محتشمیپور

معاون امور معادن وزارت صمت با اشاره به اینکه در کشور یک درصد تقاضاهای اکتشاف به نتیجه می رسد، گفت: در کشور با سرعت تعداد پروانه‌های اکتشاف معادن درحال کاهش است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، محتشمی پور معاون امور معادن وزارت صمت، در نشست فعالین حوزه معدن استان همدان، با تاکید براینکه یک درصد فروش معادن برای خسارت های احتمالی فعالیت معدنی است، اظهار داشت: ممکن است فعالیت معدنی باعث ایجاد غبار یا مزاحمت‌هایی برای روستاییان شود که این یک درصد برای جبران خسارات است بنابراین خسارت و آسیب باید بررسی و احراز شود و عدد دریافت شده برای جبران خسارات هزینه شود و اینکه پول را از معادن جمع کنیم و برای سایر مباحث استان هزینه کنیم خلاف قانون است.

وی درباره افزایش اختیارات استان در حوزه معادن، افزود: استان در سطح اختیارات موجود باید برخی مباحث را سامان دهد. در صدور مجوز ها تفویض اختیار کامل داریم اما گواهی کشف در برخی از معادن بزرگ و مهم باید در تهران بررسی شود.

وی با بیان تعیین صلاحیت در استان خاطرنشان کرد: امتیازهای مالی در تعیین صلاحیت به روز شده و نسبت به آخرین وضعیت جهش داشته است . ثبات در امتیازها باعث شده بود که برخی از معادن ما در دست افرادی باشد که اصلاً توان نداشتند.

محتشمی پور با تاکید بر اینکه تا کنون به ماشین آلات که افراد حقیقی داشتند امتیاز نمی‌دادیم، بیان کرد: این عدد ارزش گذاری روی ماشین آلات برای این است که از امتیاز مالی برخوردار شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دولت قرار نیست کارخانه فرآوری سنگ راه اندازی کند، اظهار کرد: ظرفیت خوبی در بخش سنگ در همدان وجود دارد که بخش خصوصی می تواند در بحث فرآوری ورود کند.

محتشمی پور افزود: شکل سنتی بازار سنگ در همدان باعث شده استقرار واحدهای صنعتی فرآوری سنگ در همدان کمتر شود.

وی ادامه داد: چرا هرروز باید محدوده های زیست محیطی حفاظت شده افزایش یابد؟ این آسیب به مسیرهای توسعه کشور می‌زند به طوریکه با سرعت پروانه های اکتشاف معادن پایین می آید.

معاون امور معادن وزارت صمت با اشاره به اینکه در کشور یک درصد تقاضاهای اکتشاف به نتیجه می رسد، تصریح کرد: حساسیت‌های منابع طبیعی وجود دارد که باید در بحث منابع طبیعی از ظرفیت های قانونی استفاده شود و نگاه بخشی صورت نگیرد.

زنجیره معدنی همدان تکمیل نیست

معاون اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: در استان همدان زنجیره معدنی تکمیل نیست و تکمیل این زنجیره مستلزم ایجاد سهولت در اعطای پروانه اکتشاف و بهره برداری است.

سید مجتبی حسینی، با اشاره به اینکه استان اختیارات کمی در مرتفع کردن مشکلات و معضلات دارد، اظهار کرد: درخواست داریم تمرکز زدایی از تهران اتفاق بیفتد و تصمیم گیری ها به استان واگذار شود تا کارها بهتر پیش برود.

وی با بیان اینکه ایمیدرو در استان همدان نمایندگی ندارد، افزود: ایمیدرو در عمده استانهایی که فعالیت معدنی دارند سرمایه گذاری کرده است، اما در همدان این اتفاق نیفتاده که انتظار داریم زودتر در استان کارسازی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: منطقی است برخی از اختیارات اداره کل صمت افزایش یابد و اگر تفویض اختیار واگذاری معادن به استان همدان صورت بگیرد اتفاقات خوبی را می توانیم رقم بزنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان همدان استانی است که از بعد صنعتی سهم کمی دارد اما با داشتن ذخایر معدنی حتماً می‌تواند در این حوزه نقش آفرینی داشته باشد.

راه اندازی شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه از راه اندازی شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان خبرداد و گفت: فضای معدنی استان همدان به نحو احسن رو به جلو است.

احمد شانیان افزود: جلوگیری از خام فروشی دغدغه‌های معدن کاران است که در این راستا شهرک تخصصی صنایع معدنی شکل خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =