محتشمی پور

رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت گفت: ممنوعیت واردات ماشین آلات در سال‌های گذشته منجر به افزایش تقاضا و حجم بالای واردات در بازار شد.تمهیداتی برای افزایش ضرایب تامین ارز در نظر گرفته شده است؛ تلاش داریم ارز مورد نیاز این بخش را از طریق ارز خود معادن تامین کنیم تا کمتر در نوبت ارز نیما و... باشند.

به گزارش خبرنگار ایراسین؛ رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت در حاشیه هفدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: در چند سال گذشته به دلیل محدودیت و ممنوعیت غیرمنطقی واردات ماشین آلات معدنی با کمبود و عطش در بازار مواجه بودیم. اکنون بازار ماشین آلات در کشور ظرفیت بالایی دارد.

حذف موانع مقرراتی در واردات ماشین آلات نو و سنگین

محتشمی پور تکمیل کرد: حذف موانع مقرراتی از نیازمندی‌های اصلی تامین ماشین آلات از طریق واردات است که خوشبختانه انجام گرفته است و خوشبختانه امروز علی‌الخصوص در بخش تجهیزات سنگین موانع سابق وجود ندارد؛ لذا شرکت‌ها می‌توانند بدون ممنوعیت و محدودیتی نیاز خود در حوزه ماشین آلات نو و سنگین را از طریق واردات تامین کنند.

افزایش ۲ برابری تولید ماشین آلات معدنی در سال گذشته

وی درباره واردات ماشین آلات سبک افزود: با در نظر داشتن این مهم که بخشی از ماشین آلات سبک در داخل تولید می‌شوند، انتظار داریم تناسب میان واردات و استفاده از ظرفیت بازار داخلی برقرار شود. خوشبختانه تولید در داخل روند رو به رشدی داشته است؛ به گونه‌ای که آمار سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد تولید ماشین آلات داخلی را نشان می‌دهد. با در نظر داشتن این رشد قابل توجه در این بخش سعی داشتیم تولید ماشین آلات ساخت داخل را به لحاظ مالی حمایت و به توسعه آن کمک کنیم. در این راستا انتظار می‌رود رشد کیفی نیز همگام با رشد کمی رقم بخورد. معدنکار به عنوان تولید کننده نیازمند ماشینی است که نیاز او را تامین کند و با سطح مناسبی از تامین و نگهداری پاسخگوی نیاز او باشد.

به واردات ماشین آلات مستعمل تمایل نداریم

معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت است تصریح کرد: در شرایط کنونی به دلیل عطش بازار، ماشین آلات تولید داخل به تنهایی پاسخگوی نیاز معدنکاران نیستند؛ بنابراین تلاش ما در حوزه واردات مانع زدایی است. البته باید توجه داشت که به توسعه و واردات ماشین آلات مستعمل تمایل نداریم؛ چرا که در حال حاضر نیاز است عمر ماشین آلات در کشور کاهش پیدا کند. اما در حوزه واردات ماشین آلات نو محدودیتی وجود ندارد. نیازمند برقراری تعادل میان بخش تولید ماشین آلات و معدن هستیم.

وی ادامه داد: امروز به دلیل تورم، معادن برای تامین ماشین آلات خود نیازمند حجم سرمایه بسیار بالایی هستند که می‌تواند سرعت تامین ماشین آلات را کاهش دهد اما در مجموع تقاضا وجود دارد. امیدواریم این مسئله با هماهنگی‌ میان بخش ها تسهیل شود.

تمهیدات وزارت صمت برای تامین ارز

محتشمی پور پیرامون مشکلات ارزی بخش معدن عنوان کرد: به طور کلی مشکلات ارزی یک مسئله عمومی در کشور است. ممنوعیت واردات ماشین آلات در سال‌های گذشته منجر به ایجاد عطش در بازار شد. این نیاز پس از رفع ممنوعیت، بازار ارز را با افزایش شدید تقاضا و حجم بالای واردات و در نهایت بروز مسائل ارزی روبرو کرد که بازار ارز شاید نتواند پاسخگو باشد. البته تمهیداتی برای افزایش ضرایب تامین ارز در نظر گرفته شده است؛ تلاش داریم ارز مورد نیاز این بخش را از طریق ارز خود معادن تامین کنیم تا کمتر در نوبت ارز نیما و... باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =