• ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
  • کد خبر: 42845
  • readingTime: ۳ دقیقه
فولاد سنگان

شرکت فولاد سنگان خراسان به عنوان یکی از واحدهای حیاتی در تأمین زنجیره فولاد کشور اگرچه در سال‌های گذشته با وجود کمبود برق و گاز توانسته است روند صعودی رشد تولید خود را حفظ کند، اما کمبود انرژی سبب شده بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ظرفیت‌های این شرکت معطل بماند.

به گزارش ایراسین، شرکت فولاد سنگان خراسان یکی از واحدهای حیاتی در تأمین زنجیره فولاد کشور است و به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز این شرکت است. اگرچه فولاد سنگان در سال‌های گذشته با وجود کمبود برق و گاز توانسته است روند صعودی رشد تولید خود را حفظ کند، اما کمبود انرژی سبب شده بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ظرفیت‌های این شرکت معطل بماند.

روزانه ۳۰ میلیارد تومان عدم‌النفع تولید در سنگان

عدم‌النفع ناشی از کمبود انرژی در سال ۱۴۰۱ برای فولاد سنگان روزانه ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که موجب افت ظرفیت تولید تا ۳۵ درصد شد. این به معنای آن است که فولاد سنگان تنها با ۶۵ درصد ظرفیت تولید خود توانست رکورد تولید گندله و کنسانتره خود را بشکند؛ به‌گونه‌ای که تولید کنسانتره این شرکت با رشد ۱۰۳ درصدی مواجه شد.

اعلام رکوردهای پی‌درپی ماهانه و روزانه در این واحد تولیدی در ماه‌هایی که با قطعی کمتر برق یا گاز مواجه بوده جالب‌توجه است و ظرفیت بالای این واحد تولیدی را در صورت تأمین انرژی موردنیاز نشان می‌دهد. شرکت فولاد سنگان در فروردین‌ماه سال جاری موفق به ثبت رکورد تولید ماهانه ۴۰۷ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن شد. گفتنی است پیش از این فولاد سنگان موفق به تولید ۳۶۰ هزار تن کنسانتره شده بود و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیر ۸ برابری داشته است. البته باید اذعان داشت در سال ۱۴۰۲ با حمایت‌های دولت و تمهیدات در نظر گرفته شده چالش کمبود برق به حداقل ممکن رسیده است.

سؤالی که در شرایط کنونی مطرح می‌شود این است که آیا محدودیت و کمبودهای برقی و گازی با «تعطیل کردن» واحدهای صنعتی برطرف می‌شود و چاره کار چیست. در راستای حل چالش کمبود انرژی شرکت‌های بزرگ خود دست به کار شده‌اند؛ به طوری که فولاد مبارکه به دنبال احداث پالایشگاه گاز به‌منظور رفع نیاز خود است.

طرح‌های در دست اجرای فولاد سنگان برای تأمین انرژی

فولاد سنگان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور گام‌های بزرگی در راستای توسعه زیرساختی به‌خصوص انرژی برداشته است. احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیون یورویی یکی از ابرپروژه‌های فولاد سنگان است. با توجه به وزش باد با سرعت و شدت مناسب، فولاد سنگان درصدد است که در کریدور باد منطقه سنگان نیروگاه برق بادی احداث کند. این پروژه اگرچه بیشتر یک پروژه فنی و صنعتی دیده می‌شود؛ اما نباید از تأثیرات بزرگ زیست‌محیطی آن غافل بود. به این ترتیب فولاد سنگان یکی از پیشگامان توسعه متکی به انرژی پاک به شمار می‌آید.

البته برای دست‌یابی به بهترین و بیشترین بهره‌وری در تولید باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم تقویت شوند تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت؛ فولاد سنگان در راستای تأمین پایدار انرژی جهت برقراری خطوط تولید کنسانتره و گندله علاوه بر احداث نیروگاه برق بادی، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی را در دست اجرا دارد که آماده کلنگ‌زنی است و برای تأمین پایدار گاز در فصل زمستان، فولاد سنگان مطالعه طرح ذخیره گاز در مخازن خاص را شروع کرده است و امید دارد پس از بررسی‌های دقیق فنی و علمی، بتواند در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

به این ترتیب فولاد سنگان در تلاش است تا با نصب مخازن ANG، گاز موردنیاز شرکت را برای حداکثر ۳۰ روز در سال ذخیره کند. سرمایه‌گذاری و مجوزهای لازم نیز صادر شده و پس از جمع‌بندی نهایی در حوزه مسائل فنی نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.

قوانین؛ نقاط عطف شناخت راه

یکی دیگر از دلایل روی‌آوری فولاد سنگان به ساخت نیروگاه بادی حمایت قانونی از این نوع تأمین انرژی است. طبق قانون، اگر یک واحد صنعتی بخشی از برق موردنیاز خود را خریداری کند، در زمان پیک مصرف، برق آن مجموعه قطع می‌شود. البته قانون جدیدی وضع شده است مبنی بر اینکه اگر همان واحد نسبت به تولید انرژی تجدیدپذیر اقدام کند، برق آن مجموعه حتی در زمان اوج مصرف نیز قطع نخواهد شد؛ این مهم برای بیشتر شرکت‌های تولیدی واجد شرایط می‌تواند راهگشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =