کامودیتی

روند صعودی قیمت نفت در طول هفته‌ گذشته متوقف شد درحالی که قیمت گاز با آغاز نیمه سرد سال گارد صعودی گرفت. از طرفی کاهش دسته‌جمعی قیمت مواد عذایی در هفته‌ گذشته خبر خوبی برای کشورهای درگیر تورم بود. اقتصاد کشورهای بسیاری طی سال جاری تورمی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش دسته‌ جمعی قیمت مواد غذایی مهمترین خبر بازار کامودیتی‌ها در طول هفته‌ گذشته بود. از برنج گرفته تا لبنیات و چایی همگی هفته‌ یک دست نزولی را سپری کردند. به دنبال آن روند صعودی قیمت‌ نفت نیز برای هفته‌ گذشته متوقف شد ولی نزدیک شدن به نیمه سرد سال باعث شد تا قیمت گاز گارد صعودی بگیرد. در بازار فلزات نیز نوسانات یک دست نیست. بیشتر فلزات مانند طلا هفته‌های کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذارند. کامودیتی‌ها این روزها تحت تاثیر بسته‌های حمایتی چین قرار گرفته‌اند ولی با وجود تبلیغات گسترده همچنان تاثیر مثبتی در سمت تقاضا وجود ندارد.

انرژی

عطش نفت برای دستیابی به قله‌های قیمتی جدید در طول هفته‌ گذشته متوقف شد. دو هفته قبل قیمت نفت به بالاترین سطح طی ۱۰ ماه گذشته رسیده بود ولی هفته‌ قبل قیمت نفت ۰.۵۹ درصد کاهش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت بنزین، اتانول و متانول نیز ریزشی شد. نوسانات هفتگی قیمت انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت مواد غذایی در هفته‌ توقف نفت

با نزدیک‌ شدن به نیمه سرد سال قیمت انرژی گارد صعودی می‌گیرد و اگرچه نفت در این هفته صعود خاصی نداشت ولی به جای آن قیمت گاز افزایش پیدا کرد.

فلزات

فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره هفته‌های کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذارند. هفته‌ گذشته نیز قیمت انس طلا ۰.۲۹ درصد و قیمت نقره ۰.۷۴ درصد افزایش پیدا کرد. نوسانات قیمت فلزات به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت مواد غذایی در هفته‌ توقف نفت

لیتیوم با کاهش ۳.۷۷ درصدی، ریزشی‌ترین فلز هفته‌ بود. قیمت لیتیوم در طول ماه‌های گذشته به شدت نزولی بود. اکنون قیمت لیتیوم فاصله چندانی با کف قیمتی دو سال گذشته خود ندارد. ضمن اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضای چندانی برای لیتیوم در بازار وجود ندارد.

کشاورزی

کاهش دسته‌جمعی قیمت مواد غذایی، مهمترین خبر بازار کامودیتی‌ها بود. از گندم گرفته تا روغن پالم، لبنیات، برنج و چایی همگی در طول هفته‌ گذشته کاهش قیمت چشم‌گیری را تجربه کردند. نوسانات قیمت در این حوزه به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت مواد غذایی در هفته‌ توقف نفت

چایی با کاهش قیمت بیش از ۱۰ درصدی سنگین‌ترین ریزش هفته در بازار موادغذایی را رقم زد. پس از آن پنیر، قهوه، کاکائو و ذرت قرار می‌گیرند. قیمت برنج که پس از اتخاذ ممنوعیت‌های جدید دولت هند صعودی شده بود، در طول هفته‌ گذشته کاهش پیدا کرد تا هفته‌ ریزشی مواد غذایی کامل شود.

فلزات صنعتی

بازار فلزات صنعتی هفته‌پر نوسانی پشت سر گذاشت ولی قیمت تعداد بیشتری از فلزات افزایشی بود. هفته‌ گذشته قیمت آلومینیوم، روی، نیکل و گالیوم رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. نوسانات هفتگی قیمت فلزات صنعتی به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت مواد غذایی در هفته‌ توقف نفت

قیمت قلع و سرب در طول هفته‌گذشته کاهش پیدا کرد در حالی که پیش‌بینی می‌شد دست‌کم قیمت قلع با توجه به سطح بالای تقاضا صعودی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =