بازار مسکن

احمدعلی‌آقاجان، کارشناس حوزه مسکن توضیح داد: فصل جابه‌جایی‌ها از خردادماه تا اواخر مهرماه ادامه دارد ولی صرفا رکود مطلق در این فصل در بازار املاک اصفهان در جریان بود و معاملات در این بازار به کمترین میزان خود رسیده است. اکثر مستاجران باوجود رشد مبالغ رهن و اجاره، قرارداد اجاره مسکنی را که سال گذشته در آن سکونت داشتند برای سال جاری نیز تمدید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پرونده بازار رهن و اجاره ملک در اصفهان همزمان با روزهای میانی مهرماه ۱۴۰۲ بسته شد تا بازار مسکن اصفهان یک سال تاریخی همراه با رکود و افزایش قیمت‌ها را پشت‌ سربگذارد. اگرچه بررسی‌های میدانی حکایت از ثبات نسبی قیمت ملک در فصل جابه‌جایی‌ها دارد ولی نرخ رهن و اجاره املاک مسکونی در این فصل با شیب تندی صعودی بود. گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد در تعدادی از مناطق شهر مبلغ رهن و اجاره نسبت به سال قبل تا سه برابر افزایش یافت. بااین وجود بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ وارد فاز رکود شد و طبق گفته تعدادی از مشاوران املاک معاملات در این بازار با شروع فصل جابه‌جایی‌ها به کمترین میزان خود رسیده است و چنین رکودی در بازار مسکن در فصل جابه‌جایی‌ها بی‌سابقه بود. احمدعلی‌آقاجان، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت بازار رهن و اجاره در سال جاری به خبرنگار ایراسین گفت: فصل جابه‌جایی‌ها از خردادماه تا اواسط مهرماه ادامه دارد ولی صرفا رکود مطلق در این فصل در بازار املاک اصفهان در جریان بود و معاملات در این بازار به کم‌ترین میزان خود رسیده است. این رکود سبب شده بازار رهن و اجاره درمقایسه با سال‌های گذشته رونق و داغی خود را نداشته باشد.

علی‌آقاجان با اشاره به اینکه تقاضای موثری در بازار مسکن وجود ندارد، توضیح داد: اکثر مستاجران باوجود رشد مبالغ رهن و اجاره، قرارداد اجاره مسکنی را که سال گذشته در آن سکونت داشتند برای سال جاری نیز تمدید کرده‌اند. درحقیقت تغییر مسکن برای مستاجران استهلاک و هزینه زیادی به همراه دارد.

وی ادامه می‌دهد: مستاجران با درنظرگرفتن هزینه‌های جابه‌جایی، ترجیح می‌دهند به جای جست‌وجوی ملکی جدید و اسباب‌کشی، مبلغی را بابت تمدید مسکن سابق خود بپردازند.

گزارش‌های مرکز آمار ایران از نرخ تورم در بازار مسکن و اجاره‌بها در شهریورماه نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی معادل ۳.۴ را پشت سر گذاشته و تورم سالانه قیمت مسکن به ۳۷.۳ درصد رسیده است. همچنین رشد تورم ماهانه در بازار اجاره همسو با بازار مسکن ۳.۳ درصد در ماه گذشته محاسبه شد. همچنین تورم سالانه بازار اجاره تا ۳۶.۵ درصد رشد کرده و تورم نقطه به نقطه آن به ۳۸.۴ درصد رسیده است. با این وجود در بازار سال جاری نه مستاجران و نه مالکان از مبالغ اجاره‌بها رضایت نداشتند.

درانتها علی‌آقاجان از پیش‌بینی رکود بازار مسکن تا انتهای سال ۱۴۰۲ خبر داد. به اعتقاد این کارشناس حوزه مسکن اگرچه فصل جابه‌جایی‌ها به پایان رسیده است ولی وضعیت بازار چه فروش و چه رهن و اجاره در اصفهان تا تابستان ۱۴۰۳ و شروع فصل جدید جابه‌جایی‌ها تغییر نخواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =