• ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
  • کد خبر: 41238
  • readingTime: ۲ دقیقه
بنزین

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: هر از گاهی بحث اعمال تغییر در قیمت بنزین تازه می‌شود و اظهارنظرهای مختلفی از جوانب متعدد به گوش می‌رسد. دولت می‌تواند به جای اعمال تغییر در قیمت بنزین، اقدام به کاهش سهمیه‌ها و میزان برداشت بنزین آزاد کند تا کسانی که به هر دلیل بنزین بیشتری مصرف می‌کنند، هزینه مازاد بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دولت بارها هرگونه اخبار مرتبط با افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ را تکذیب کرده‌است. ولی این روزها برخی از کارشناسان سناریوهایی را در رابطه با احتمال افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند. شماری از افراد در فضای مجازی نیز در برای جا نماندن از بازار داغ اخبار بنزینی، هر روز بر طبل تایید و تکذیب این اخبار می‌کوبند.

حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی درخصوص اخبار مرتبط با افزایش قیمت بنزین به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هر از گاهی بحث اعمال تغییر در قیمت بنزین تازه می‌شود و اظهارنظرهای مختلفی از جوانب متعدد به گوش می‌رسد. واقعیت امر این است باتوجه به تجارب گذشته وعدم وجود یک ساختار تشکیلاتی منسجم در حوزه پخش و پالایش، افزایش قیمت بنزین عواقبی به دنبال دارد. بنابر وجود این عواقب هرگونه اظهارنظر و مداخله در این امور موجب واکنش‌های اجتماعی می‌شود.

کاهش سهمیه به جای افزایش قیمت بنزین

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به کارایی مصوبات سابق مجلس ادامه می‌دهد: درگذشته مصوبه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی وجود داشت که طبق جزئیات آن هرسال باید ۲۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی اضافه شود. این مصوبه قانونی باعث می‌شد مردم آمادگی افزایش ۲۰ درصدی قیمت بنزین برای هر سال را داشته باشند. ولی از اجرای این مصوبه قانونی به دلیل طرح تصویب قیمت‌ها ممانعت شد. حال با گذشت چند سال فاصله قیمتی بسیار زیاد شده و دولت باتوجه به عدم ساختار و پیش‌بینی، آمادگی تغییر قیمت بنزین را ندارد.

تغییر در سهمیه به‌جای افزایش قیمت

به اعتقاد مرادی کاهش در سهمیه بنزین و به اصلاح طبقاتی کردن مصرف آن تبعات کمتری به دنبال دارد؛ وی توضیح می‌دهد: دولت می‌تواند به جای اعمال تغییر در قیمت بنزین، اقدام به کاهش سهمیه‌ها و میزان برداشت بنزین آزاد کند؛ برای نمونه بنزین تا سقف ۱۵۰ یا ۲۰۰ لیتر با یک قیمت و برداشت بیشتر این سهم با قیمت بالاتری مقدور باشد تا کسانی که به هر دلیل بنزین بیشتری مصرف می‌کنند، هزینه مازاد بپردازند.

وی اضافه کرد: اگرچه این طرح مخاطرات اجتماعی زیادی ندارد ولی اجرای آن سبب افزایش قیمت حمل و نقل در کشور می‌شود و نمی‌توان از این افزایش چشم‌پوشی کرد.

باید به داد ناوگان سنگین رسید

طبق توضیحات این کارشناس حوزه انرژی ناوگان سنگین کشور فرسوده و پرمصرف است و مصرف گازوئیل در این ناوگان بسیار بالاست. مرادی بیان می‌دارد: جایگزینی کشنده‌های جدید به جای قدیمی به مراتب سود بیشتری از ارائه گازوئیل رایگان برای دولت دارد و اکنون مصرف انرژی‌ در کشور ما چند برابر بیشتر از مصرف جهانی است. دولت علاوه بر جایگزینی ناوگان سنگین جدید به جای فرسوده، باید به حال موتورخانه‌های قدیمی نیز فکری کند. مصرف گازوئیل در موتورخانه و منازل به دلیل مشکلاتی از قبیل عدم ایزوله بودن و وجود عایق‌بندی، بالاست و اتلاف گرمایی بسیار بالایی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =