چهاردهمین دوره جایزه استیلی در مجمع عمومی worldsteel 2023 در شانگهای چین

چهاردهمین دوره جایزه استیلی انجمن جهانی فولاد با ۶ بخش متفاوت برگزار شد که بخش «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» بخش چهارم آن به حساب می‌آید. شرکت فولادی سی.آی.تی.آی.سی پسیفیک با روش PCR برنده جایزه چهاردهمین دوره استیلی در این بخش شد. بائوتواستیل، بائواستیل، شرکت فولاد چین، JSW و پوسکو دیگر نامزدهای بخش «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ارزیابی چرخه عمر و زندگی یا LCA (Life Cycle Assessment) تحت عنوان آنالیز چرخه عمر و تعادل اکولوژیکی خوانده می‌شود؛ هدف اصلی LCA بررسی تأثیرات زیست‌محیطی مرتبط با محصولات مختلف است. باتوجه به اهمیت LCA یکی از بخش‌های دوره جوایز استیلی انجمن جهانی فولاد به این حوزه با عنوان «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» اختصاص دارد. سی.آی.تی.آی.سی پسیفیک با روش PCR برنده جایزه چهاردهمین دوره استیلی در بخش «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» شد. بائوتواستیل، بائواستیل، شرکت فولاد چین، JSW و پوسکو نیز نامزدهای دوم تا شش این بخش به شمار می‌روند.

نامزدهای نهایی جایزه جهانی استیلی در «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی»

سی. آی.تی. آی.سی پسیفیک با روش PCR

«تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» بخش چهارم از دوره چهاردهم جوایز استیلی به حساب می‌آید که غول فولادساز چینی یعنی سی.آی.تی.آی.سی پسیفیک (CITIC Pacific Special Steel Group) با روش نوآوری در قانون دسته‌بندی محصولات(PCR) فولادی در حوزه تولید قطعات خودرو موفق به دریافت جایزه این بخش شد. سی.آی.تی.آی.سی پسیفیک فولاد ویژه CITIC PACIFIC قانون دسته‌بندی محصولات (PCR) را برای فولاد مورد استفاده در قطعات خودرو در چین ایجاد کرده است که یک مدل کمی‌سازی جدید با مزایای زیست محیطی به شمار می‌رود. فولاد ویژه CITIC PACIFIC الگویی برای سیاست‌گذاری کم کربن چین ارائه کرده است و هدف این پروژه تسهیل و ترویج توسعه مواد فولادی سبز و کم کربن، کاهش قابل توجه مصرف فولاد و مصرف انرژی در حین ساخت قطعات خودرو و در نهایت کاهش هزینه‌ها در سراسر زنجیره صنعت خودرو و کاهش آلاینده‌ها است.

نامزدهای نهایی جایزه جهانی استیلی در «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی»

بائوتو استیل با فولاد سبزLCA

بائوتو استیل چین Baotou Iron & Steel (Group) با توسعه فولاد سبز LCA با همکاری شرکت‌های تولیدی وسایل نقلیه معدنی موفق به ارائه طراحی زیست محیطی نوین شد و به دنبال این توسعه و پیشرفت در جایگاه نامزد دوم بخش «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» از دوره چهاردهمین جوایز استیلی قرار گرفت. این شرکت فولادی عملکرد محیطی فولاد مقاوم در برابر سایش معمولی و فولاد مقاوم به سایش خاکی کمیاب همراه با شرکت‌های تولیدی وسایل نقلیه معدنی مورد بررسی قرار داده است. بررسی نتیجه این همکاری نشان می‌دهد مقاومت سایشی فولاد مقاوم در برابر سایش خاکی کمیاب (BTNM۴۵۰) درمقایسه با فولاد مقاوم در برابر سایش معمولی از طریق بازرسی فولاد مقاوم در برابر سایش خاکی کمیاب، ۲۶.۴ درصد بهبود می‌یابد. ماشین بزرگ معدن را به عنوان مثال در نظر بگیرید، وزن مخزن ماشین‌های ویژه معدن با فولاد مقاوم در برابر سایش خاکی کمیاب ۲۰٪ (حدود ۹ تن) سبک‌تر از مخزن ماشیت‌های معدن با فولاد مقاوم در برابر سایش معمولی است که می‌تواند حدود ۳۴.۲ لیتر مصرف سوخت را در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد. همچنین مصرف انرژی و هزینه‌های مصرف‌کننده می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد و عمر سرویس به طور قابل توجهی طولانی می‌شود. ازطرفی توسعه فولاد سبز LCA خواص کم کربن فولاد مقاوم در برابر سایش خاکی کمیاب، فروش آن‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

نامزدهای نهایی جایزه جهانی استیلی در «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی»

بائواستیل با پلتفرم آنلاین LCA

شرکت بائواستیل بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان با پلتفرم آنلاین LCA در جایگاه نامزد سوم در بخش جایزه «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» از چهاردهمین دوره جوایز استیلی جای گرفت. تیم LCA این شرکت، یک پلتفرم دقیق برای مطالعه سریع و مداوم محصولات فولادی به روشی مشابه آزمایشی- عملکردی ایجاد کرده است که برای ارزیابی محصولات کم کربن در خودرو، لوازم خانگی، ساختمان، صنایع انرژی و ... مورد استفاده قرار گرفته و از تعداد ۴۸ مورد ۱۰ مورد وارد مرحله مذاکره الزامات فنی شد. این پلتفرم قادر است:

  1. ردپای کربن هر محصول (کویل فولادی) را به دست آورد.
  2. ردپای محیطی و گزارش LCA محصولات برای تأیید و ارائه به مشتریان را محاسبه کند.
  3. اثرات زیست محیطی محصولات تحت مسیر و فرآیندهای مختلف تولید را به همراه ارائه پیشنهادات بهینه‌سازی به بخش تحقیقات به صورت آنلاین تجزیه و تحلیل کند.

براساس تجزیه و تحلیل‌ها این پلتفرم منجر به کاهش ۳ درصدی انتشار CO۲ می‌شود و از آن برای حمایت از پروژه همکاری استراتژیک کم کربن با شرکت خودروسازی استفاده شده است.

نامزدهای نهایی جایزه جهانی استیلی در «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی»

شرکت فولاد چین با تحول سبز در صنعت فولاد

شرکت فولاد چین پیشتاز در ردپای کربن و نوآوری براساس LCA است و این شرکت به‌طور فعال ردپای کربن محصولات خود را در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ مورد بررسی و محاسبه قرار داد. سرانجام شرکت فولاد چین با ترکیب سیستم جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و تجربه موجودی گازهای گلخانه‌ای «سیستم استاندارد شدت انتشار CO۲ محصول» (SPCO۲) را با رویکردی نوآورانه ساخت و عملکرد محاسبه کربن را در سیستم‌های موجود گسترش داد. علاوه‌براین شرکت فولاد چین تیم مشاوره مدیریت کربن را در سال ۲۰۲۲ تأسیس کرد و تجربیات پیشرفته کاهش کربن را با مشتریان و مفهوم LCA به اشتراک گذاشت. تخمین زده می‌شود مجموع کاهش بالقوه در انتشار کربن برای شرکت‌های تحت مشاوره فولاد چین به ۲۶۲۴.۳ تن CO۲e و کاهش مصرف برق آن‌ها به ۴۸۷۴ کیلووات ساعت در سال می‌رسد؛ منافع اقتصادی شرکت‌های تحت مشاوره نیز به ۱۵.۲۶ میلیون دلار تایوان در سال خواهد رسید که ایجاد یک زنجیره صنعتی را به همره دارد.

JSW در راه توسعه محصولات فولادی با استحکام بالا

شرکت فولادی JSW با استفاده از LCA در توسعه و ترویج محصولات فولادی با استحکام بالا و پیشرفته نامزد پنجم بخش «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی» در چهاردهمین دوره استیلی شد. این شرکت برای تایید ادعاهای پایداری محصولات فولادی LCA جدید خود - AHSS CRCA ۹۸۰ – را برای کاربرد فولاد خودرو و تعیین کمیت ردپای محیطی مورد استفاده قرار داده است. براساس نتایج بدست آمده AHSS CRCA ۹۸۰ درمقایسه با محصول پایه سبب کاهش قابل‌توجه مصرف فولاد (۱۲٪) در قطعات مختلف خودرو می‌شود؛ به طوری که جهت تولید قطعات مختلف خودرو مانند قاب پشتی صندلی جلو، بدنه تقویت‌کننده جلو، ستون داخلی، پنل کف جلو تقویت‌کننده، وزن فولاد مورد استفاده از ۳۳.۲۳ کیلوگرم به ۲۹.۶۷ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

نامزدهای نهایی جایزه جهانی استیلی در «تعالی در ارزیابی چرخه زندگی»

پوسکو با روشی مبتنی بر LCA برای اندازه‌گیری و اجتنبا از انتشار گازهای گلخانه‌ای

شرکت پوسکو با شرکای خارجی برای توسعه «دستورالعمل‌های حسابداری و گزارش‌دهی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول زنجیره ارزش محصولات فولادی و محصولات جانبی» بر روی موارد مختلف مطالعات بسیاری کرده است؛ مطالعاتی که ۸ محصول دوستدار محیط زیست را پوشش می‌دهد و بیشترین سهم را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول چرخه عمر خود دارند. طبق جزئیات این پروژه با افزایش تولید فولاد کم کربن، فروش آن‌ها در سبد محصولات سازگار با محیط زیست در سال ۲۰۲۲ به طور چشمگیری افزایش یافت؛ به‌عبارتی میزان افزایش فروش آن‌ها ۶۵۵٪ در صفحات فولادی خودرو با استحکام بالا، ۱۱۸٪ در صفحات فولادی با راندمان بالا و ۱۸۲ درصد در سیمان سرباره برآورد شده است. همچنین این پروژه به ایجاد هم‌افزایی در سراسر زنجیره کمک شایانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =