محمدعلی خطیبی

محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه انرژی اظهار می‌کند: فاصله ایجادشده بین قیمت سایر کالاها به ویژه مواد غذایی با نرخ بنزین مطلوب و منطقی نیست. بنده به شخصه مصرف‌کننده هستم و هیچ تمایلی به افزایش قیمت نه تنها بنزین بلکه سایر کالاها و خدمات ندارم ولی فاصله قیمت بین بنزین با سایر اقلام نباید زیاد باشد. بهای قبوض آب، برق و گاز نیز افزایش یافته؛ درمقابل قیمت بنزین از این قافله افزایشی جا مانده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دولتمردان در هفته جاری خبر از اجرای طرح جدید محدودیت سوخت‌گیری دادند که بر اساس جزئیات این طرح شهروندان در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت، حداکثر ۳۰ تا ۴۰ لیتر با توجه به محل جایگاه امکان سوخت‌گیری با کارت آزاد را دارند. انتشار خبر محدودیت سوخت‌گیری سبب جان‌گرفتن مجدد شایعات افزایش قیمت بنزین شده است. بااین‌حال دولت بارها بر کذب بودن هرگونه اخبار افزایش قیمت بنزین در سال جاری تاکید کرده است. محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه انرژی درباره تغییر قیمت بنزین به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به‌راحتی درباره آن صحبت یا اظهارنظر کرد. ولی نکاتی در این خصوص وجود دارد؛ اول اینکه بسیاری معتقدند افزایش قیمت بنزین سبب تورم و تورم‌زایی می‌شود و نباید قیمت بنزین افزایش یابد. ولی سؤال اینجاست در سال‌های‌ گذشته باوجود ثبات قیمت بنزین، ما شاهد تورم نبودیم؟ قیمت‌ کالاهای دیگر بالا نرفته است؟

وی ادامه می‌دهد: اکنون فاصله ایجادشده بین قیمت سایر کالاها به‌ویژه مواد غذایی با نرخ بنزین مطلوب و منطقی نیست. بنده به‌شخصه مصرف‌کننده هستم و هیچ تمایلی به افزایش قیمت نه‌تنها بنزین بلکه سایر کالاها و خدمات ندارم ولی فاصله قیمت بین بنزین با سایر اقلام نباید زیاد باشد. اگر دقت کنید بهای قبوض آب، برق و گاز نیز افزایش یافت؛ در مقابل قیمت بنزین از این قافله افزایشی جامانده است.

خطیبی با اشاره به پایین‌تر بودن قیمت بنزین نسبت به آب بیان می‌دارد: اکنون قیمت یک لیتر بنزین از یک بطری آب‌معدنی یک لیتری کم‌تر است که این اختلاف قیمت خوب نیست. بنزین در شمار انرژی‌های تمام‌شدنی قرار می‌گیرد و قیمت پایین آن سبب اسراف و هدررفت این انرژی می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است قیمت پایین بنزین سبب گذر از مرز مصرف‌شده است، وی در این رابطه توضیح می‌دهد: الآن میزان تولید بنزین ما حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. در مقابل میزان مصرف ما در بعضی از روزها نزدیک به ۱۴۰ میلیون لیتر می‌رسد. آیا این منطقی است که بنزین با تمامی سختی و هزینه‌ها تولید شود و سپس با بهای کم‌تر از آب به فروش برسد؟

بازنگری در فرمول مصرف بنزین، قدم اول

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است دولت می‌تواند به‌جای افزایش قیمت بنزین، اقداماتی را در راستای کنترل میزان مصرف بنزین انجام دهد که قدم اول بازنگری در نحوه مصرف این انرژی است. خطیبی اظهار می‌کند: دولت باید در فرمول مصرف بنزین انعطاف ایجاد کند؛ برای نمونه مصرف بنزین تا سقف ۳۰ لیتر با کف قیمت، از ۳۰ تا ۶۰ لیتر با یک پله افزایش قیمت و... صورت گیرد. با ایجاد این روش پلکانی، پرمصرف‌ها هزینه بالاتری می‌پردازند یا یارانه کمتری دریافت می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: درواقع دولت می‌تواند بهای بنزین را ثابت نگه‌ دارد تا فشاری به مردم وارد نشود ولی قیمت بنزین آزاد به‌صورت پلکانی با فرمول جدید تعیین شود.

تعریف استاندارد برای تولید خودرو، قدم دوم

خطیبی تعریف استاندارد برای تولید خودرو را قدم دوم دولت برای کاهش مصرف بنزین و به دنبال آن ثبات قیمت‌ها می‌داند. این کارشناس حوزه انرژی دراین‌باره می‌گوید: هرسال حدود یک‌میلیون خودرو در کشور تولید و در بازار عرضه می‌شود که طبیعتاً افزایش مصرف بنزین را به همراه دارند. باید استانداردی برای خودروهای جدید تعریف شود؛ به‌نوعی تولیدات جدید خودروسازان باید با مصرف پایین‌تر نسبت به محصولات قبلی عرضه شوند. بعضی از خودروهای داخلی سیکل ترکیبی بیش از ۱۵ لیتر بنزین دارند که این میزان مصرف بسیار بالاست.

خطیبی با اشاره به صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده، بیان می‌دارد: دولت باید به میزان مصرف این خودروهای دست‌دوم نیز توجه کند و واردات پرمصرف‌ها را ممنوع سازد. اکنون استانداردهای دنیا مصرف چهار تا پنج لیتر بنزین به ازای ۱۰۰ کیلومتر است که این استاندارد باید به سیاست‌های تولیدی و وارداتی ما رسوخ کند.

خداحافظی با خودروهای فرسوده، قدم سوم

بررسی‌های نشان می‌دهد شماری از کشورها برای اتومبیل‌ها عمر مشخصی تعیین می‌کنند و مالک با پایان عمر خودروی خود موظف به تعویض آن است. خطیبی معتقد است این قوانین باید در کشور ما نیز اجرا شود زیرا عدم کنارگذاری خودروهای فرسوده علاوه بر افزایش مصرف بنزین سبب ایجاد آلایندگی و بیماری برای مردم می‌شود. این کارشناس حوزه انرژی توضیح می‌دهد: دولت باید بیش‌ازپیش به سیاست جایگزینی خودروهای فرسوده توجه کند زیرا بعضی از آن‌ها تا ۲۰ لیتر به ازای هر۱۰۰ کیلومتر هم بنزین مصرف می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: مالیات خودرو در کشور ما نیز هدفمند و بازدارنده نیست. درحال‌حاضر میزان مالیات خودرو نو یا کم‌کارکرد نسبت به اتومبیل‌های کارکرده و فرسوده تفاوت چندانی ندارد. درحالی‌که مالیات باید بازدارنده باشد و مالکان خودروهای فرسوده با پرداخت مالیات سنگین یا به فکر تعویض خودروی فرسوده و پرمصرف خود می‌افتند یا استفاده از آن را به حداقل می‌رسانند.

خطیبی در انتها عنوان کرد: بنده به‌هیچ‌عنوان با افزایش قیمت بنزین یا هر کالایی موافق نیستم ولی مصرف انرژی باید کنترل شود تا علاوه بر جلوگیری از اسراف، آلایندگی‌ها نیز کاهش یابد و مردم از آلودگی و امراض مختلف به دور بمانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =