• ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 41231
  • readingTime: ۲ دقیقه
اتوبوس

مسافران از کمیابی یا نایابی بلیط‌های اتوبوس بین‌شهری در اصفهان خبر می‌دهند و برخی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی مدعی‌اند رانندگان به دلیل قیمت پایین بلیط اتوبوس، کار را متوقف کرده‌اند. گفت‌وگو با رانندگان نشان می‌دهد آنها از قیمت‌ بلیط رضایت ندارند ولی دلیل شرایط فعلی را سطح بالای تقاضا می‌دانند.

به‌ گزارش خبرنگار ایراسین، پیدا کردن بلیط اتوبوس‌ بین شهری برای مقاصدی مانند تهران یا مشهد طی مردادماه شبیه به پیدا کردن سوزن در انبار کاه است! گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد ترمینال‌های بین شهری برای مقاصد مختلف بلیط اتوبوس ندارند و بعضی از مسافران مدعی‌اند؛ بیش از چند هفته منتظر خالی شدن یک بلیط اتوبوس بین شهری هستند. مرد ۴۲ ساله‌ای که برای خرید بلیط اصفهان-‌مشهد به ترمینال مراجعه کرده‌ بود به خبرنگار ایراسین می‌گوید: ۳ هفته است تماس میگیرم و مراجعه می‌کنم ولی حتی یک بلیط خالی هم وجود ندارد. خانم دیگری نسبت به اینکه بلیط اصفهان -تهران نیست از مسئولان ترمینال شاکی بود. متصدی فروش بلیط به خانم ناراضی می‌گوید: بلیط اتوبوس که قابل احتکار نیست، زیر میز قایم نکرده‌ام، اگر جای خالی بود با کمال میل می‌فروختیم؛ ما اینجا نشسته‌ایم تا بلیط بفروشیم.

باوجود تلاش برای گفت‌وگو با مسئولان ترمینال کاوه و صفه ولی پاسخ تماسها را ندادند؛ تنها بعضی از کارمندان ترمینال دلایل مختلفی مطرح می‌کردند. خانم ۳۰ و چند ساله مسئول فروش بلیط در این‌باره می‌گوید: نه اتوبوس‌ها کم شده‌است و نه کسی کم کاری می‌کند اتفاقا راننده‌ها با توان بیشتری کار می‌کنند ولی تقاضا به شدت بالاست.

برخی در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند؛ کمیابی بلیط اتوبوس به دلیل نامناسب بودن قیمت بلیط‌هاست و حتی مدعی‌اند رانندگان اتوبوس به دلیل پایین بودن قیمت بلیط کار را تعطیل کرده‌اند. اما آیا این ادعا صحت دارد؟ حامدیزدانی یکی از رانندگان اتوبوس در مورد این مسئله گفت: حتی اگر بحث اعتصاب باشد اصلا منطقی نیست در فصل فروش کار نکنیم؛ ما فقط تابستان را داریم و پس از آن اتوبوس‌ها خالی می‌مانند پس نه تنها بازار گرم تابستان را رها نمی‌کنیم بلکه به شیفت کاری اضافه کرده‌ایم.

این راننده اتوبوس معتقد است کرایه‌ پایین باعث شده تا ناوگان اتوبوس‌رانی بین شهری توسعه پیدا نکند. یزدانی گفت: کم بودن کرایه باعث شد بعضی از راننده‌ها کار خود را عوض کنند مثلا سرویس بگیرند و همچنین سرمایه‌گذار جدید هم وارد این حوزه نشد به همین دلیل در تابستان‌ها با کاهش شدید بلیط مواجه هستیم. مثلا اگر ما در اصفهان به ۱۰۰ اتوبوس نیاز داشته باشیم، قیمت پایین و هزینه بالای اتوبوس‌ها باعث شد تا امروز تنها ۷۰ اتوبوس داشته باشم و در پیک مصرف به مشکل بر بخوریم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیابی بلیط بین‌شهری به مشکل ترمینال‌ها در فصل تابستان مبدل شده‌است ولی شرایط برای مسافران در تابستان پیش‌رو به مراتب سخت‌تر بود. تعداد زیادی از مسافران می‌گویند به دلیل نبود بلیط موفق به انجام کارهای اداری در طول هفته‌های گذشته نشده‌اند و این روند احتمالا تا پایان شهریور ادامه‌دار خواهد بود. یزدانی در این‌باره گفت: پیک افزایش تقاضا برای اتوبوس بین شهری از پایان فصل امتحانات تا پایان شهریور است، در طول آبان و آذر ما باید در ترمینال دنبال مسافر بگردیم.

گفت‌وگو با مسئولان ترمینال‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بلیط‌ها تا پایان شهریور به فروش رفته‌است و تردد برای مسافر جدید با اتوبوس ممکن نیست. ضمن اینکه در روزهای باقی مانده از فصل تابستان برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت این بخش وجود ندارد؛ اگرچه بعضی از راننده‌ها معتقد هستند در صورت افزایش قیمت‌ بلیط‌ها ممکن است همکارانی که شغل خود را تغییر داده‌اند به این ناوگان بازگردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =