• ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
  • کد خبر: 43896
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی مانع از رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی فعال در این حوزه نشد. برای مثال درآمد کنور در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ بیش از ۱۳ برابر رشد کرد. در مجموع درآمد تولیدکنندگان فعال در زمینه سنگ آهن صعودی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوسانات شدید قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی ادامه دارد. در نخستین روزهای سال ۲۰۲۳ قیمت سنگ‌آهن در محدوده ۱۳۰ دلار به ازای هر تن قرار داشت سپس تا محدوده ۱۰۰ دلار ریزشی شد و در طول ماه گذشته قیمت هر تن سنگ‌آهن با افزایش تقاضا در بازار چین به بالاتر از ۱۲۰ دلار برگشت، اگرچه سنگ‌آهن پیش از تعطیلات ۸ روزه ماه اکتبر در چین به کانال ۱۱۷ دلار برگشت ولی چشم‌انداز مثبتی نسبت به قیمت آن به خصوص در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

رشد درآمد از جنس سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ برآیند منفی داشته است و با وجود رشد قیمت در طول یکی دو ماه گذشته ولی در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۲۳ قیمت سنگ‌آهن ریزشی بود. با این حال این اتفاق تاثیری در فروش تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن نداشت زیرا صورت‌های مالی نشان می‌دهد فروش تولیدکنندگان داخلی فعال در زمینه سنگ‌آهن در ۶ ماه اول امسال یعنی در اوج ریزش قیمت‌ها بیش از ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بود.

کچاد، کگل، کگهر و کنور چهار تولیدکننده بزرگ حوزه سنگ آهن در ۶ ماه اول ۱۴۰۲ درآمد بالاتری نسبت به ۶ ماه اول ۱۴۰۱ ثبت کرده‌اند. جزئیات درآمد این تولیدکنندگان به قرار جدول زیر است:

رشد درآمد از جنس سنگ آهن

کنور در سال ۱۴۰۱ آمار فروش خوبی نسبت به سال ۱۴۰۰ ثبت نکرد ولی درآمد این شرکت طی شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ بیش از ۱۳ برابر رشد کرده‌ است. درآمد کنور نسبت به میانگین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۹۴% و ۳۳% رشد کرد، در مجموع کنور ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۹ درصد درآمد بالاتری داشت و کارنامه مثبتی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ ثبت کرد.

کگهر پس از کنور کارنامه مثبتی در این بازه زمانی به ثبت رساند. این شرکت در شهریور ماه ۴ هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان درآمد داشت که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۴ درصد رشد کرده‌ است. شرکت کگهر نیز موفق شده ۹۸ درصد درآمد بالاتری نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ بدست بیاورد. در انتها درآمد کگل و کچاد نیز در شهریورماه صعودی بود ولی نسبت به کگهر و کنور رشد کمتری داشت.

کچاد و کگل به عنوان بزرگان حوزه سنگ آهن طی سال‌های گذشته روند درآمدی مثبتی داشتند. جزئیات درآمد این دو شرکت به قرار نمودار زیر است:

رشد درآمد از جنس سنگ آهن

متوسط درآمد ماهانه کچاد و کگل در طول ۳ سال گذشته صعودی بود و در شهریورماه نیز درآمد بالاتری به ثبت رساندند. با این حال روند صعودی درآمد آنها نسبت به کگهر و کنور ضعیف‌تر است. به خصوص کچاد روند صعودی کندتری نسبت به فعالان این حوزه ثبت کرده‌ است و بعید نیست اگر از کگهر عقب بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =