بازار مسکن

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: خوشبختانه اقدامات دولتی مطلوبی برای سامان یافتن بازار مسکن دردست اجراست و دولت درصدد احداث شهرهای جدید است که این موضوع باعث افزایش ساخت‌وساز وعرضه مسکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رکود در سال جاری از تن بی‌جان بازار مسکن جدا نشده و حتی در فصل تابستان نیز این بازار رنگ‌وبوی رونق نگرفت. آمارهای جدید منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم ماهانه منفی در این بازار پس از چهار ماه، در دومین ماه پاییز افزایش یافته و به بالاتر از یک درصد رسیده است؛ نرخ تورم سالانه مسکن همچنان افزایشی است تا رکود این بازار چهار ساله شود. حال سوال این است رکود بازار مسکن در سه ماه پایانی سال ماندگار خواهد بود یا رخت برخواهد بست؟

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های پایانی سال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: تمامی ذی نفعان در صنعت ساختمان متاسفانه با چالش مواجه شده‌اند و منتظر شکسته شدن سطح مقاومتی بازار مسکن هستند. ولی مافیای مسکن همچنان در تلاش‌اند از طریق رسانه‌ها، قیمت‌گذاری کاذب و حتی آمارها قیمت مسکن را بالا ببرند و درعین حال بالا نگه دارند.

قیمت‌های نامتعارف مهمان بازار مسکن

از نگاه این کارشناس اقتصادی قیمت‌گذاری در بازار مسکن نامتعارف و نامعقول است و عده‌ای بدون درنظر گرفتن سطح درآمد جامعه قیمت برای مسکن تعیین می‌کنند. گودرزی با بیان اینکه مردم قدرت خرید ملک را ندارند، اظهار می‌کند: قاعدتا این سقف قیمتی در بازار مسکن باید شکسته شود زیرا مردم قدرت خرید ملک ندارند و دوره انتظار برای خانه‌دارشدن با دستمزدهای فعلی بسیار طولانی شده است؛ به‌صورتی‌که دستمزد چندین بار بازنشسته‌ شدن هم کفاف خرید خانه در شرایط فعلی را نمی‌دهد. امیدواریم قیمت‌ها کاهشی شود زیرا حق مردم ما برخورداری از رفاه بیشتری است و این بازار باید یک‌بار برای همیشه سامان‌دهی شود.

دولت به داد بازار مسکن رسید

گفت‌وگو با تعدادی از مشاوران املاک نشان می‌دهد کمتر خریداری می‌توان برای ملک‌های عرضه شده در بازار پیدا کرد و اکثر بازیگران بازار مسکن به فروشنده تبدیل شده‌اند. گودرزی نیز با تاکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: اکنون تمامی افراد در بازار مسکن فروشنده شده‌اند تاجایی‌که در درو دیوار شهر هم آگهی فروش ملک با قیمت‌های بالا به چشم می‌خورد. اگرچه مجلس در راستای سامان یافتن بازار مسکن مصوباتی تصویب کرد؛ ولی بخشی از این مصوبات به خصوص در قوانین مربوط به خانه‌های خالی و لوکس به علت ضعف کارشناسی غیرقابل‌اجرا بود، عایدی دولت از این قوانین در سال ۱۴۰۰ بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نبود و همچنان شمار زیادی خانه خالی وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: خوشبختانه دولت پای کار آمده و درصدد احداث شهرهای جدید است؛ به‌صورتی‌که احداث حدود ۵۷ شهر جدید تصویب شده که این موضوع باعث افزایش ساخت‌وساز و عرضه مسکن می‌شود. همچنین واگذاری زمین مانند طرح واگذاری زمین رایگان برای خانواده‌هایی با سه فرزند بیشتر مطرح شده است.

به اعتقاد گودرزی اقدامات مطلوبی در راستای سامان یافتن بازار مسکن در دست اجراست ولی این اقدامات برای شکستن سد این بازار کافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =