شرکت فولاد هرمزگان

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از شرکت فولاد هرمزگان و آشنایی با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، دستاوردها و طرح‌های توسعه در دست اجرای فولاد هرمزگان بر حل چالش‌های این شرکت به‌ویژه در حوزه تأمین انرژی تأکید کرد.

به گزارش ایراسین، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از شرکت فولاد هرمزگان و آشنایی با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، دستاوردها و طرح‌های توسعه در دست اجرای فولاد هرمزگان بر حل چالش‌های این شرکت به‌ویژه در حوزه تأمین انرژی تأکید کرد.

روح‌الله متفکر آزاد، گفت: شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور می‌تواند با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به پیشران توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به نقش و اهمیت صنعت فولاد در توسعه اقتصاد، اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و ثروت‌آفرینی، بیان کرد: صنعت فولاد بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های توسعه‌ای را تأمین می‌کند. همچنین توسعه صنعت فولاد می‌تواند زنجیره‌ای از صنایع را به‌ویژه در حوزه پایین‌دستی شکوفا و دارای ارزش‌افزوده کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه توسعه صنعت فولاد در دنیا کنار سواحل رقم می‌خورد، تأکید کرد: استان هرمزگان بهترین مکان برای توسعه صنعت فولاد محسوب می‌شود و شرکت فولاد هرمزگان که یک مجموعه بزرگ با حجم تولید بالا و محصولات خاص صنعت فولاد است، می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور برای تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی باشد. درعین‌حال این شرکت قادر خواهد بود به پیشران توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور تبدیل شود و به توسعه استان هرمزگان نیز کمک کند.

بنابر اظهارات روح‌الله متفکر آزاد، نزدیکی به دریا و آب‌های آزاد و امکان صادرات محصول برای فولاد هرمزگان، می‌تواند افق روشنی را در زمینه توسعه بیش از پیش این صنعت و استان ترسیم کند. البته توسعه این شرکت در آینده، نیازمند دیده شدن زیرساخت‌های لازم است؛ اما در چند سال اخیر، صنعت فولاد کشور با مشکل تأمین انرژی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که در تابستان محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز وجود دارد.

متفکر آزاد ادامه داد: در چند سال اخیر با افزایش مصرف انرژی در کشور مواجه شده‌ایم، اما بار سنگین این افزایش مصرف، به‌ویژه در زمینه محدودیت‌ها، نباید تنها بر دوش صنعت فولاد قرار گیرد. درصورتی‌که صنایع فولادی با محدودیت‌های انرژی دچار کاهش یا توقف تولید شوند، ضربه سنگینی به تولید ناخالص داخلی، صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد وارد خواهد شد و در ادامه، اقتصاد کشور دچار صدمات سنگینی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد مجموعه وزارت نیرو به‌سرعت در مسیر حل مشکل تأمین انرژی صنعت فولاد گام‌های مؤثری بردارد و از این ‌پس، شاهد فعالیت تمام ظرفیت فولادسازان کشور ازجمله فولاد هرمزگان باشیم.

ثبات قوانین و مقررات به سرمایه‌گذاران دلگرمی می‌دهد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، یکی از چالش‌های صنعت فولاد را نبود ثبات در قوانین و مقررات دانست و تأکید کرد: ثبات در قوانین و مقررات یکی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری مهم در پیشرفت کشور و موجب امنیت سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاران تنها با مشاهده ثبات در قوانین و مقررات، دلگرم می‌شوند و برای سرمایه‌گذاری و تولید در کشور اقدام می‌کنند. البته ناگفته نماند دولت ابزارهایی مانند مالیات، وضع عوارض و... برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی در اختیار قرار دارد و می‌تواند اقتصاد را مدیریت کند. به‌عنوان مثال، وضع عوارض صادراتی با این هدف انجام می‌شود که دولت از خروج بی‌رویه کالا جلوگیری کند تا در داخل با کمبود مواجه نشویم. بدون تردید اگر وضع قوانین و مقررات به بی‌ثباتی اقتصادی ختم شود، به اقتصاد کشور صدمه می‌زند.

متفکر آزاد بیان کرد: در مجلس تلاش کرده‌ایم تا حد امکان از تغییرات پی‌درپی در قوانین اجتناب شود و به سمت ثبات حرکت کنیم. امیدواریم همین رویه در کشور حاکم شود، زیرا تغییر مداوم قوانین و مقررات سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند. بی‌ثباتی قوانین و مقررات در کمیسیون صنایع مجلس مطرح خواهد شد تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

آمایش سرزمینی و تأمین زیرساخت، لازمه توسعه صنعت فولاد

وی در پایان با اشاره به ضرورت توسعه صنعت فولاد به‌ویژه برای استان هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان، عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های توسعه صنعت فولاد، فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز است. مکان‌یابی مناسب و آمایش سرزمینی برای طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد از دیگر مواردی است که باید در کنار آن فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز، حمل‌ونقل و... مورد توجه قرار گیرد. فراهم شدن بخش عمده این ملزومات بر عهده دولت و قوانین مجلس است که ریل‌گذاری مناسب برای توسعه انجام شود؛ بنابراین می‌توان تعاملی جدی میان کمیسیون صنایع و وزارت صنعت، معدن و تجارت و فولادسازان برقرار کرد تا ضمن رفع چالش‌های این صنعت با مشارکت ذی‌نفعان، شاهد رونق این عرصه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =