رئیسی

رئیس‌جمهور در نشست خبری گفت: دشمن دو راهبرد منزوی کردن ایران و مایوس کردن مردم را دنبال کرد اما شکست خورد. ما در ابتدا اعلام کردیم که برجام نه اولین پرونده و نه آخرین پرونده خواهد بود.

به گزارش ایراسین به نقل از پایگاه خبری دولت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ شهریورماه) در نشست خبری که مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار اقداماتش یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه خود به دولت کمک می‌کنند.

وی ضمن تشکر از اصحاب رسانه، ادامه داد: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولت‌مردان برای مردم عزیزمان و انعکاس مردم عزیز به دولت‌مردان فعال هستند و این می‌تواند ارتباط دوسویه و دوجانبه باشد که مردم و مسئولان را همواره با یکدیگر مرتبط کند تا بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند.

کارمان را در دولت با کسری بودجه و شرایط حاد کرونایی آغاز کردیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت، تصریح کرد: در آن شرایط که یک شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی از صاحب نظران و دولت مردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.

وی افزود: ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از جایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد که یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.

کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی جبران شد

رئیسی، گفت: دوم با نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل و فصل کند.کار دولت با این نگاه آغاز شد ما شرایط‌مان به گونه‌ای شد که با کمک مومنانه مردم کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی ادامه داد:‌ وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط کسب و کار، تحصیل و تلاش در کشور به گونه متفاوت رقم خورد، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود که امید در کشور ایجاد شده است.

تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

رئیسی گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آن‌ها نشان می‌دهد که شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استان‌های کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.

وی افزود: فعال‌شدن ۵ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده و زمینه کار تلاش و فعالیت در بخش‌های مختلف ایجاد شد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است جواب داده و پس از این هم جواب خواهد داد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دشمن علیه ایران، بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد را دنبال کند؛ نخست، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و دوم، مایوس کردن مردم داخل ایران.

وی ادامه داد:‌ دشمن این دو راهبرد را با اجرای فعالیت‌هایی دنبال کرد و در هر راهبرد شکست خورد.

رئیسی با بیان اینکه ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه آن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و همه آن‌ها را به طور همزمان دنبال می‌کنیم. ما مسئله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در این حوزه موفق شدیم تا ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، همسو و ... را دنبال کردیم و موفق شدیم.

وی افزود: سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شده است به نحوی که شاهد رشد ۱۴ درصدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

رئیس‌جمهور،‌ گفت: در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بود که نمی‌توان آن‌چنان کاری انجام داد. کار تجاری در این دولت رکورد زد و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در این کشور وجود دارد و می‌توان این ارتباطات را با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی با فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، عضویت در شانگهای و اخیراً با عضویت در بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشده است.

رئیسی گفت: توانستیم ارتباط با کشورهای اسلامی که دچار وقفه شده بود را دنبال کرده و موفق شویم. ارتباط با کشورهای همسو را نیز دنبال کردیم سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و کشورهای همسو بسیار متفاوت شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ۱۴ درصد شرایط تجاری و اقتصادی کشورمان با همسایگان کاملاً با دولت قبل متفاوت شده است. در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود انجام داد رکورد خوبی در این دوره صورت گرفت و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد.

وی افزود: وضعیت سیاسی و تجاری و اقتصادی کشورمان نشانگر آن است که دشمن در این راهبرد هم موفق نبوده است. در حوزه ناامید کردن و مأیوس کردن مردم هم دشمن با شکست سنگینی روبرو شد. همانطور که یادتان است هنوز از دولت چند ماهی نگذشته بود که یک حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌ها صورت گرفت و در سراسر کشور می‌خواستند مشکل ایجاد کنند و مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت دشمن را ناکام گذاشتند.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستند به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند به اهدافشان برسند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که مردم در اغتشاشات با کمک و حضور خود مانند همه عرصه‌ها، دشمن را ناکام گذاشتند، غربی‌ها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم و دو مرتبه سخن را آغاز کنیم. از این که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال کنند ناامید شدند.

وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد یکی از جلوه‌های ما می توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.

رئیسی افزود: برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و بانکی هم برنامه‌ریزی کردیم. برنامه توسعه هفتم برای همه این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی شده است که چگونه تراز شود. در حوزه برق، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته‌ایم که ۷ هزار مگاوات جبران شده است.

در ادامه خبرنگاران سوالات خود را از رئیس جمهور پرسیدند:

خبرنگار روزنامه جوان در این نشست در سوالی از رئیس جمهور پرسید: آقای رئیس جمهور، مشخصاً دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است، در این دو سال دولت علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌هایی که وجود داشت، عملکرد قابل قبولی از خودش را برجای گذاشت، اما بررسی منتقدان حضرت عالی مشخصاً جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که این عملکرد و دستاورد نه تنها مورد توجه قرار نگرفته، بلکه سانسور هم شده است. ما با سال‌هایی مواجه بودیم که رشد منفی اقتصادی در کشور و آرزوی دولتمردان رشد صفر بود، اما عملکرد دولت سیزدهم، خصوصا در حوزه اقتصادی، نرخ رشد تورم مهار شده، در حوزه فرهنگی هم تبدیل به رونق فرهنگی شد، ولی همه اینها سانسور شدند. بلکه تخریب و تمسخر نیز شده است. در این دو سال با رویه جریان اصلاح‌طلب و منتقدان خودتان در تخریب، توهین و تمسخر دستاوردهای دولت، چگونه کنار آمده‌اید؟

رئیس جمهور: انصاف نسبت به دیگران بسیار خوب است و با انصاف نگاه کردن خیلی مهم است، اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، منتقدان بهتر است ابتدا هم آنچه دولت تحویل گرفته و هم تلاش‌های انجام شده در این زمینه را ببینند. ممکن است در یک حوزه هم دولت موفق نشود و یا یک دستگاه موفق نشود، اما ما بنا داریم شفاف به مردم بگوییم در این حوزه بودجه تامین نشده یا کم‌کاری شده، یا مشکل دیگری بوده است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه دستاوردهای دولت را باید در سبد نظام دید، گفت: این اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است؛ روش و منش من در مسئولیت‌های مختلف پذیرش این نگاه متفاوت بوده است اما نباید نسبت به منافع ملی نباید بی‌توجه بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نقطه اشتراک بین همه احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی که دل در گرو نظام دارند، مفهوم منافع ملی  و منافع مردم است که باید روی آن اشتراک نظر داشته باشیم.

وی گفت: هرجا سخن از منافع مردم است، باید شکرگزار خدا باشیم و اگر هم کسی هم کار خوب انجام داده است، از او تشکر کنیم و اگر نقصی وجود دارد بازگو کردن آن ایرادی ندارد. ما در این مدت تمام تلاش خود را کردیم آنچه که از نواقص و مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد با نگاه «ما می‌توانیم» حل کنیم.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا نیز در ادامه این سوال را پرسید: برخی اعتقاد داشتند از مرکز و ستاد و به صورت ستادی می شود کشور را اداره کرد و به نگاه چشمی اعتقاد داشتند، ولی نگاه شما سفرهای استانی و ارتباط با مردم بوده است، تجربه دو ساله شما چطور بوده است و آیا این روند را ادامه خواهید داد؟

رئیس جمهور: برخی آن اوایل به بنده در مورد سفرهای استانی انتقاد می‌کردند و بنده هم گفتم ۶ روز تهران و یک روز کار استانی. یعنی ۶ روز کار ملی و یک روز کار نگاه به استان‌ها. باور بنده هم این است که حتما رفتن به استان و دیدن مسائل و شنیدن سخنان مردم، به دولت کمک می‌کند.

تاکنون هم تجربه نشان داده است، همین طور بوده است و مرسوم است که می‌گویند «شنیدن که بود مانند دیدن» بله، می‌شود در تهران نشست و یک گزارشی برای بنده بیاورند و وضع یک استان را شرح بدهند. در حال حاضر هم ابزار اطلاعاتی و ارتباطی خیلی زیاد است و خیلی راحت می‌شود مسائل را منتقل کرد و با فیلم و مستندسازی می‌شود خیلی کارها را انجام داد. اما به نظر من حضور در استان‌ها و دیدن نقص کار، بسیار به انسان حس می‌دهد. به همکاران خود هم توصیه کرده‌ام حس را بروید در میدان پیدا کنید و حتما در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری بدهد و مشکلات را رفع کند.

من از این جهت بسیار استفاده کردم و توصیه بنده به همه همکارانم در سراسر کشور این است که عین این کاری که بنده انجام می‌دهم، وزرا انجام بدهند. عین این کار را استانداران در سفرهای استانی انجام بدهند. بنده که به بعضی نقاط در استان‌ها که رفته‌ام، گفتند ما در اینجا فرماندار را هم ندیده‌ایم و فقط بخشدار آمده، خب، این برای مردم مهم است که یک مسئول به آنجا برود، مسائل را بشنود و پیگیری کند.

صرف رفتن به استان‌ها برای ما مسئله نیست، مهم رفع مشکلات است و رفتن به همراه مصوبات و پیگیری آن مهم است. بنده این نکته را هم بگویم که ما پیگیری مصوبات سفرمان را هم مدیر دستگاه و هم استاندار برعهده دارد و هم معاون اجرایی رئیس جمهور برعهده دارد و از چند جانب برای آنچه گفته شده حل بشود و یک موضوع به نتیجه برسد.

خبرنگار راشا تودی نیز پرسید: برخی ناظران نقش سازمان بریکس و سازمان همکاری شانگهای در کمک به اقتصاد ایران از فرار یا نجات از تحریم‌های غرب را، ‌ بسیار کم‌رنگ تعریف کرده‌اند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران، ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای غربی و رفع تحریم‌ها است، پاسخ شما به این موضوع چیست؟

رئیس جمهور: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم. دیگران ترک کردند، خودشان هم پشیمان شدند و اعلام کردند که آمادگی داریم برای ادامه بحث، این نکته اول. بنده گفتم در مقدمه سخن که فقط پرونده رفع تحریم‌ها، تنها پرونده ما نبود. ما پرونده‌های متعددی داشتیم. پرونده ارتباط با کشورهای همسایه را داشتیم. یکی از پرونده‌هایی که در دست اقدام داشتیم، عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که جمهوری اسلامی با ظرفیت بالایی که دارد، می‌تواند ایفای نقش کند و شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای است، در منطقه آسیا بسیار نقش‌آفرین است. هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه‌های اجتماعی و نسبت به مسائل امنیت و صلح هم بسیار نقش‌آفرین است.

ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد. اینکه برخی می‌گویند ما راهکار برون‌رفت از مشکلاتمان، آن است که فقط آمریکایی‌ها و یا چند کشور اروپایی به ما لبخند بزنند، بنده بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم؛ ما منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم ماند و ما اقتصاد کشور و زندگی مردم را به اینکه آن‌ها بخواهند اراده کنند، متصل نمی‌کنیم.

یک امکان بسیار خوبی به نام ائتلاف جهانی بریکس وجود دارد، ائتلاف منطقه شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آن‌ها نقش‌آفرینی کند و اقتصادهای زیادی در بریکس عضو هستند و اقتصاد ایران هم کنار این اقتصادها حتما می‌تواند تأثیرگذار باشد و ایران یک کشور بسیار باظرفیتی است.

کشورهای دیگر خوب می‌دانند که جایگاه ژئوپلتیکی ایران بسیار مهم است و کشورهای خلیج فارس و آسیای مرکزی که در کنار ایران هستند و ظرفیت‌های منحصربه‌فردی که ایران دارد، دیگران می‌دانند که کشور ما دارای چه ظرفیت‌هایی است و ما هم ظرفیت کشور را ظرفیت بالایی می‌دانیم و عضویت ایران را در ائتلاف بریکس و ائتلاف شانگهای بسیار مؤثر می‌دانیم و تأثیر هم دوطرفه است و هم تأثیر برای آنها دارد و هم تأثیر برای ما.

ما مسئله رفع تحریم‌ها را هم در جای خود دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنها بخواهند برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

خبرنگار روزنامه شرق از رئیس‌جمهور سوال کرد: ما با فضایی در جامعه روبرو هستیم که با توجه به جمع گسترده مدیران جناحی که در دولت شما به‌کار گرفته شده، از جمله امام صادقی‌ها و پایداری‌ها و همچنین از نگاه کارشناسان، سطح کارآمدی مدیران تصمیم‌ساز و اجرایی در دولت شما به سمتی نبوده است که بتواند بحران‌ها را کنترل کند و این فضای ملتهب را کاهش بدهد و ما به سمت یک دوقطبی‌سازی منحصربه‌فردی در جامعه حرکت می‌کنیم که در سال‌های اخیر نظیر نداشته است، من این سؤال را از شما بپرسم، دختر شما در زمان انتخابات گفتند که پدر بنده قرار نیست که دیوار بکشند، قرار است پل بسازند. به زعم دختران پل ساخته‌اید یا به زعم کارشناسان و منتقدان دیوار کشیده‌اید؟

رئیس جمهور: نکته اول در پاسخ به این سؤال این است که نسبت به التهاب در جامعه خیر، ما این التهابی را که شما گفتید را معتقد نیستیم. التهاب در طرف مقابل و در طرف دشمن است. دشمن ملتهب است. در جامعه ما اختلاف نظر هست، اما جامعه دارای انسجام است و این التهاب و دوقطبی را آنها دارند القا می‌کنند و می‌خواهند حوزه‌های مختلف را دوقطبی کنند، اما شناختی که ما از جامعه داریم، جامعه ما نقاط اشتراک بسیاری دارد، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد و اشکالی هم ندارد و اینکه نقاط اختلافی باشد، هیچ اشکالی ندارد و با سخن و بحث، این التهابات کاهش پیدا می‌کند. لذا التهاب را معتقدیم در جریان مقابل وجود دارد.

آن‌هایی که در مقابل ایران ایستاده‌اند ملتهب هستند و می‌گویند چه کار کنند با یک کشور در حال پیشرفت و با یک مردم بسیار مصمم و با مردمی که دغدغه کشورشان را دارند و دشمن در این موضوع مستأصل است و التهاب دارد.

آن‌ها که دغدغه کشور را ندارند، سخنی نداریم و معتقدیم عموم مردم ایران و عموم جریاناتی که امروز در نظام تعریف می‌شوند، آنها دغدغه مردم، نظام و انقلاب را دارند. یادمان نرود که القای دشمن، القای دوقطبی و چند قطبی در جامعه است و ما این دو قطبی و چند قطبی را قبول نداریم و معتقدیم که جامعه ما هم جامعه مسنجمی است. علی‌رغم همه اختلاف سلیقه‌های زیادی که وجود دارد. من یک مثال می‌زنم از مسائل اقتصادی به شما؛ یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند شما مراقب باشید که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد؟ چند وقت از آن موضوع می‌گذرد.

بنده که نمی‌خواهم به آنها بگویم که یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه نداشته‌اند و یا بنده هم با این ادبیات اصلاً بلد نیستم سخن بگویم. افرادی که حتی مخالف ما هم باشند، من این گونه با آن‌ها سخن نمی‌گویم و من حرف‌شان را محترم می‌دانم و معتقد هستم آنها هم به نوعی دغدغه داشتند و می‌خواستند به ما هشدار بدهند که یک وقتی این چنین نشود و کسانی هم بودند که می‌گفتند شما این دغدغه را نداشته باشید و معتقد بودند اگر ما بر همین اصول و مبانی و سیاست‌هایی که داریم پیش برویم، حتما می‌تواند تورم در کشور کاهشی بشود.

خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه سوال خود را مطرح کرد: با توجه به اغتشاشات سال گذشته و رفتارهای مجرمانه برخی اساتید و سوء استفاده از محیط دانشگاه با پنهان شدن پشت ادعای آزادی بیان و ... توقع می‌رفت دولت برخورد قاطعی با آن‌ها داشته باشد. اما، شاهد بودیم که دو اتفاق رخ داد: نخست، بخشنامه عفو رهبری در دانشگاه امتداد پیدا کرد. دوم، برخورد جدی انجام نشد. البته چند مورد اخیر نیز مشخص نیست که به چه دلایلی انجام گرفته است. لطفاً بفرمائید که برنامه دولت برای تضمین محیط علمی دانشگاه‌ها چیست؟

رئیس جمهور: حفظ محیط علم و دانش و ارتقای علم و دانش در گروی حفظ آرامش در دانشگاه‌هاست که این بستگی به کار استاد دانشجو مدیر و همه اجزای دست‌اندرکار در دانشگاه دارد. ما معتقدیم باید نشاط علمی در دانشگاه‌ها حفظ شده و این امر را نباید دچار آسیب شود.

کرسی‌های آزاد اندیشی، نظریه پردازی، گفت‌وگو، سخن گفتن و سخن شنیدن باید در دانشگاه فعال شود. ما همواره از این موضوع استقبال کرده‌ایم البته این فقط به این دوران که بنده در دولت هستم اختصاص ندارد بلکه همواره با هر مسئولیتی در دانشگاه حضور داشتم و با دانشگاه و حوزه در ارتباط بودم. این ارتباط به نحوی بود که هر کجا جلسه‌ای برای پرسش و پاسخگویی برپا نمی‌کردند من متقاضی می‌شدم که چند نفر دغدغه سوال و یا مطلب خود را بیان کنند.

معتقد هستم به تاسی از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی که خودشان هر سال دانشجو و استاد مطالب خود را خدمت ایشان بیان می‌کنند و ایشان با سعه صدر به آنها گوش فرا می‌دهند و در خصوص مطالب مطرح شده توسط آن‌ها، توضیح داده و مسائل را تبیین می‌کنند. همه مسئولین باید با تاسی روش رهبر انقلاب آن را یک روش پسندیده بدانند و بنده هم این روش را دنبال می‌کنم.

در خصوص قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند و آن‌ها را باید آگاه کرد که دچار غفلت نشوند که محیط دانشگاه از محیط آرامش، علم افزایی و معرفت افزایی به محیط دیگری تبدیل نشود و این بسیار اهمیت دارد.

افرادی که به هر دلیل دچار خطا یا اتهامی شدند با الهام از عفو عمومی رهبری معظم انقلاب البته عفو نسبت به افرادی که مرتکب جرم شدند و یا اتهام داشتند چه در زندان و چه در خارج زندان بودند. اما اتهامی متوجه آن‌ها بود ما با الهام از عفو رهبری که به آن‌ها تعمیم دادند، نسبت به کسانی که در دانشگاه‌ها تخلف کردند قرار شد تا این عفو نسبت به افراد مذکور نیز شامل حال آن‌ها شود.

اگر افراد معدودی بخواهند قانون شکنی کنند خود دانشگاه نباید اجازه دهد. علامت دانشجو و استاد ما اینگونه نیستند. اما اگر یک فردی بخواهد که نظم دانشگاه را بر هم بزند باید به این توجه شود که دانشگاه یک چهارچوب مشخص وجود دارد. معتقد هستم که همه باید به قانون پایبند باشند پیش از دانشجو استاد و بش از آن‌ها مدیران و دست‌اندرکاران آن‌ها.

قانون مداری می‌تواند دانشگاه ما را به پیش ببرد. حتماً باید نسبت به دانشگاه مسئله قانون محوری و قانون مداری و انضباط در دانشگاه همواره مورد تاکید قرار داد که حافظ این انضباط در دانشگاه هم اساتید محترم دانشجویان عزیز و مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها هستند.

طی روزهای اخیر، مواردی به من گزارش شده است که افرادی در کمیته‌های انضباطی تخلف و با آن برخورد شده است. در این راستا، دستور دادم تا این موارد پیگیری شود. این موارد را بررسی می‌کنیم و هم من و هم آقای وزیر علوم تا روشن شدن آن‌ها موارد را پیگیری می‌کنیم.

تاکید ما این است که فضای دانشگاه باید فضای علمی با نشاط قانون مداری و توجه به قانون باشد تا این فضا بتواند فضای علم و دانش و ارتقای آن باشد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن امیدواری نسبت به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همراهی مردم در ادامه مسیر دولت سیزدهم، تاکید کرد: امیدواریم در ادامه راه با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخلی که ما کم نداریم، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند؛ بتوانیم به قله برسیم و در این مسیر ناامیدی نخواهیم داشت. در خدمت خبرنگاران هستم تا سؤالات خودشان را بپرسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =