سوپرآلیاژها

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد گفت: قطعات سوپرآلیاژی به همت نخبگان اصفهانی به عنوان رفع نیاز صنایع استراتژیک از جمله فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای استفاده از تولیدات خارجی ساخته شده است.

پایگاه خبری ایراسین، جلال دانش مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد است، شرکتی که از سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و از ابتدای فعالیت، تمرکز بر روی تولید مواد مقاوم به حرارت، خوردگی و سایش و عمدتاً بر سوپرآلیاژها و پایه نیکل، کبالت و فولادهای خاص مثل فولاد نسوز و مقاوم به حرارت داشته است.

این شرکت که امروز دارای بیش از ۱۵۰ نیروی فعال است، نسبت به تولید قطعات مورد نیاز صنایع استراتژیک از جمله فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و .... اقدام کرده است، تولیدات این شرکت دانش بنیان بر پایه سوپرآلیاژها بوده و کیفیت تولیدات آن توان برابری با شرکت‌های بزرگ جهان را دارد.پ

افزایش ۲ برابری نیاز به سوپرآلیاژها تا سال ۲۰۳۰

از سویی دیگر نیز باید توجه داشت که استفاده از سوپرآلیاژها امروزه در تولید قطعات و تجهیزات صنعتی پیوسته در حال افزایش است و بر اساس مطالعات صورت گرفته نیاز به این محصول تا سال ۲۰۳۰ به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

جلال دانش در خصوص اهمیت محصول تولیدی در شرکت دانش بنیان‌اش به خبرنگار ایراسین می‌گوید: عمده سوپر آلیاژها بر پایه نیکل، آهن یا کبالت ساخته می‌شود و بر این اساس مقاومت گسترده‌ای در برابر تخریب سطحی و استحکام مکانیکی دارد.

او یکی از دلایل استفاده زیاد از سوپر آلیاژها را مقاومت بالای آن‌ها در برابر تنش‌های دمایی و دمای ذوب ۸۰ درصدی می‌داند و اضافه می‌کند: باید توجه داشت که در صنایع مهم و استراتژیک بعضا در فرایند تولید در بخشی از قسمت‌ها مجبور به استفاده از دمای بالا هستند و از این رو سوپرآلیاژها به عنوان محصولی اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیاز به واردات هیچ مواد اولیه و قطعه‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد با اشاره به اینکه همه مواد اولیه، قالب‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید فولاد نسوز و زنگ نزن در کشور وجود دارد و ما برای تولیدات‌مان نیازی به واردات هیچ محصول و قطعه‌ای نداریم، تصریح می‌کند: ما به عنوان اولین شرکت در کشور موفق به بومی‌سازی سوپر آلیاژها شدیم و در برنامه چشم انداز خود در نظر داریم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در کشور و حتی خاورمیانه معرفی شویم.

او با بیان اینکه مشتریان سوپرآلیاژها به چهار گروه تقسیم می‌شوند، ابراز می‌کند: گروه اول صنایع نیروگاهی یا هرجایی است که در آن توربین‌های گازی وجود داشته باشد، از این توربین‌های گازی در حوزه‌های مختلف نیروگاهی، نفت و گاز استفاده می‌شود؛ در توربین‌های گازی قسمتی به نام قسمت داغ یا (Hot section) وجود دارد که گاز داغ توربین از آن رد می‌شود. در مسیر عبور گاز داغ توریبن مثل پره‌های ثابت و متحرک یا اتاق احتراق توربین امکان فعال‌سازی مکانیزم‌های مختلف تخریب وجود دارد به همین دلیل لازم است از مواد اولیه مقام مثل سوپرآلیاژها در تولید قطعات استفاده شود.

دانش صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را دیگر بازار هدف تولیدات شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد می‌داند و ادامه می‌دهد:این صنایع در روند تولید محصولاتشان، فرایندهای با دمای بالا یا استفاده از موادشیمایی با خاصیت خورندگی زیاد وجود دارد و بنابراین مقاومت به سایش قطعات و تجهیزات اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل لازم است از سوپرآلیاژها برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها استفاده کرد.

او صنعت فولاد را سومین صنعت استراتژیک در زمینه مصرف سوپرآلیاژها اعلام می‌کند و می‌افزاید: در روند تولید فولاد فرآیندهایی با دمای بالا وجود دارد که علاوه بر مقاومت به دمای بالا، مقاومت به خوردگی نیز لازم دارد و که سوپر آلیاژها در این زمینه بسیار کمک کننده است.

تامین نیاز صنایع هوایی و موتورهای جت در کشور

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد، صنایع هوایی، موتورهای جت و قطعاتی از این دسته را چهارمین بازار هدف فروش سوپرآلیاژها اعلام کرده و ابراز می‌کند: با توجه به نیاز صنایع داخلی، قطعات متنوعی تولید شده که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در کشور بومی‌سازی شده است، از این قطعات در صنعت نیروگاهی می‌توان به قطعاتی مثل پره‌های FD fan نیروگاه نکا اشاره کرد که با ساخت آن توسط این شرکت، حدود یک هزار مگاوات تولید برق دوباره وارد مدار شد؛ کِیرینگ، اینرکیسینگ، اینستالیشن کیت و پره‌های ثابت توربین‌ها از دیگر قطعات تولید شده به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه تا پیش از تولید سوپرآلیاژها در کشور این محصول از کشور چین وارد می‌شد، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که ساخت مواد سوپرآلیاژی فناوری بسیار بالایی نیاز دارد و به همین دلیل تعداد کشورهایی که می‌توانند قطعاتی از جنس سوپرآلیاژها تولید کنند بسیار محدود است.

راه‌اندازی خط تولید سیم‌های سوپرآلیاژی در دستور کار است

دانش با تاکید بر اینکه برای تامین مواد اولیه این کشور ریخته‌گری، شمش‌سازی، نورد و محصول نهایی در داخل کشور تامین می‌شود، می‌افزاید: ما در حال حاضر به فناوری سخت‌کار، جوشکاری، تولید فنرها، توری‌ها و ... دست یافته‌ایم و راه‌اندازی خط تولید سیم‌های سوپرآلیاژی که به عنوان سیم‌های جوشکاری یا در ساخت تجهیزات خاص استفاده می‌شود نیز در دستور کار است.

او با اشاره به حمایت‌های فولاد مبارکه از شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد ابراز می‌کند: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین هلدینگ کشور در صنایع آلیاژی است، از لحاظ مالی و علمی از سوی این مجموعه حمایت‌های خوبی را داریم و برای رسیدن به اهداف اصلی که تبدیل شدن به بزرگ‌ترین کشور در حوزه خاورمیانه است حمایت‌های فولاد مبارکه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه ابرآلیاژ پایا مواد، در خصوص صادرات این تولیدات نیز ابراز می‌کند: اولویت ما تامین نیاز داخل است اما در خصوص صادرات سوپرآلیاژها به ایتالیا، روسیه و کشورهای همسایه نیز رایزنی‌هایی را داشته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =