فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در گردهمایی فعالان بازار سرمایه با مدیران شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان تاکنون ۲ معدن را تملک کرده و تا پایان سال جاری برنامه ریزی لازم برای تملک ۱۰ معدن دیگر را در دستور کار دارد.

به گزارش ایراسین، امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان (نماد بورسی فخوز) در گردهمایی فعالان بازار سرمایه با مدیران شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: فولاد خوزستان تاکنون ۲ معدن را تملک کرده و تا پایان سال جاری برنامه ریزی لازم برای تملک ۱۰ معدن دیگر را در دستور کار دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه، فولاد خوزستان با ظرفیت تولید چهار میلیون تنی، از سهم ۸.۳ درصدی از ظرفیت تولید فولاد کشور برخوردار بوده و دومین بازیگر اصلی صنعت فولاد کشور است، به اهداف و چشم انداز صنعت فولاد و شرکت فولاد خوزستان در چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و افزایش سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی کشور را یکی از این اهداف عنوان کرد.

لطمه سنگین وضع عوارض صادراتی بر بازارهای صادراتی فولاد ایران

ابراهیمی، ضمن ترسیم چشم انداز صنعت فولاد به پتانسیل ۱۴ میلیون تن صادرات محصولات فولادی در سال، معادل ۳۳ درصد از تولید این محصولات اشاره کرد. به گفته مدیرعامل فولاد خوزستان، شرکت های فولادی کشور به دلیل وضع عوارض سنگین صادراتی با کاهش سودآوری مواجهه شده اند و از سوی دیگر میزان صادرات فولاد کشور نیز به دلیل وضع این عوارض صادراتی افت کرده است.

به گفته این مدیر فولادی، وضع عوارض خلق الساعه صادراتی بر روی صادرات فولاد ایران موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی کشور شد و مشتریان ایران در بازارهای صادراتی را به سمت روسیه و خرید محصولات فولادی از روس روانه کرد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشوق‌های صادراتی جای خود را به تنبیه صادرات داده است.

وی همچنین به فاصله دلار آزاد و نرخ شمش فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: همبستگی پنج ساله بیانگر این است که یا باید نرخ دلار کاهشی باشد که این ایام اندکی شده یا قیمت شمش افزایش یابد. وی افزود: در پنج سال گذشته درصد افزایش شمش ۹۳۹ و افزایش دلار آزاد یک هزار و ۱۵۲ بوده است.

کلیدی ترین چالش‌های صنعت فولاد

به گفته این مدیر فعال فولادی، علیرغم رشد قابل توجه صنعت فولاد در سال های اخیر این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور با چالش های متعددی روبه رو است که عدم توجه به موقع به آنها می تواند صدمات جبران ناپذیری را به این صنعت و سرمایه گذاری های انجام شده وارد کند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به چهار چالش کلیدی در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: بخش‌نامه های خلق الساعه و وضع عوارض سنگین صادراتی، مشکل تأمین و افزایش شدید نرخ انرژی، عدم توازن زنجیره و چالش تأمین مواد اولیه به خصوص سنگ آهن، مشکل زیرساختی برای توسعه صنعت فولاد (حمل و نقل ریلی، جاده ای و …) برای حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم از جمله چالش های کلیدی صنعت فولاد کشور است که نیازمند تدابیری لازم و همفکری برای حل آن است.

ابراهیمی با اشاره به از بین رفتن مزیت استفاده از گاز ارزان و با کیفیت به عنوان تکنولوژی تولید و در نتیجه صدمه به تجهیزات تولید به دلیل کیفیت نامناسب کاز دریافتی و وجود ناخالصی و همچنین افزایش بهای تمام شده تولید فولاد را از جمله چالش های حوزه انرژی عنوان کرد.

سود از دست رفته فولاد به دلیل محدودیت انرژی

به گفته مدیرعامل فخوز، فقط اعمال محدودیت برق به صنعت فولاد موجب کاهش تولید و از رفتن ۱۲ میلیون تن فولاد و حدود ۶ میلیارد دلار ضرر و زیان به این صنعت استراتژیک در۲ سال اخیر (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) شد.

ابراهیمی در ادامه به سود خالص شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: ۷ هزار میلیارد سود از دست رفته فولاد خوزستان به دلیل محدودیت انرژی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی همچنین به آمار عدم النفع تولید فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ به دلیل محدودیت برق پرداخت و گفت: شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲، به میزان ۵۴۵ هزار تن تولید خود معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود را بدلیل محدودیت های انرژی از دست داد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه به تشریح زنجیره ارزش گروه فولاد خوزستان پرداخت و فعالیت این شرکت از بخش استخراج در شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تا آهن سازی و فولاد سازی در فولاد شادگان و نورد گرم و سرد را تشریح کرد. به گفته ابراهیمی، شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در چند سال آینده به یک هلدینگ بزرگ تبدیل خواهد شد. ابراهیمی در ادامه، برنامه های این شرکت در بخش های مختلف انرژی، مسئولیت اجتماعی، تأمین مالی، فنی مهندسی، فرهنگی ورزشی و حمل و نقل پرداخت.

جزئیات پیشرفت ۳۵۱ پروژه فولاد خوزستان

وی در ادامه این نشست به آخرین وضعیت پیشرفت طرح های اصلی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و گفت: از ۳۵۱ پروژه فولاد خوزستان، شاهد تحقق پیشرفت ۸۶ درصدی کل پروژه ها هستیم. در این میان، پروژه مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ فولاد خوزستان یکی از پروژه های کلیدی و برزمین مانده گروه فولاد خوزستان بود که پس از گذشت ده سال در شرایط سخت تحریمی و افزایش هزینه ها، خوشبخانه امسال با پیشرفت فیزیکی واقعی حدود ۹۸ درصدی اجرایی گردید. به گفته ابراهیمی در این پروژه به میزان ۶۰ درصد از توان تولید داخلی و شرکت های دانش بنیان استفاده شده است.

مهمترین دستاوردهای زیست محیطی فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه این گردهمایی به مهمترین دستاوردهای زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و گفت: کاهش ۵۲ درصدی انتشار غبار در ۱۲ سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردهای زیست محیطی فخوز است.

وی در ادامه به سایر اقدامات این شرکت بزرگ فولادی برای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد؛ از جمله: بازیافت ۶۰ درصد پساب صنعتی تصفیه شده جهت تولید آب RO، ارزیابی پیامدهای زیست محیطی پروژه ها و طرح های توسعه، پروژه دیوار توری اطراف سایت انباشت و برداشت به هدف کنترل بادبردگی مواد از انبارهای سنگ آهن، پروژه بازچرخانی پساب صنعتی در زمینی به مساحت حدودی ۱۵۰۰۰ متر مربع و سطح زیربنای ۸۰۰۰ متر مربع که تماماً توسط نیروهای بومی با دانش و تکنولوژی داخلی اجرا شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =