاد مبارکه جهت کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: فولاد مبارکه در راستای کاهش و کنترل آلودگی هوا در سه بخش پایش و اندازه‌گیری، اجرای اقدامات کنترلی و ارتقاء عملکرد محیط زیستی با رویکرد دستیابی به صنعت سبز و توسعه پایدار فعالیت می‌کند.

وی به بخش اندازه‌گیری و پایش آلاینده‌های هوا در فولاد مبارکه با روش‌های مختلف پرداخت و تصریح کرد: در فولاد مبارکه با اندازه‌گیری آلاینده‌ها در طرح خوداظهاری سازمان حفاظت محیط زیست، اندازه گیری‌های فصلی توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، پایش آنلاین با پیاده‌سازی سیستم اسکادای محیط زیست، نصب دستگاه‌های پایش کیفیت هوا (AQI) در نقاط مختلف فولاد مبارکه عملکرد محیط زیستی آن اندازه گیری و پایش می‌شود.

کاهش آلاینده‌ها در فولاد مبارکه با نصب غبارگیر و مدیریت پسماند

کاویانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش آلاینده‌ها و ارتقا عملکرد سازمان و رسیدن به صنعت سبز، بیان داشت: نصب انواع غبارگیرها مانند اسکرابرها، سیکلون‌ها در نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی باعث کاهش انتشار غبار و آلاینده‌ها شده است؛ همچنین مدیریت صحیح پسماندها در شرکت موجب شده که از انتشار گرد و غبار به ویژه در مواقعی که وزش باد را به همراه دارد جلوگیری شود. بازیافت پسماندهای فلزی و معدنی از جمله ریزدانه‌های آهک و تبدیل به بریکت، لجن‌های اکسیدی در نورد سرد و گرم، غبار بگ هاوس، همه آنها فرآوری و نهایت با رویکرد اقتصاد چرخشی مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگترین اقدامات فولاد مبارکه را اجرای پروژه اصلاح سقف غبارگیر واحد فولادسازی عنوان کرد و گفت: این پروژه به ارزش حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است که میزان انتشار غبار از سقف فولادسازی را به صفر نزدیک می‌کند. همچنین در راستای کاهش انتشار آلاینده‌های گازی نیز سعی شده با بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هدررفت منابع و انرژی از انتشار آلاینده‌ها از جمله CO، NOX و SOX جلوگیری شود.

از ساخت نیروگاه‌های خورشیدی تا پایش سیستم حمل و نقل فولاد مبارکه

وی ادامه داد: فولاد مبارکه در راستای کاهش انتشار آلاینده‌ها و بهینه‌سازی منابع، اقدامات بسیار ارزشمندی را در دست اقدام دارد و در مرحله اجرای آنهاست؛ ساخت نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی، راه اندازی نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی، نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی و ارتقا و اجرای پروژه فاز دوم پایش آنلاین استک‌های شرکت فولاد مبارکه را می‌توان از جمله این پروژه‌های در مرحله انجام عنوان کرد.

کاویانی با بیان اینکه سهم منابع متحرک در میزان آلایندگی‌های کلان شهر اصفهان بسیار است، گفت: بخشی از منابع متحرک مربوط به صنایع است و ناوگان حمل و نقل شرکت فولاد مبارکه به طور مستمر مورد معاینه فنی و پایش قرار می‌گیرد و اگر میزان آلایندگی‌های آنها خارج از حدود مجاز باشد، اجازه کار نخواهند داشت.

عملکرد قابل قبول فولادمبارکه در کاهش انتشار آلاینده‌ها

رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: از طرفی سعی شده که مکانیزم‌ها، خودروها و سیستم‌ حمل و نقل از بالاترین کیفیت روز برخوردار باشند تا سهم آلایندگی آنها کاهش یابد.

وی با اشاره به مطالعات و پروژه‌های پژوهشی انجام شده با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای میزان اثرگذاری شرکت فولاد مبارکه بر روی آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، گفت: از سال گذشته بر روی سیاهه انتشار آلودگی هوا در شرکت فولاد مبارکه و مدل‌سازی میزان تأثیر انتشارات فولاد مبارکه بر روی آلودگی هوا مطالعات و تحقیقاتی صورت گرفت که نتایج آن نشان می‌دهد اقدامات شرکت فولاد مبارکه در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها و ارتقاء عملکرد محیط زیست اثربخش و قابل توجه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =