• ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
  • کد خبر: 47160
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلافروشی

قیمت طلا و سکه امروز در نوسان افزایشی محدودی بر مدار انس جهانی چرخید. بازار طلا هفته‌هاست در روند خنثی معامله می‌شود و ریتم تقاضا همچنان رکودی است؛ این موضوع به واحدهای تولید طلا لطمه زده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایراسین، امروز قیمت طلا و سکه با افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار و رشد هفت دلاری انس جهانی طلا در روند افزایشی قرار گرفت. در حالی که از ابتدای هفته بازار طلا کاهشی بوده،‌ این نخستین روز در هفته سوم آذر است که روند قیمت طلا و سکه به صورت یکدست افزایش داشته است. هر چند سکه امامی بین افزایش و کاهش قیمت در نوسان است.
فعالان بازار طلا رکود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا و تولید را شرایط نامطلوبی برای صنعت طلا عنوان می‌کنند. به دلیل شرایط اقتصادی طلا دیگر در سبد هزینه خانوارها هیچ جایی ندارد و این موضوع وضعیت واحدهای تولیدی طلا را با بحران مواجه کرده است؛ بحرانی که حتی در زمان کرونا و تعطیلی بازارها نیز وجود نداشت.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۹۸۸ دلاری معامله می‌شود و رشد هفت دلاری دارد.

رکود بازار طلا ادامه دارد؟

در همین راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند بازار طلا و سکه گفت: «رشد انس جهانی طلا فاکتوری اثرگذار بر بازار طلاست و اکنون به دلیل ثبات قیمت دلار، افت و خیزهای طلای جهانی بر بازار داخلی اثرگذار است.»

وی با تاکید بر شرایط رکودی بازار طلا اظهار داشت: «وضعیت اقتصادی و تورم بالا، بر روند بازار موثر است؛ علاوه بر اینکه هزینه تولید طلا نیز رشد داشته و این مساله واحدهای تولیدی را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.»

بذرافشان درباره روند بازار طلا گفت: «در دو هفته‌ گذشته با وجود افزایش ۹۵ دلاری طلای جهانی اما بازار داخلی، نوسان یک تا سه درصدی داشت و تحت تاثیر این افزایش قرار نگرفت. به نظر می‌رسد دلیل آن را می‌توان در پایین بودن تقاضا جستجو کرد.»

این کارشناس بازار طلا افزود: «درشرایط فعلی به نظر می‌رسد رکود بازار طلا فعلا ادامه‌دار است و به نظر نمی‌رسد تا پایان هفته بازار نوسان چشمگیری داشته باشد. با این وجود مردم نباید منتظر کاهش قیمت باشند و احتمال کاهش قیمت با توجه به ثبات چند ماهه خیلی کم است.»

سکه امامی از رشد قیمت جا ماند

امروز ۲۱ آذر ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی نوسان زیادی داشت و میان افزایش و کاهش قیمت سرگردان بود. در لحظه نگارش این گزارش این قطعه با کاهش ۵۱ هزار تومانی با رقم ۲۹ میلیون و ۹۸ هزار تومان معامله می‌شود و تنها قطعه کاهشی بازار بوده است. سکه‌ بهار هم رشد ۲۱۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان معامله شد.

در روز جاری قیمت نیم‌سکه و ربع‌ سکه رشد ۵۰ هزار تومانی داشت. این قطعات به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شدند. از ابتدای هفته قیمت سکه گرمی تغییر نداشته و روی قیمت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاده است.

حباب سکه در توازن با قیمت قرار گرفت

امروز قیمت طلا نیز رشد داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۶۸ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون ۶۲۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار رشد ۱۵ هزار تومانی داشت و با رقم دو میلیون و ۴۵۳ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسید.

امروز حباب سکه تناسب نسبی با روند قیمت داشت. حباب سکه‌ امامی و گرمی به ترتیب کاهش‌های ۹۹ هزار تومانی و ۶ هزار تومانی داشتند. همچنین حباب سکه بهار ۱۳۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۳ هزار تومان رشد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =