صنایع کوچک

۲۱ مرداد به‌عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است؛ صنایعی که به قول مقام معظم رهبری در متن جامعه، اشتغال ایجاد و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صنایع کوچک و متوسط به‌عنوان بخش مهم و ضروری در اقتصاد هر کشوری شناخته می‌شوند.

کسب وکارهای کوچک و متوسط که گستره وسیعی از مشاغل نوآور و پویا و روبه‌رشد را دربرمی‌گیرند، به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی مطرح هستند.

روز ۳۰ آگوست هر سال مصادف با ۸ شهریور ماه هجری شمسی روز جهانی صنایع کوچک است. در ایران نیز ۲۱ مرداد بعنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است صنایعی که به قول مقام معظم رهبری در متن جامعه اشتغال ایجاد و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند.

تاریخچه تشکیل سازمان صنایع کوچک

اولین بار سازمان نواحی صنعتی، در ۲۱ مرداد سال ۱۳۴۳ به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی کشور تأسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۴۷ سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت که همین روز نیز به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

پس از چندین مرحله تغییر نام و اصلاح اساسنامه در نهایت سال ۱۳۸۴ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مشغول خدمت رسانی به صنایع کشور و به طور خاص صنایع کوچک و متوسط شده است.

تاریخ نامگذاری روز حمایت از صنایع کوچک

از ۱۳۹۳ خورشیدی به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است.

این روز بهانه‌ای شد تا ضمن ارج نهادن به ارزش‌های معنوی، اجتماعی، تلاشگران در این عرصه اقتصادی، چالش‌ها و مشکلات این صنایع نیز شناسایی شده و فعالان و مسوولان عرصه اقتصادی کشور در جهت رفع این مشکلات بکوشند.

روز جهانی صنایع کوچک بهانه ای است برای قدردانی و تجلیل از کمک های ارزشمند شرکت های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و نوآوری در سراسر جهان اختصاص دارد. این روز به عنوان بستری برای حمایت از سیاست ها و اقداماتی است که از SME ها حمایت می کند و محیط را برای رشد و موفقیت آنها آماده می کند. روز جهانی صنعت کوچک با توانمندسازی کارآفرینان، ترویج نوآوری و تشویق توسعه فراگیر، نقش مهمی در شکل دادن به آینده SMEها و تقویت رشد اقتصادی پایدار در مقیاس جهانی ایفا می کند.

اهمیت و جایگاه اقتصادی صنایع کوچک در ایران

در ایران بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط در بر می‌گیرد، این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و بحث اشتغالزایی ایفا می‌کنند و از آنجایی که نیاز به سرمایه اولیه بالایی ندارند، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کنند.

بدون شک حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع سبب خواهد شد که تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند و همچنین موجب گسترش عدالت اجتماعی می‌شود.

رونق اقتصادی در اینگونه بنگاه‌ها که برپایه تعاریف علمی کمتر از ۱۰ نیروی کار دارند، رقابتی سالم در صنوف همگون ایجاد می‌کند و خروجی این رقابت سالم تولیدات باکیفیت در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

از طرفی خصوصیات کوچک بودن این صنایع باعث می‌شود که تخصصی‌تر کار کنند و همچون صنایع بزرگ یک طیف گسترده از کارهای صنعتی را انجام نمی‌دهند. صنایع کوچک به لحاظ همین کوچکی، چابک‌تر و انعطاف پذیرتر هستند و در شرایط مختلف اگر محصولی تولید کنند و با مشکل مواجه شوند، بلافاصله محصول را دیگری که مورد نیاز است، جایگزین آن کرده و به تولید می‌پردازند.

همچنین با توسعه اشتغال در این بخش می‌توان به افق‌های صادراتی بیشتری دست یافت بویژه اینکه کارگاه‌های کوچک زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

علاوه بر این موارد از دیگر مهم‌ترین تأثیرات این صنایع می‌توان به گسترش دامنه و میزان نقدینگی، توسعه تجاری و افزایش سطح درآمد ملی کشور اشاره کرد.

نظر مقام معظم رهبری درباره صنایع کوچک

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت این صنایع فرمودند: آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌سازد، همین صنایع کوچک و متوسط است؛ این‌ها را تقویت کنید و پیش ببرید.

یکی دیگر از اهمیت‌های صنایع کوچک، بدون شک نقش بی بدیل آن‌ها در خنثی کردن تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور است که می‌تواند در خودکفایی کشور و تحقق رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی، نقش کلیدی و موثری ایفا کند.

راهکارهایی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط

به دلیل اهمیت بالای این صنایع تولیدی کوچک که بدان اشاره شد، ضرورت دارد که با روش‌های مختلف از جمله اعطای تسهیلات مالی، برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای تورهای صنعتی، اعزام هیات‌های تجاری و صنعتی به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در جهت پیشرفت و توسعه آن‌ها گام برداشت.

صنایع کوچک اغلب نوآوری، تنوع و خلاقیت را به بازار می آورند. این روز از توانایی آنها برای انطباق سریع و آوردن ایده های جدید به صنایع، در نتیجه رقابت سالم و ایجاد نوآوری کلی تجلیل می کند.

شرکت های کوچک و متوسط با ایجاد فرصت های شغلی، به ویژه برای گروه های آسیب پذیر مانند زنان، جوانان و جوامع حاشیه نشین، نقش مهمی در ارتقاء رشد اقتصادی فراگیر دارند.

روز جهانی صنعت کوچک کشورها را تشویق می کند تا بهترین شیوه ها، تجربیات و دانش خود را در حمایت و ترویج SME ها به اشتراک بگذارند. این همکاری جهانی را برای رسیدگی به چالش های مشترکی که صنایع کوچک در سرتاسر جهان با آن مواجه هستند، تقویت می کند.

مشکلات عمده صنایع کوچک و متوسط

از جمله مشکلاتی که صنایع کوچک و متوسط با آن مواجه هستند، می‌توان به عدم دسترسی و امکان تامین منابع مالی این واحدهای صنعتی، تغییرات پی در پی قوانین و سیاست‌های دولت، عدم ثبات اقتصادی، عدم دستاوری به فناوری‌های روز و گران بودن آنها، عدم دسترسی به بازارهای صادراتی اشاره کرد.

در پایان باید اذعان داشت که اگر دنبال کم‌اثر و بی‌اثر کردن تحریم‌ها هستیم، باید از ایجاد و حمایت از تولیدات ملی و صنایع کوچک جانانه دفاع و حمایت کرد. این امر مستلزم امکانات و منابع است که خوشبختانه در ایران این منابع عظیم موجود است و تنها نیاز به مدیران کارآمد و لایق دارد تا بتواند آن‌ها را به حرکت درآورد و در راه اعتلای این صنایع گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =