بازار موبایل

بازار موبایل اصفهان تا دو سه سال قبل در دست برندهای چینی مانند شیائومی وهوآوی بود. ولی در طول یک سال گذشته تقاضا برای موبایل‌های چینی کاهش یافته تا کره‌ای‌ها به امپراطوری چینی‌ها در بازار خاتمه دهند. اکنون گوشی‌های سامسونگ‌ پرفروش‌ترین‌ برند در بازار موبایل نصف‌جهان به شمار می‌روند و شیائومی و آنر به ترتیب در جایگاه‌های بعدی پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های میدانی از بازار موبایل اصفهان و گفت‌وگو با تعدادی از فعالان این بازار ‌نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات سامسونگ به ویژه میان‌رده‌ها در این بازار بالاست. سپس رتبه دوم پرفروش‌ترین موبایل‌ها نیز به برند شیائومی تعلق می‌گیرد. درنهایت تعداد زیادی از موبایل‌های پایین‌رده و اقتصادی آنر در بازار اصفهان به فروش می‌رسند. اسمارت‌فون‌های هوآوی نیز به دلیل عدم پیشتیبانی از سرویس گوگل فروش چندانی در بازار اصفهان ندارند. دراین میان به گفته فعالان این صنف آیفون‌های سری ۱۳ و ۱۴ مشتریان خاص خود را دارند و باوجود قیمت بالا یا عدم رجیستری تقاضا برای آن‌ها زیاد است.

سامسونگ امپراطور بازار موبایل

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شمار زیادی از خریداران به دلیل قیمت بالای پرچم‌داران به خرید اسمارت‌فون‌های میان‌رده روی آورده‌اند که درمیان برندهای مختلف تقاضا برای میان‌رده‌های سامسونگ زیاد است. سامسونگ گلکسی A۱۴ یکی از تولیدات میان‌رده این شرکت کره‌ای به شمار می‌رود که به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه یعنی حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان بسته به حافظه داخلی و رم، فروش بالایی را در بازار اصفهان تجربه کرد. جالب است آمار شرکت اومدیا نشان می‌دهد سامسونگ گلکسی A۱۴ رکود فروش ۱۲.۴ میلیون دستگاه را در نیمه اول سال میلادی به ثبت رساند. براساس مشاهدات میدانی گلکسی S۲۳ Ultra پرچمدار این شرکت و گلکسی A۵۴ پس از A۱۴ پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های سامسونگ در بازار اصفهان محسوب می‌شوند. مشخصات دیگر موبایل‌های پرفروش سامسونگ در فروشگاه‌های سطح شهر به شرح جدول زیر است:

مدل

حافظه داخلی (گیگابایت)

رم (گیگابایت)

قیمت (تومان)

A۳۳

۱۲۸

۶

۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار

A۳۴ G۵

۲۵۶

۸

۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار

A۵۴

۲۵۶

۸

۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار

S۲۱ G۵

۲۵۶

۸

۱۹ میلیون

S۲۳ Ultra

۵۱۲

۱۲

۵۰ میلیون

اقبال از بازار چینی‌ها رفت

فعالان بازار موبایل اصفهان مدعی‌اند شیائومی تا دو سال قبل درصدد تصرف جایگاه سامسونگ یعنی جایگاه اول پرفروش‌ها بود و تقاضا برای تولیدات این شرکت چینی چندین برابر بیشتر از سامسونگ بود. ولی این روزها اقبال از بازار چینی‌ها رخت بسته است. همچنین طبق گزارش اومدیا، تولیدات شرکت‌های چینی درسال جاری کاهش چشمگیری نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد تقاضا برای پرچم‌داران شیائومی در اصفهان پایین است و به ندرت این اسمارت‌فون‌ها به فروش می‌رسد. درمقابل موبایل‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی بیشترین بخت و اقبال را در بازار موبایل داشته‌اند. این‌روزها ردمی Note ۱۲ Pro با قیمت ۱۵ میلیون تومان فروش بالایی در بازار اصفهان تجربه کرده است. مشخصات تعدادی دیگر از موبایل‌های پرفروش شیائومی در قرار جدول زیر است:

مدل

حافظه داخلی (گیگابایت)

رم (گیگابایت)

قیمت (تومان)

Redmi ۱۲C

۱۲۸

۶

۵ میلیون و ۱۰۰هزار

Poco M۵s

۱۲۸

۴

۶ میلیون و ۶ هزار

Redmi Note ۱۲S

۲۵۶

۸

۸ میلیون و ۳۰۰ هزار

Poco X۵ Pro

۲۵۶

۸

۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار

Poco F۵

۲۵۶

۱۲

۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار

آنر، تازه‌وارد ولی کم‌فروش

رتبه سوم تقاضا برای خرید اسمارت‌فون‌ها در بازار اصفهان به برند آنر اختصاص دارد؛ به گفته بازاریان مردم کمتر زیربار خرید تولیدات این برند می‌روند که ازجمله دلایل این موضوع باید به تازه وارد بودن این برند درمیان عموم و نبود تجهیزات جانبی موبایل‌های آنر در بازار اصفهان اشاره کرد. بااین حال آنر X۵ در لیست پرفروش‌های بازار موبایل نصف‌جهان قرار می‌گیرد که علت اصلی آن قیمت پایین یعنی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ درواقع با چنین قیمتی امکان خرید اسمارت‌فون با برندهای سامسونگ یا شیائومی وجود ندارد. سپس آنر X۶ با قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، آنر ایکس A۷ با بهای ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و آنر A۹ با قیمت ۱۲ میلیون تومان در شمار پرفروش‌ترین تولیدات این برند در بازار اصفهان جای می‌گیرند. این اسمارت‌فون‌ها از سخت‌افزار و مشخصات فنی میان‌رده استفاده میکند برای انجام کارهای روزمره و برنامه‌های معمولی انتخاب مناسبی هستند.

اپل از سراسرجهان تا نصف‌جهان

براساس آمار شرکت اومدیا آیفون‌های سری ۱۴ پرفروش‌ترین اسمارت‌های‌فون‌ها در شش ماهه نخست سال میلادی در سراسر بازارهای جهانی شدند و باتوجه به مدل رکود فروش ۱۶ میلیون تا بیش از ۲۶ میلیون دستگاه را به ثبت رساندند. سپس آیفون‌های سری ۱۳ بیشترین سهم را از کل بازارهای جهانی به خود اختصاص دادند. درمقابل بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای آیفون‌های سری ۱۳ به دلیل رجیستری در اصفهان بالاتر از سری ۱۴ است. درحال حاضر آیفون‌های سری ۱۳ و ۱۴ بسته به مدل ۴۷ تا ۸۷ میلیون تومان قیمت دارند. موبایل‌فروشی‌های شهر معتقدند اسمارت‌فون‌های اپل مشتریان خاص خود را دارد و باوجود قیمت بالا تقاضا برای آن‌ها در بازار اصفهان زیاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =