زغال سنگ

میلاد شکری، مدیرعامل شرکت نسل برتر خاورمیانه گفت: اکنون معضل اصلی صنایع کوچک، تامین مالی و دریافت تسهیلات بانکی است همچنین اولین اشتباه در فرآیند تولید، عدم نیازسنجی نسبت بازار و عدم بازارشناسی نسبت به بازارهای داخلی و خارجی است.

میلاد شکری، مدیرعامل شرکت نسل برتر خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: اکنون معضل اصلی صنایع کوچک، تامین مالی و دریافت تسهیلات بانکی است. برای مثال زمانی‌که شخصی با جواز تاسیس کارخانه به بانک مراجعه می‌کند، از او تنها سند ملکی در تهران مطالبه می‌کنند و اسناد مربوط به شهرستان مورد قبول بانک نیست. تامین مالی اغلب بانک‌ها در بخش تولید ضعیف است. برای مثال مجموعه‌ای که در طی یک سال یک میلیارد تومان صورت مالی حسابرسی شده و ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته است، باید به نسبت این میزان، اعتبار و تسهیلات به این مجموعه تعلق بگیرد. نیاز است تسهیل‌گری جایگزین سنگ اندازی در مسیر تولید شود.

این تولیدکننده زغال‌سنگ افزود: متاسفانه برخی افراد سودجو به نام تولید، وام دریافت کرده و به جای صرف کردن آن برای فرآیند تولید، خانه، ماشین و تسهیلات فراهم می‌کنند. در صورتی که تولیدکننده واقعی که فروش آن از ۵ میلیارد تومان آغاز شده و به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است، باید بتواند در راستای تامین مالی تسهیلات دریافت کند. در تامین مالی گروهی از طریق بورس نیز باید سهام کارخانه را به فروش برسانید که این شیوه ارزشمندی محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به رغم برقراری تحریم‌ها کشورهایی هستند که تامین مالی پروژه‌های ایرانی را بر عهده بگیرند. اما تامین مالی از سوی کشورهای خارجی نیز شرایط خاصی می‌طلبد؛ مبلغ سرمایه گذاری، شخص سرمایه گذار، شراکت یا تامین سرمایه و... از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

میلاد شکری درباره شرایط تامین منابع انرژی عنوان کرد: در شرایط جغرافیایی کشور، تامین انرژی منطقه با منطقه متفاوت است. برای مثال در منطقه محرومی مانند شهر گرگان واقع در استان گلستان که سرمایه گذاری نشده است، مشکل آب، برق و گاز وجود ندارد. در مناطقی‌مانند نواحی شمالی کشور به واسطه اینکه اغلب مشغول به کشاورزی هستند، از فعالیت صنعتی استقبال می‌کنند. در صورتی که باید این نکته را در نظر گرفت که فعالیت صنعتی در مناطق محروم می‌تواند به رشد اشتغال علی‌الخصوص اشتغال افراد بومی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت نسل برتر خاورمیانه ادامه داد: اکنون میزان مالیات ۲۵ درصد به ازای درآمد تعیین شده که پرداخت این میزان مالیات برای صنایع کوچک دشوار است. از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به واسطه رشد تولید و بهای تمام شده محصول، دولت ضمن ارائه تخفیف این عدد را از ۲۵ به ۲۰ درصد تخفیف داد. ابتدا باید برای تولیدکنندگان نرخ مالیات تعریف کنیم. خوشبختانه دولت بسته‌های حمایتی را نیز قرار داده است؛ برای مثال فعالیت صنعتی در مناطق محروم مشمول ۷ سال معافیت مالیاتی می‌شود. چنین اقدماتی که به توسعه تولید و رشد اقتصادی منجر می‌شود باید پررنگ‌تر شود.

این تامین کننده مواد اولیه حوزه زغال‌سنگ در پایان یادآور شد: اولین اشتباه در فرآیند تولید، عدم نیازسنجی نسبت بازار و عدم بازارشناسی نسبت به بازارهای داخلی و خارجی است. ابتدا باید بازار هدف را شناخت و خود را به عنوان تولید و ارائه کننده محصول موردنظر به دیگران شناساند. ضرورت دارد محصولی را انتخاب کنید که قابلیت صادرات و ارزآوری داشته باشد. متاسفانه برخی افراد فقط می‌خواهند تولید کنند؛ این در حالی است که ابتدا باید زمینه فروش محصول را فراهم کرد. اگر علم کافی نسبت به بازار وجود نداشته باشد، حتی اگر تسهیلات بانکی به تولیدکننده تعلق بگیرد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =