کنسانترهه

کاهش حجم معاملات کنسانتره سنگ آهن و فروش کمتر از یک‌سوم کنسانتره عرضه‌ شده در بورس کالا طی ۴ ماه اول سال ۱۴۰۲ باعث شد تا بورس کالا خرید کنسانتره سنگ آهن برای تمام مشتریان دارای کد بورسی را آزاد کند. در هفته‌های گذشته حجم معاملات هفتگی کنسانتره از بالای هزار میلیارد تومان به سطح ۶۰۰ میلیارد تومان سقوط کرده‌ بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در روزهای پایانی هفته گذشته خرید کنسانتره برای تمام مشتریان دارای کد بورسی آزاد شد تا شاید تقاضا در این رینگ افزایش پیدا کند. کاهش شدید تقاضا طی ۴ ماه اول سال ۱۴۰۲ باعث شد تا تنها یک‌ سوم از کنسانتره سنگ آهن عرضه شده در بورس کالا معامله شود ولی پس از اینکه در اولین معامله مردادماه قیمت آن نزولی شد، بورس کالا اعلام کرد؛ از این پس تمام مشتریان دارای کد بورسی می‌توانند کنسانتره بخرند.

نمودار زیر متوسط قیمت کنسانتره در بورس کالا را نمایش می‌دهد:

برداشتن محدودیت خرید با کاهش تقاضای کنسانتره سنگ آهن

قیمت کنسانتره سنگ آهن از اول سال ۱۴۰۲ صعودی شد تا اینکه در نیمه خرداد در محدوده ۳ هزار و ۶۲۵ تومان به ثبات رسید و این روند تا پایان تیرماه ادامه‌ داشت ولی در نخستین معامله مرداد قیمت کنسانتره به سطح کیلویی ۳ هزار و ۵۴۵ تومان کاهش پیدا کرد. در این بازه زمانی اگرچه قیمت آن صعودی بود ولی تقاضا در بورس کالا ضعیف شد. در طول ۴ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کنسانتره در بورس کالا عرضه شد و تنها ۴ میلیون تن از آنها معامله شد. در نتیجه کمتر از یک سوم کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله شده‌ است و ادامه این روند احتمالا منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معدنی و صنعتی صبانور و صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان عرضه‌ کنندگان اصلی کنسانتره طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری در بورس کالا بودند و نتیجه این عرضه‌ها برای آنها درآمدی کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومانی داشت. اگر تمام میزان کنسانتره عرضه شده معامله می‌شد درآمد این شرکت‌ها در طول چهار ماه به فراتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. با این تفاسیر آیا کاهش محدودیت خرید کنسانتره منجر به افزایش تقاضا خواهد شد؟

بررسی آخرین معاملات کنسانتره در بورس کالا نشان می‌دهد حجم معاملات روندی نزولی دارد. ارزش هفتگی معاملات کنسانتره از بالای هزار میلیارد تومان به حدود۶۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده‌است و اگر در هفته‌های بعدی حجم معاملات افزایش پیدا نکند خبر خوبی برای کنسانتره نخواهد بود. البته کنسانتره در بازارهای جهانی نیز شرایط خوبی ندارد و همراه با سایر محصولات فولادی و سنگ آهن، ریزشی است. با این تفاسیر برخی از فعالان بازار عقیده دارند قیمت هر کیلوگرم کنسانتره در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به ۳ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =