معدن سرب

معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ شمالی از صدور پروانه بهره‌برداری معدن «آلبلاغ» خبر داد.

به گزارش ایراسین به نقل از ماین نیوز، مهیار مشایخی اظهار کرد: با صدور این پروانه، سرمایه‌گذار معدن می‌تواند عملیات اکتشافی تکمیلی و استخراج را انجام دهد.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده راه دسترسی این معدن با هماهنگی منابع طبیعی و محیط زیست در دست ساخت قرار خواهد گرفت.

مشایخی با اشاره به اینکه دست‌درازی‌هایی در گذشته توسط سوءاستفاده کنندگان در این معدن صورت می‌گرفت، افزود: از مهم‌ترین اقدامات اداره کل صمت استان با هماهنگی‌های مراجع انتظامی، پاکسازی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از این معادن بوده است.

مهدی سجادی، رئیس نظام مهندسی معدن خراسان‌ شمالی نیز اظهار کرد: چهارم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ عملیات اکتشافی در معدن آلبلاغ توسط ایمیدرو به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه ذخیره معدنی مشخص‌شده برای این معدن ۵۰۰ هزار تن سرب و روی است، اظهار کرد: آذرماه سال گذشته سامانه کاداستر گواهی کشف این معدن را به نام سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو صادر کرد.

سجادی با اشاره به اینکه سنگ‌های سرب و روی موجود در این معدن با عیار ۳۰ درصد است، افزود: طبق برآوردهای انجام‌شده در سال گذشته هر تن سنگ بیش از ۱۲ میلیون تومان ارزش اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: در این معدن، عملیات اکتشاف مقدماتی انجام شده و اگر اکتشاف عمقی انجام شود ذخیره آن شاید به دو تا سه میلیون تن هم برسد.

معدن سرب و روی آلبلاغ در پارک ملی ساریگل شهرستان اسفراین واقع شده است که در چند سال گذشته به لحاظ داشتن ماده معدنی سرب و روی بر سر زبان‌ها افتاد.

از آنجا که این معدن در آن زمان گواهی بهره‌برداری نداشت و اکتشاف خاصی نیز در آن نشده بود، بسیاری از سودجویان اقدام به برداشت غیرمجاز آن کردند. کار به جایی رسید که افرادی از خارج استان وارد منطقه شدند و سنگ‌های معدنی را که به صورت دستی استخراج و با چهارپایان منتقل می‌شد، می‌خریدند و از استان خارج می‌کردند.

بر اثر حضور و برداشت‌های غیرمجاز سوءاستفاده‌کنندگان چندبار حفره‌های ایجادشده ریزش کرد و حتی براثر ریزش دست کم هفت نفر جان خود را از دست دادند که بالاخره سبب شد تا مسئولان پای کار بیایند تا موضوع را حل فصل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =