گندله.jpg

در هفته‌های جاری شرکت‌های معدنی در حال مقاومت در برابر عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد (کنسانتره و گندله) در بورس کالا جهت جلوگیری از کاهش قیمت خود به بهانه پایین‌بودن قیمت پایه این مواد و متضرر شدن خود از کاهش قیمت‌ها هستند و آخرین اقدام آنها عدم عرضه کالا در روز شنبه ۳۱ تیرماه بود.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: در هفته‌های جاری شرکت‌های معدنی در حال مقاومت در برابر عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد (کنسانتره و گندله) در بورس کالا جهت جلوگیری از کاهش قیمت خود به بهانه پایین‌بودن قیمت پایه این مواد و متضرر شدن خود از کاهش قیمت‌ها هستند و آخرین اقدام آنها عدم عرضه کالا در روز شنبه ۳۱ تیرماه بود که در نهایت در روز یکشنبه اول مردادماه عرضه خود را با اندکی کاهش قیمت انجام دادند که این کاهش قیمت متناسب با کاهش قیمت جهانی و قیمت محصولات فولادی دیگر نبود.

در گزارشی که از سوی یکی از کارشناسان حوزه تأمین مواد اولیه فولاد منتشر شده است، میزان سودآوری شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره و گندله کشور در سال ۱۴۰۱ بررسی شده و در نهایت با مقایسه قیمت‌های امروز و نسبت آن با قیمت شمش فولادی ادعای شرکت‌های مذکور به چالش کشیده می‌شود.

در نمودارهای پیوست حاشیه سود ناخالص و نسبت سود ناخالص به قیمت تمام شده بر اساس صورت‌های مالی چهار شرکت بزرگ تولید و عرضه‌کننده کنسانتره و گندله قابل‌مشاهده است.

کنسانتره

گندله

موضوع حائز اهمیت این است که قیمت پایه کنسانتره و گندله در تیرماه ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۳۰ و ۳۶ درصد بالاتر از میانگین قیمت فروش این ۴ شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است. از طرفی علی‌رغم عدم معامله کنسانتره و گندله در بورس کالا، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خریدوفروش این دو کالا در خارج از بورس با قیمت‌های پایین‌تر و شرایط پرداخت مناسب‌تر (اعتباری چندماهه، پرداخت پس از تحویل و...) در حال انجام است و نشان‌دهنده بالابودن قیمت‌های پایه و سود بسیار بالای عرضه‌کنندگان این دو محصول است.

همچنین بررسی نسبت قیمت دو کالای مذکور به قیمت شمش بلوم و بیلت در بورس کالا نیز نشان‌دهنده افزایش این نسبت از ابتدای سال تا کنون است.

بدیهی است در دست‌ داشتن یک یا چند حلقه از زنجیره موجب ایجاد حاشیه سود بالاتر برای تأمین‌کنندگان شده و منافع چندبرابری برای ایشان ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود و روند نزولی قیمت‌های مواد و محصولات در زنجیره فولاد در بازارهای جهانی، مشخص است که ادعای پایین‌بودن قیمت پایه مواد اولیه زنجیره فولاد اقدامی جهت جلوگیری از کاهش قیمت مواد مذکور بوده و حاکی از فرار روبه‌جلوی صنایع معدنی جهت کسب سودهای بالاتر از سودهای بسیار خوب گذشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =