رود ارس

سخنگوی بخش بین‌الملل آب کشور از طراحی نقشه راه آب کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است و تلاش برای رفع آلودگی ارس ادامه دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی بخش بین‌الملل آب کشور، در نشست خبری معاون آب و آبفای وزیر نیرو و سخنگویان صنعت آب اظهار داشت: رودخانه ارس از مهم‌ترین رودهای کشور است و تنها مسئله آلودگی این رود موردتوجه ما نیست؛ بلکه آلودگی سایر رودها هم موردتوجه وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه سال‌های دور به دلیل وجود معادن مس و معادن دیگر شرایط آلودگی این رود زیاد بود، ادامه داد: در سال‌های اخیر و به دلیل همین آلودگی‌ها کمیته مشترکی بین ایران و ارمنستان برای پایش کیفیت آب رود تشکیل شد.

سخنگوی بین‌الملل صنعت آب با تاکید بر اینکه کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است، ادامه داد: معادن مس آلودگی زیادی وارد این رود می‌کرد که در این کمیته به‌شدت پیگیری صورت گرفت تا آلودگی‌ها کاهش یابد.

بزرگ‌زاده افزود: زیرساخت‌هایی برای کنترل میزان آلودگی رودخانه ایجاد شده و معادن مس باید برای اصلاح موردنیاز اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع به دلیل گرانی انرژی در ارمنستان پیمانکاران مربوط کنترل گرهای آلودگی را خاموش می‌کردند که با دیپلماسی‌های انجام شده پیگیر موضوع هستیم.

سخنگوی بین‌الملل صنعت آب با بیان اینکه مسائل مربوط به آلودگی آب بادقت پیگیری می‌شود، گفت: ما تنها به پایش و کنترل آلودگی بسنده نمی‌کنیم، بلکه نمونه‌برداری از آب، بستر رود، گیاهان اطراف نیز انجام می‌شود تا میزان آلودگی مشخص شود.

بزرگ‌زاده در ادامه بیان کرد: حال دریاچه ارومیه اصلاً خوب نیست و احیای آن منوط به کاهش برداشت‌های بی‌رویه آب است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح تراز آب دریاچه ۱۲۶۹.۹۴ متر است، (البته یک‌بار هم در سال ۱۳۹۲ سطح تراز به ۱۲۷۰.۰۴ متر رسیده بود)، حجم مخزن دریاچه ۸۳۰ میلیون مترمکعب و وسعت آن ۶۶۵ کیلومترمربع است.

طراحی نقشه راه‌آب کشور در دولت سیزدهم

سخنگوی بخش بین‌الملل آب گفت: کاهش حجم آب دریاچه ارومیه نشان از این دارد که حجم بارش‌های حوضه آبریز دریاچه کاهش دارد و علاوه‌برآن طرح‌های انتقال آب از مجموع مصارف کمتر است. احیای دریاچه ارومیه نیاز به اراده‌ای قوی برای کاهش بارگذاری‌های بیش از حد دارد و اگر این بارگذاری‌ها کاهش نیابد حال دریاچه بدتر می‌شود.

بزرگ‌زاده از طراحی نقشه راه‌آب کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: حدود یک میلیارد مترمکعب پساب در این نقشه راه دیده شده که باید مورداستفاده قرار گیرد.

وی در باره وضعیت دریای خزر نیز گفت: این دریا دارای کنوانسیون‌های متعددی است که همه کشورهای حاشیه باید با آنها پایبند باشند البته ۹۰ درصد تأمین آب دریای خزر از طریق رود ولگا انجام می‌شود.

سخنگوی بخش بین‌الملل آب بیان کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر در حال تهیه گزارشی در باره دریای خزر است که به‌محض پایان کار اطلاع‌رسانی می‌شود.

آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب

بزرگ‌زاده درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب خاطرنشان کرد: خط اول یزد - کرمان ۹۷ درصد، خط کریدور شرق ۱۳ درصد، خط یزد - کرمان پنج درصد و خط فارس ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این طرح ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع برای آبرسانی به این استان طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که وزارت نیرو با تمام انرژی در حال انجام آبرسانی به این منطقه است، اظهار کرد: مجموعه‌هایی از پروژه‌های چند لایه را مطرح کردیم که در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آنها را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ۱۱۵ حلقه چاه در برنامه کوتاه‌مدت طراحی شده است، اضافه کرد: طرح انتقال آب از آبخوان‌های شهری در برنامه میان‌مدت و طرح انتقال از دریای عمان در برنامه بلندمدت در نظر گرفته شده است.

به دنبال دریافت حقآبه ایران هستیم

بزرگ‌زاده با بیان اینکه با این حال به دنبال دریافت حقآبه ایران نیز هستیم، گفت: برای دریافت حقآبه آب هیرمند تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت آب در باره اقدام‌های صورت گرفته برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی تصریح کرد: به طور کلی طرح‌های انتقال آب باید از سمت صنایع انجام شود و سرمایه‌گذار آنها صنایع هستند، چرا که دولت نمی‌تواند آب‌های گران قیمت را برای بخش صنعت منتقل کند.

وی با بیان این‌که بخش صنعت باید در این حوزه ورود پیدا کند، اظهار کرد: برای بخش شرب، این وظیفه برعهده وزارت نیرو است و آمادگی داریم که سهم خود را در این بخش اجرایی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =