• ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
  • کد خبر: 43116
  • readingTime: ۱ دقیقه
پلاتبن

تقاضا برای پلاتین درسال ۲۰۲۳ افزایش یافته است درحالی‌ که روند عرضه نسبت به گذشته ثابت است. شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین در گزارشی مدعی شد در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ روند صعودی تقاضا برای پلاتین ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین در گزارشی از رشد ۲۷ درصدی برای پلاتین طی سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد بازار در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ با کسری ۱ میلیون انس پلاتین مواجه خواهد بود زیرا در مقابل افزایش تقاضا طی سال جاری، عرضه ثابت باقی مانده‌ است. افزایش شدید تولید خودرو طی سال جاری دلیل اصلی افزایش تقاضا برای پلاتین عنوان می‌شود. اگرچه آمار دقیقی از ایران وجود ندارد ولی ایران یکی از واردکنندگان کوچک پلاتین در سطح جهان است.

پلاتین در بخشی از موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی جایگزین‌های دیگری دارد با این حال خاصیت زیست‌محیطی استفاده از پلاتین در خودرو در کنار استانداردهای کربن زدایی منجر به افزایش تقاضا برای پلاتین در صنعت خودروسازی شده‌ است ولی عرضه جهانی پلاتین پاسخ‌گوی سطح تقاضا نیست.

رشد تقاضای پلاتین برای نهمین ماه پیاپی

تقاضا برای پلاتین در صنعت خودرو در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد افزایش یافته‌ است. در بخش مصارف صنعتی نیز تقاضا در سال جاری بیشتر از سال گذشته‌ است با این حال عرضه نسبت به سال گذشته تغییر چشم‌گیری نداشت. روند عرضه و تقاضای پلاتین در طول ۵ سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

رشد تقاضای پلاتین برای نهمین ماه پیاپی

تقاضای پلاتین از سال ۲۰۱۹ نزولی شد ولی در سال ۲۰۲۲ با وجود افزایش تقاضا برای پلاتین، عرضه آن روند نزولی داشت، در این شرایط قیمت پلاتین در بازارهای جهان رشد خاصی نداشت.

رشد تقاضای پلاتین برای نهمین ماه پیاپی

با وجود اخبار مثبت از بازار پلاتین و شکاف سنگین میان عرضه و تقاضا قیمت هر انس پلاتین به تازگی فراتر از ۹۳۷ دلار رفته است. گفته‌ می‌شود مشکلات اقتصادی در چین اصلی‌ترین دلیل افت قیمت پلاتین بود. کاهش تقاضا در اقتصاد چین همزمان با رکود اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان منجر به ریزش قیمت بسیاری از فلزات اساسی و محصولات فولادی شد. قیمت آلومینیوم و روی در این مدت بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و همین مسئله بازار پلاتین را نیز متاثر کرد. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد صادرات چین کاهش یافته‌ است.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین پیش‌بینی می‌کند روند صعودی تقاضا برای پلاتین در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه‌دار باشد ضمن‌ اینکه عرضه روند ثابتی دارد و شرایط برای رشد قیمت پلاتین مهیا خواهد شد. بعضی از فعالان بازار نیز عقیده دارند قیمت پلاتین تا پایان سال ۲۰۲۳ به بالاتر از هزار دلار می‌رسد. البته باید در نظر داشت در صورت افزایش قیمت پلاتین خودروسازان خیلی سریع گزینه‌های دیگری مانند رودیوم را جایگزین خواهند کرد در نتیجه پلاتین کشش قیمتی بالایی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =