مصرف انرژی

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: تنظیم کولر گازی روی دمای ۲۵ درجه و بالاتر بیش از ۲۰ درصد در مصرف برق را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، فرح جمال‌زاده رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، گفت: ۴۰ درصد متوسط مصرف برق در فصل تابستان مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی از قبیل کولرهای گازی و آبی است، البته این عدد باتوجه‌به میزان دمای هوا در نقاط مختلف کشور متغیر است.

وی ادامه‌داد: استفاده از سیستم‌‎های سرمایشی از جمله چیلرهای تراکمی، کولرهای گازی و آبی جزو مصارف خانگی به شمار می‌روند، در این زمینه قراردادن کولرهای آبی روی دور کند، مصرف انرژی را در سیستم‌ها به یک‌دوم می‌رساند و کاهش می‌دهد.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیر خاطرنشان‌کرد: عایق‌کاری کانال‌های کولر، نصب سایه‌بان، تعویض پوشال و سرویس دوره‌ای و به‌ویژه استفاده از موتورهای اینورتر دار (BLDC) تأثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد.

وی، تنظیم برودت کولرهای گازی روی دمای آسایش ۲۵ درجه را از دیگر اقدام‌های اثربخش در کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی برشمرد و گفت: بهره‌مندی از سیستم‌‎های سرمایشی و دیگر لوازم برقی منزل با رتبه انرژی (A) و بالاتر نیز تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.

جمال‌زاده به شهروندان ساکن در مجتمع‌های مسکونی و برج‌ها که از چیلرهای تراکمی استفاده می‌کنند، توصیه کرد: برودت این سیستم‌ها را روی عدد ۲۵ درجه تنظیم کنند.

وی استفاده از تجهیزات اینترنت اشیا (IOT) به‌منظور قطع و وصل کنترل شده کمپرسور چیلرها را راهکار مؤثری برای صرفه‌جویی در مصرف برق این تجهیزات عنوان کرد که قادر است با حفظ دمای آسایش، مصرف برق را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیرT استفاده از لامپ‌های پربازده LED، استفاده از نور طبیعی در روز و خاموش‌کردن لامپ‌های اضافه را از دیگر راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف برق خانگی دانست.

وی افزود: استفاده از لوازم برقی منزل و آشپزخانه در تابستان باید تا حد امکان به ساعت کم‌باری شبکه (از ساعت ۱۱ شب به بعد و ساعات ابتدایی بامداد) منتقل شود.

جمال‌زاده خاطرنشان‌کرد: اطمینان از سلامت عایق درب یخچال و فریزر، تمیز بودن کندانسور، تنظیم دمای مناسب ترموستات، خودداری از قراردادن غذای گرم در یخچال، کاهش دفعات باز و بست درب یخچال و رعایت فاصله ۲۰ سانتی‌متری یخچال و فریزر از دیوار را از دیگر اقدام‌های مؤثر در کاهش میزان برق مصرفی در بخش خانگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =