عکس جدید ورق نورد سرد فولاد مبارکه

طی چند روز اخیر یکی از خبرگزاری‌ها بر پایه اطلاعات نادرست و عدم توانایی در درک گزارش‌های مالی، سعی در ایجاد جو منفی بر علیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی داشته است. اگرچه روابط عمومی فولاد مبارکه در یک بیانیه سعی داشته آن خبرگزاری را نسبت به اشتباه خود آگاه کند ولی همچنان آن سایت خبری بر روی اشتباه خود پافشاری کرده و سعی می‌کند با گفتگو با کارشناسان بر این مسئله دامن زند که این مسئله جای تعجب دارد!

به گزارش ایراسین، طی چند روز اخیر یکی از خبرگزاری‌ها بر پایه اطلاعات نادرست و عدم توانایی در درک گزارش‌های مالی، سعی در ایجاد جو منفی بر علیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی داشته است. در گزارش این سایت خبری، با درک نادرست و کج‌فهمی نسبت به گزارش‌های مالی که در سایت کدال منتشر می‌شود این طور بیان شده که آمار اعلامی از سوی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با آن ‌چه در سایت کدال به عنوان گزارش فعالیت ماهانه درج شده تضاد دارد و به دنبال این موضوع، سهام «فولاد» ریزشی شده و شاخص‌کل نیز روند ریزشی پیدا کرده است. روابط عمومی فولاد مبارکه در یک بیانیه سعی داشته آن خبرگزاری را نسبت به اشتباه خود آگاه کند ولی همچنان آن سایت خبری بر روی اشتباه خود پافشاری کرده و سعی می‌کند با گفتگو با کارشناسان بر این مسئله دامن زند که این مسئله جای تعجب دارد.

در گام نخست باید به این مسئله پرداخت که آمار اعلامی از سوی مدیرعامل فولاد مبارکه، مبتنی بر اطلاعاتی است که از چرخه تولید به دست آمده و با آن چه به عنوان محصول نهایی و طبقه‌بندی شده در سایت کدال منتشر می‌شود متفاوت است.

آن چه فولاد مبارکه در سایت کدال در بخش گزارش فعالیت ماهانه منتشر می‌کند، محصولات نهایی فولاد مبارکه در چهار بخش، محصولات گرم، محصولات سرد، محصولات پوشش‌دار و سایر محصولات است. در صورت داشتن آشنایی مختصر با صنعت فولاد به روشنی متوجه می‌شویم که آمار اعلام شده، محصولات نهایی است که در طی فرآیند تولید، به مرحله فروش رسیده است. در این راستا آن چه در حالت کلی به عنوان تولید فولاد در یک شرکت فولادسازی اعلام می‌شود و انجمن جهانی فولاد نیز بر طبق آن کشورها را رتبه‌بندی می‌کند، تولید فولاد خام است که یک محصول میانی در فرآیند تولید است. بر همین اساس است که چشم‌انداز تولید فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن تعیین شده و این میزان نیز اشاره به فولاد خام دارد. با این اوصاف آنچه که سایت خبری به عنوان تضاد به آن اشاره کرده است، تنها درک اشتباه از فرآیند تولید در صنعت فولاد است.

رکود چند ماهه بازار سرمایه

از سوی دیگر اگر کسی کارشناس و فعال بازار سرمایه هم نباشد ولی از ابتدای سال تا به حال روند بالا و پایین شدن شاخص‌کل را دنبال کرده باشد، بر این حقیقت صحه می‌گذارد که بورس تهران از اواسط اردیبهشت ماه و همزمان با افزایش نرخ گاز سوخت و خوراک صنایع، وارد فاز اصلاحی شده است؛ پایین بودن ارزش و حجم معاملات روزانه نیز گواهی است بر این مدعا که بازار سرمایه چند ماهی است درگیر رکود شده و این بی‌تحرکی بازار نیز ریشه در عوامل گوناگونی همچون رکود بازارهای موازی، کاهش تولید برخی از صنایع به دلیل محدودیت‌های انرژی، تصمیم‌گیری‌های غیرشفاف و انتشار عمومی آن با چند ماه تاخیر، شرایط خاص منطقه و غیره دارد. در این شرایط که میانگین ارزش معاملات روزانه در حدود چهار هزار میلیارد تومان است و روزانه شاهد خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی هستیم، نوسان سنگین یک سهم هر چند بزرگ نیز نمی‌تواند موج صعود یا نزول سنگینی در شاخص کل رقم بزند. از سوی دیگر بررسی معاملات این هفته نیز حاوی نکات قابل تاملی است. نماگر بازار در هفته جاری که شامل چهار روز کاری بود از محدوده ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار واحد به کانال ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد رسید که بیانگر نوسان بسیار ناچیز و رکود بازار سرمایه است. در همین مدت قیمت هر سهم فولاد مبارکه با رشد بسیار ناچیز از ۵۵۶ تومان به ۵۵۹ تومان رسیده است. همین نوسان اندک در دیگر گروه‌های خودرو، بانکی‌ و پالایشی‌ که به نوعی لیدر بازار به حساب می‌آیند نیز وجود داشته است. با توجه به این نوسان ناچیز و رکود بازار سرمایه در بیش از چهارماه اخیر، القای ریزش بورس به دلیل صحبت‌های مدیرعامل فولاد مبارکه، اگر بر پایه خصومت نباشد، بر پایه فهم نادرست از اتفاقات بازار سرمایه است.

هجمه رسانه‌ای همه جانبه

از نگاه کلان که به این موضوع بنگریم، فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر به دلیل سودده بودن شرکت، مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است! با این حال فولاد مبارکه که محدودیت‌های تامین برق در تابستان و محدودیت گاز در زمستان بیش از دیگر شرکت‌ها بر روند فعالیتش تاثیر منفی گذاشته و عدم‌النفع بسیاری متحمل شده است، با تکیه بر نوآوری و آتش به اختیار، سعی در عبور از موانع و محدودیت‌ها دارد و با ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی که در آستانه افتتاح قرار دارد، گام بلندی برای رفع موانع تولید خود و تاب‌آوری در شرایط کنونی اقتصاد کشور برداشته است. در این شرایط به نظر می‌رسد همان ضرب‌المثل قدیمی برای فولاد مبارکه مصداق پیدا کرده است چرا که «کسی به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند».

هجمه رسانه‌ای که در ماه‌های اخیر بر علیه این شرکت در تمامی ابعاد صنعتی، فرهنگی، ورزشی و غیره به راه افتاده، نه تنها این شرکت را ناامید نکرده، بلکه بر پایه همان ضرب‌المثل نشان می‌دهد که قطار فولاد مبارکه در ریل درست قرار داشته و با سرعت در حال فتح قله‌های تولید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =