• ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
  • کد خبر: 47111
  • readingTime: ۲ دقیقه
عباد محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران

عباد محمدولی، تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر عنوان کرد: زمان تسویه حساب‌های پایان سال و تعاملات شرکت‌های داخلی با خارجی فرارسیده است. انس طلا از تسویه حساب‌های پایان سال میلادی متاثر می‌شود و به تبع این تعاملات بر بازار داخلی طلا نیز تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در اولین روز کاری هفته جاری روند نزولی خود را ادامه داد و این مقدمه‌ای بود تا بازار طلای داخلی قرمزپوش شود. روز گذشته، دوشنبه ۲۰ آذر ماه، قیمت سکه تمام کاهش ۱۵۰هزار تومانی داشت و در ایستگاه ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان ایستاد. نیم سکه نیز افت ۱۰۰هزار تومانی را تجربه کرد تا این قطعه روز گذشته با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شود. ربع سکه هم از قافله ریزش‌ها جانماند و با کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی به محدوده ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. در لحظه نگارش این گزارش روند قیمت طلای جهانی همچنان نزولی است و با رقم ۱۹۸۲ دلاری معامله می‌شود.

اگرچه روز گذشته روند نزولی به بازار طلا نیز سرایت کرد ولی نوسانات در این بازار چندان قابل توجه نبود. اعداد و ارقام مندرج بر روی نمایشگر طلافروشی‌های شهر نشان می‌دهد روز گذشته هر مثقال طلای ۱۸ عیار با حدود ۵۵ هزار تومان کاهش با بهای ۱۰ میلیون و ۵۸۲ هزار تومان خرید و فروش شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش محدودی را تجربه کرد تا با قیمت دو میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار عرضه شود. قیمت هر گرم طلای دست دوم نیز حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

تنور بازار طلا داغ می‌شود

فعالان بازار در شرایط فعلی انس طلا را اهرم پرفشار بر بازار طلا و سکه می‌دانند و از عدم قابلیت پیش‌بینی‌پذیری قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت می‌گویند. در همین راستا عباد محمدولی، تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر با اشاره به نوسانات محدود قیمت‌ در روزهای اخیر و تاکید بر تبعیت قیمت طلا و سکه از طلای جهانی به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت‌ها و نوسانات فعلی در بازار طلا و سکه طبیعی است. سال میلادی به پایان خود نزدیک می‌شود و زمان تسویه حساب‌های پایان سال و تعاملات شرکت‌های داخلی با خارجی فرارسیده است.

وی ادامه می‌دهد: بازار جهانی طلا از تسویه حساب‌های پایان سال میلادی متاثر می‌شود، به تبع این تعاملات بر بازار داخلی طلا نیز تاثیرگذار است و شاهد نوسانات محدودی خواهیم بود.

از سوی دیگر پاییز نفس‌های آخر خود را می‌زند و به اعتقاد شماری از طلافروشان شهر با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، رشد تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای به ویژه سکه و طلا استارت می‌خورد. محمدولی با تاکید بر این موضوع توضیح داد: اکنون ما به پایان سال شمسی نزدیک می‌شویم و رفته‌رفته عددی به عنوان تقاضا وارد بازار خواهد شد که قیمت طلا و سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درصورتی‌که این حجم از عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، باید شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها باشیم که مطمئنا کمتر همخوانی بین این دو فاکتور وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =