پنجمین همایش فولادی شو

کلان روندها، نیازها و اولویت‌های صنعت فولادمبارکه در پنل تخصصی در پنجمین رویداد «فولادی شو» تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی کلان روندهای صنعت فولادمبارکه به صورت پنل تخصصی در پنجمین رویداد «فولادی شو» در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مطرح شد تا شرکت‌های دانش بنیان با اولویت‌های فولاد مبارکه آشنا شوند.

آرزو نیک‌سیر، مدیر فناوری و نوآوری شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در این پنل تخصصی‌ با اشاره به موضوعات جذاب و اولویت سرمایه‌گذاری اظهار داشت: گستردگی زیست بوم فناوری و نوآوری تنها به این موضوعات خلاصه نمی‌شود و پذیرش ایده‌ها و نوآوری‌هایی فراتر از آنها را داریم و باید حول آنها به کسب و کار برسیم.

وی انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد چرخشی، پایداری و تولید فولاد سبز، محصولات فولادی پیشرفته، پرعیارسازی منابع سنگ آهن، محصولات فولادی پیشرفته، صنایع مرتبط با فولاد را از جمله موضوعات اولویت دار برشمرد و گفت: طبق استانداردهای جهانی و نیاز امروزه فولاد این موضوعات طبقه‌بندی شده است که شرکت‌ها و دانشجویان یک فضای ذهنی با نیاز روز فولاد داشته باشند.

کلان روندها واولویت‌های فولاد مبارکه برای دانش بنیان ها تشریح شد

پرعیارسازی منابع سنگ آهن و مبحث پرچالش فولاد

در ادامه کارشناسان به بررسی موضوعات و جزئیات آنها پرداختند که یکی از آنها بحث پرعیار سازی است که بیشتر از سایر موضوعات چالش ایجاد کرده و برای رفع آن باید پیش قدم شد.

بابک برادران، کارشناس ارشد فناوری ونوآوری شرکت MSTID ادامه داد: توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی یکی از نقاطی است که مباحث تکنولوژی در آن دخیل است و بخش اعظمی از آنها مربوط به حفظ محیط زیست است.

وی افزود: ۷ درصد انتشار کربن به صنعت فولاد بر می‌گردد و کاهش آن در صنعت فولاد اولویت دارد و برای جلوگیری از آن در سطح دنیا پدیده مالیات کربن وجود دارد که در ایران همچنان اعلام نشده است.

برادران چشم انداز فولاد مبارکه را کاهش ۵۰ درصدی نشر کربن تا سال ۲۰۵۰ عنوان کرد و افزود: در حال حاضر میزان نشر کربن فولادمبارکه از متوسط جهانی ۴۰ درصد کمتر است.

وی ادامه داد: استفاده از برق و انرژی‌های تجدید پذیر در این راستا اولویت دارد، ccs، افزایش سهم قراضه و احیای هیدروژنی به جای گاز طبیعی نیز از دیگر روش‌های کاهش نشر کربن است.

کلان روندها واولویت‌های فولاد مبارکه برای دانش بنیان ها تشریح شد

صنعت چهارم و بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌ها

مصری پور از دیگر کارشناسان این شرکت در مورد انقلاب چهارم صنعتی گفت: استفاده از هوشمندسازی برای رسیدن به کارخانه هوشمند در سطح دنیا مطرح است و با تحولات اتوماسیون باعث شد تولید از میزان تقاضا پیشی بگیرد و با مطرح شدن انقلاب چهارم باید رقابت‌پذیری بر این تولیدات حاکم شود.

وی معتقد است که صنعت چهارم در کلان روندها بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌ها را در تحول دیجیتال و استفاده از صنعت فناوری چهارم و شفافیت تولید تشکیل می‌دهد. از سویی دیگر عمده چالش‌ها مبتنی بر داده و جمع‌آوری و استفاده از آنهاست، از این رو ایجاد زیرساخت‌ها و امنیت شبکه در کنار آن بسیار مهم است و تغییر فرهنگ نیروی انسانی که تنها بتواند در پشت صحنه نقش هدایتگری داشته باشد تاثیرگذار بوده است.

همچنین در خصوص ضعف و کمبود در تامین سنگ آهن مطرح شد که کشورهای چین و آمریکا با کمبود ذخایر سنگ آهن روبرو هستند و برای رفع آن از روش فراوری( تغلیظ) استفاده می‌کنند.

استفاده از کوره دوار در تولید فولاد و جذابیت محصول« فولاد زنگ نزن»

از سویی مطرح شد که روش‌های بسیاری برای تولید فولاد وجود دارد که با توجه به محدودیت‌های کشور از جمله حامل‌های انرژی به دو روش‌کلی رسیدیم که در تولید فولاد موثر باشد و یکی از آنها استفاده از کوره‌های دوار است.

محصولات فولادی پیشرفته از دیگر موضوعات اولویت‌دار در فولاد است که کارشناس مربوطه درباره آن گفت:

دسته بندی‌های مختلفی در محصولات فولادی قرار دارد که نیاز به برخی از آنها دوچندان شده و محصولات «فولادهای زنگ نزن» از جذابیت‌های بیشتری برخوردار است و تامین ماده اولیه برای این محصول می‌تواند اولویت شرکت‌ها باشد.

کلان روندها واولویت‌های فولاد مبارکه برای دانش بنیان ها تشریح شد

اتمام ذخایر سنگ آهن صنعت فولاد کشور بین ۱۲ تا ۲۳ سال آینده

همچنین در این رویداد به وضعیت سنگ آهن کشور پرداخته شد. در نگاه اول به جایگاه دهم ایران در ذخیره‌های سنگ آهن دنیا، وضعیت کشور مطلوب است اما با احتساب طرح‌های توسعه‌ای فولاد و مصرف سنگ آهن کشور، این ذخایر بین ۱۲.۵ تا ۲۳ سال پس از سال افق ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد.

در بخش دیگری از این رویداد به یکی از نکات مهم دیگر در این صنعت یعنی میزان گوگرد موجود در سنگ آهن پرداخته شد که در مسائل زیست محیطی اثرگذار است. در حال حاضر در سطح ۳۷ صدم قرار دارد اما این مقدار تا افق ۱۴۱۰ به نیم درصد افزایش می‌یابد که یک چالش جدی زیست محیطی محسوب می‌شود. این در حالی است که به علت فناوری‌های مورد استفاده در فولاد مبارکه، نشر دی‌اکسیدکربن در این شرکت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از میانگین جهانی است. صنعت فولاد امروز ۸ درصد کل انرژی برق دنیا را مصرف میکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =