آهن اسفنجی

معامله پرحاشیه آهن اسفنجی در هفته جاری با قیمت ۱۲ هزار و ۹۱۵ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. عرضه این هفته آهن اسفنجی در بورس کالا حواشی بسیاری داشت و به‌گونه‌ای پیش رفت که معاملات روز شنبه باطل و به روز دوشنبه موکول شد. قیمت آهن اسفنجی در روز دوشنبه ۱۵ درصد بالاتر از قیمت پایه بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معامله پرحاشیه آهن اسفنجی در هفته جاری با قیمت ۱۲ هزار و ۹۱۵ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. این هفته قیمت آهن اسفنجی بیش از ۸ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرد. پیش از این پیش‌بینی می‌شد با شروع نیمه سرد سال و با توجه به محدودیت‌های توزیع گاز تقاضا برای آهن اسفنجی افزایشی باشد و به همین دلیل قیمت آهن اسفنجی از کیلویی ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش پیدا کرد. ولی دو هفته قبل با ورود بازارساز و ایجاد محدودیت در طرف خریدار قیمت آهن اسفنجی در معامله آخر مهرماه تا کیلویی ۱۱ هزار و ۶۵۷ تومان ریخت تا اینکه این هفته تمام ریزش دو هفته قبل را پس گرفت.

متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

هفته پرحاشیه آهن اسفنجی با افزایش ۸ درصدی قیمت

معامله این هفته آهن اسفنجی در بورس کالا حواشی بسیاری داشت و به‌گونه‌ای پیش رفت تا معاملات روز شنبه باطل شد و معاملات جدیدی برای روز دوشنبه انجام شد. قیمت این معامله آهن اسفنجی از قیمت پایه 15 درصد بیشتر بود. بالاترین قیمت آهن اسفنجی در سال جاری کیلویی ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان ثبت شده‌است، حالا باید منتظر ماند و دید آیا با توجه به سطح بالای تقاضا سقف قیمتی آهن اسفنجی در طول پاییز شکسته خواهد شد یا نه؟ در طول این هفته سیاست‌هایی مانند افزایش پیش‌پرداخت و محدودیت در وارد کردن سفارش نیز مانع از افزایش قیمت آهن‌اسفنجی نشد. با این حساب سیاست‌های بازارساز برای کنترل قیمت آهن‌ اسفنجی تنها یک هفته مانع از صعود قیمت‌ها شد.

در طول سال جاری بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده‌است. شرکت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان از جمله بزرگترین عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالا هستند. با این حال سطح فعلی عرضه پاسخ‌گوی تقاضا نیست. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد تولید آهن سفنجی طی ۷ ماه ابتدایی از سال جاری افزایش پیدا کرده‌است ولی صادرات آهن اسفنجی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. ۷ ماه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵۷ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد و این عدد برا ۷ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۶۵ درصد رشد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =