رئیس سازمان توسعه تجارت

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: به رغم آنکه در نیمه نخست سال جاری با افت ۲.۵ درصدی ارزش و کاهش ۳۰ درصدی تراز تجاری روبرو شدیم، اما ۲۹ درصد رشد وزنی را به ثبت رساندیم. کاهش این شاخص به دلیل کاهش ارزش در حوزه پتروشیمی بوده و در بخش‌های صنعت، معدن و کشارزی رشد صادرات داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صبح امروز شنبه بیست و نهم مهرماه، بیست و هفتمین رویداد روز ملی صادرات با شعار صادرات پایدار، محور توسعه و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت، عباس علی آبادی وزیر صمت و جمعی از مسئولان و صادرکنندگان در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در این رویداد اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به اهمیت روابط خارجی و اهمیت توسعه صادرات تاکید کرده است؛ به‌گونه‌ای که سال‌هاست توسعه اقتصادی رکن ثابتی در نام گذاری شعار سال بوده و از همین روی، توسعه اقتصادی بدون توسعه بخش صادرات ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: توسعه روابط تجاری با کشورهای همسو و سایر کشورهایی که نقش کمرنگ‌تری در تجارت با ایران داشتند از راهبردهای اصلی دولت سیزدهم بوده است. در راستای تحقق این مهم اقداماتی برای صادرات به قاره آفریقا صورت گرفته است.

رشد صادرات بخش معدن در نیمه نخست سال

وی افزود: به رغم آنکه در نیمه نخست سال جاری با افت ۲.۵ درصدی ارزش و کاهش ۳۰ درصدی تراز تجاری روبرو شدیم، اما ۲۹ درصد رشد وزنی را به ثبت رساندیم. کاهش این شاخص به دلیل کاهش ارزش در حوزه پتروشیمی بوده و در بخش‌های صنعت، معدن و کشارزی رشد صادرات داشتیم. به طور کلی صادرات غیر نفتی کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۴ میلیارد دلار برآورد شده است. صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر را دنبال می‌کنیم. سازمان توسعه تجارت مشوق‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است تا ارزش افروده محصولات صادراتی افزایش پیدا کند و از این بخش حمایت می‌کنیم.

اعزام ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف/بسترسازی برای توسعه تجارت

ضیغمی در ادامه تصریح کرد: از ۲ سال گذشته تا امروز بیش از ۲۰ رایزن بازرگانی را به کشورهای مختلف اعزام کردیم و تصمیم داریم این تعداد را تا انتهای سال جاری به ۴۵ برسانیم.

او در اینباره تکمیل کرد: تصمیم داریم برنامه در حال تدوین اولویت دار سازمان توسعه تجارت را یک ماه آتی از طرف وزیر صمت به هیئت وزیران تقدیم کنیم. این برنامه در راستای ایجاد نمایندگی سازمان توسعه در کشورهای هدف و ایجاد بستری برای داشتن چندین رایزن در کشورهای هدف تدوین شده است.

حمایت از صادرات بخش فنی و مهندسی در دستور کار سازمان توسعه تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: در راستای حمایت از صادرات بخش فنی و مهندسی برنامه‌هایی در نظر پرفته شده که به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شوند. برای تحقق حمایت‌های بیش از پیش صادراتی ضروری است منابع مشوق‌های صادراتی که حدود یک هزار میلیارد تومان است به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار بگیرد.

بسترسازی حضور شرکت‌های ایرانی در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه خارجی

مهدی ضیغمی به فراهم شدن امکان حضور شرکت‌های ایرانی در ۱۰۰ نمایشگاه خارجی اشاره کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت برای فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه صادرات امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه خارجی را فراهم کرده است. از سوی دیگر نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی از کشورهای مختلف دعوت شده است.

حضور تاجران ۷۰ کشور در نمایشگاه‌ای داخلی

وی همچنین با تاکید بر ۲ رویداد مهم در راستای توسعه اقتصادی گفت: نمایشگاه ایران و کشورهای غرب آسیا در اسفندماه سال گذشته و نمایشگاه ایران اکسپو در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد؛ خوشبختانه بیش از ۱۱۰۰ تاجر خارجی از ۷۰ کشور در طی این ۲ رویداد حضور پیدا کردند.

ضیغمی یادآور: تلاش برای تک نرخی کردن ارز همچنان موفقیت آمیز نبوده است؛ اما در راستای بهبود تبعیض صادرکنندگان غیرنفتی کشور در نرخ فروش ارز اقداماتی صورت گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سرمایه گذاری‌های ۱۰ سال گذشته در حوزه دانش بنیان‌ها اظهار داشت: سرمایه گذاری‌های صورت گرفته هنوز در به شکوفایی در حوزه صادرات منجر نشده است. با در نظر داشتن این مهم صادرات دانش بنیان‌ها در اولویت قرار دارد و مشوق‌های صادراتی این حوزه بیش از ۲۵ درصد بیش از سایر شرکت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =