همایش تاب آوری

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی کشور، اولین همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد را دوشنبه ۲۷ شهریور در تهران برگزار می‌کند.

به گزارش ایراسین، تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر صنعت فولاد و بازار سرمایه، ارزیابی تسهیل‌گری دولت و مجلس در زنجیره معدن و فولاد، اقتصاد مقاومتی صنعت فولاد در شرایط تحریم، اثرگذاری قوانین و مقررات صادراتی بر توان ارزآوری فولاد ایران و فرصت‌ها و چالش‌های رشد تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد از جمله محورهای اصلی این همایش است. این همایش تخصصی با حضور مدیران شرکت‌های فولادی، معدنی و صنایع معدنی کشور و همراهی فعالان بازار سرمایه و مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. این رویداد در ۳ پنل و با سخنرانی مدیرعامل‌ شرکت‌های بزرگ فولادی، روسای کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی، مدیران بورسی و اقتصادی کشور برگزار خواهد شد.

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اولین سخنران اصلی همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد است. به گفته دکتر سبحانی، فولاد در ایران، صنعتی اشتغال زا، ارزآور و موثر در رشد تولید ناخالص داخلی است. با این حال چالش‌هایی که گریبان گیر این صنعت شده، کار را به جایی کشانده که شماری از شرکت‌های فولادی یا در مرز زیان قرار بگیرند و یا زیان‌ده باشند. لذا باید توجه کرد که این صنعت بیش از این تحمل چالش‌ ندارد و تاب آوری آن به صفر نزدیک شده است.

اقتصاد فولاد، نقشه راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی

اولین پنل تخصصی این همایش نیز درباره چالش‌های سیاست‌گذاری صنعت فولاد است که دکتر یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، نیز در این پنل حضور دارند. به گفته وی، بنگاه‌های بزرگ صنعت فولاد در دنیا به طور متوسط از ٧٨ درصد ظرفیت‌ اسمی تولید خود بهره‌برداری می‌کنند اما فولادمبارکه که سال‌هاست گرفتار بند تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته طی یک دهه گذشته توانسته حدود ۹۷ تا۱۰۰ درصد ظرفیت خود را برای تولید حداکثری به کار گیرد. به باور دکتر طیب‌نیا، اقتصاد فولاد، نقشه راهی است که می‌تواند کشور را به اقتصاد مقاومتی برساند.

۱۶درصد ارزش بورس اوراق بهادار در اختیار شرکت های فولادی

از آن جایی که شرکت های بزرگ فولادی در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند و سهام بسیاری از آن‌ها نیز در بورس اوراق بهادار عرضه شده است، دکتر مجید عشقی رییس سازمان بورس نیز یکی از سخنرانان کلیدی این همایش است. به گفته دکتر عشقی، صنعت فولاد حدود ۱۶ درصد از ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص داده و تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه دارد. بنابراین، لازم است آثار تصمیمات سیاستگذاران بر شرکت‌های فولادی به درستی تشریح شود. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال حاضر، ارزش بازار شرکت‌های بورسی صنعت فولاد، حدود یک سوم ارزش دارایی های این شرکت‌ها است.

به باور رئیس سازمان بورس، یکی از دلایل اصلی رشد تولید فولاد در کشور که از دهه ۸۰ به بعد شکل گرفته، حذف نظام قیمت‌گذاری حواله‌ای است که پس از آن بورس فلزات سابق و بورس کالای فعلی شکل گرفته تا به شفافیت معاملات، قیمت‌ها و عرضه و تقاضا کمک کند. مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد حداقل ۱۵ هلدینگ‌ و شرکت‌های فولادی، معدنی و صنایع معدنی بورسی در این همایش حضور فراگیر دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =