بورس کالا

کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی مهمترین خبر در معاملات این هفته از بورس کالا بود. قیمت گندله و کنسانتره نیز مانند آهن اسفنجی صعودی بود ولی حجم تقاضا به خصوص در کنسانتره سنگ آهن پایین بود. این هفته تنها ۱۷ درصد از کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی مهمترین خبر در معاملات این هفته از بورس کالا بود. قیمت گندله و کنسانتره نیز مانند آهن اسفنجی صعودی بود ولی حجم تقاضا به خصوص در کنسانتره سنگ آهن پایین بود. این هفته تنها ۱۷ درصد از کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله شد. فعالان بازار معتقدند محدودیت‌های توزیع گاز در نیمه دوم سال عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی با آغاز فصل پاییز هر هفته پرتقاضاتر از هفته‌ قبل می‌شود. در معاملات این هفته از آهن اسفنجی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ حجم عرضه کمتر از ۹۵ هزار تن بود. طی سال جاری گاهی حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس به بالاتر از ۲۰۰ هزار تن می‌رسید. اکنون با آغاز نیمه سرد سال و محدودیت‌های توزیع گاز، هم عرضه آهن اسفنجی کاهش پیدا کرد و هم تقاضا برای آن روندی صعودی دارد به همین دلیل قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا با افزایش ۱.۵ درصدی به کیلویی ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان رسید. آهن اسفنجی تا سقف قیمتی سال جاری کمتر از ۳۰۰ تومان فاصله دارد.

روند قیمتی آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

افزایش تقاضا در بورس کالا زیر سایه محدودیت‌های توزیع گاز

روند قیمت آهن اسفنجی از نیمه مهرماه صعودی شد و تنها در ۳ معامله پایانی قیمت هر کیلو آهن اسفنجی از ۱۲ هزار و ۲۴۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت آهن اسفنجی با توجه به محدودیت‌های توزیع گاز در نیمه سرد سال قابل پیش‌بینی بود.

گندله سنگ آهن

قیمت گندله سنگ آهن نیز مانند آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا افزایش پیدا کرد و از کیلویی ۴ هزار و ۶۸۲ تومان به ۴ هزار و ۷۱۴ تومان رسید. حجم عرضه گندله در معاملات این هفته حدود ۸۱۶ هزار تن بود و ۳۲۷ هزار تن از این مقدار معامله شد. سطح تقاضا برای گندله سنگ آهن طی سال جاری پایین بود. روند قیمتی گندله سنگ آهن در معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

افزایش تقاضا در بورس کالا زیر سایه محدودیت‌های توزیع گاز

روند قیمت گندله سنگ آهن از اول مردادماه صعودی شد و با افزایش بیش از ۷ درصدی از کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۷۱۴ تومان رسید. سقف قیمتی گندله در سال جاری ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است.

کنسانتره سنگ آهن

کنسانتره سنگ آهن یکی از کم‌تقاضاترین روزهای سال را تجربه می‌کند ولی با وجود کاهش شدید تقاضا، قیمت کنسانتره طی هفته‌های گذشته صعودی بود. در آخرین معاملات بورس کالا قیمت هر کیلوگرم کنسانتره بدون تغییر نسبت به هفته‌ گذشته، ۳ هزار و ۶۰۵ تومان معامله شد. این هفته ۶۳۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا عرضه شد و تنها ۱۱۲ هزار تن از آنها معامله شد.

روند قیمت کنسانتره در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

افزایش تقاضا در بورس کالا زیر سایه محدودیت‌های توزیع گاز

قیمت کنسانتره سنگ آهن از اول مرداد صعودی شد و در این مدت با افزایش ۱.۶ درصدی از کیلویی ۳ هزار و ۵۴۵ تومان به کیلویی ۳ هزار و ۶۰۵ تومان رسید. فاصله کنسانتره سنگ آهن تا سقف قیمتی سال تنها ۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =